Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Monday, November 29, 2010

Pertemuan (ii)


Alhamdulillah lagi masih berpeluang untuk mencoretkan sesuatu di blog ini. Yang pastinya bakal menjadi tatapanku suatu masa nanti.

Berkisar tentang pertemuan dengan penuntut di markaz lughah yang beragama kristian tersebut, jujur yang mampu saya ungkapkan, dari setiap patah kalamnya terpampang jelas bahawa dia merupakan mubaligh kristian.

Dia berkata : "Saya merasakan suatu tanggungjawab untuk menunjukkan pada manusia akan jalan yang benar, itulah dengan mempercayai bahawa Jesus(Isa a.s) adalah tuhan."

Untuk mengelakkan dia lari dari saya, saya hanya menhanggukkan kepala tanda saya faham akan kata-katanya. Jauh di sudut hati, jelas kebimbangan yang terpaksa saya sorokkan, bimbang kerana bukan sedikit pelajar korea beragama masihiah yang datang ke Jordan ini. Suatu perkara baik yang mereka tampilkan ialah keramahan. Mereka ramah dengan setiap insan yang ditemu. Itu taktik pertama mereka. Maka, saya mengambil keputusan untuk menemukan pelajar kristian tersebut dengan Doktor Amjad Qursyah yang merupakan pengkaji khusus tentang perbandingan agama, lulusan phd dari United Kingdom dan fasih bertutur bahasa inggeris.

Dia berkata : Hanan, awak nak ke syurga?

Nur : Sudah tentu, itulah tempat terakhir kami.

Dia berkata lagi : Apa perasaan awak jika saya katakan bahawa dari awal awak hidup hingga sekarang, segalanya tidak akan membawa awak ke syurga.

Nur menjawab : Kita di situasi yang sama, kan? saya juga boleh bertanya awak sedemikian rupa.

Noura : Saya doakan moga awak ditunjukkan jalan yang benar..

Nur : Saya juga, moga kita diberi kebenaran..

Hari sebelumnya, Nur telah bersedia dengan pelbagai soalan, merujuk penuh pada debate antara Ahmad deedat dan seorang kristian.

Nur : Apa itu Luke, Matthew, John yang terdapat dalam bible?

Noura : Owh, itu merupakan nama pelajar-pelajar Jesus, merekalah yang menulis tentang Jesus.

Nur : Begitu. Jadi, mereka bertemu dengan Jesus la ye..dan saya temui sesuatu dalam Luke 2:21(chapter, verse)..

Maka Noura bersemangat membuka biblenya pada halaman chapter dua verse 21..Luke itu ibarat surah..

Noura : Ok, saya temuinya.. apa kemusykilan kamu di situ?

Nur : Ia berbuyi, "When he was eight days old, he was circumcised and named Jesus by the angle when he was in his mother's womb."..circumcised(dikhatankan)? Tuhan kamu dikhatankan?

Noura : Emm..yea, Jesus yang dikhatankan..tuhan ketika itu berupa manusia. Jadi, kamu tidak perlu fikir itu, ia suatu yang miracle(ajaib)..

Nur : Bagaimana boleh tuhan kamu, almighty kan? namun bersifat dengan sifat manusia yang sangat lemah, malah ayat itu juga khabarkan Jesus berada dalam rahim maryam..

Noura : Yea, tuhan kami sangat pengasih, dia mahu merasai kehidupan manusia, bagi mengetahui keadaan mereka..dia sanggup lakukan ini.

Nur : owh..yea, adakah tuhan kamu tidak tahu apa-apa? sedangkan tuhan kami, Allah, DIA mengetahui segalanya, future or past..

Noura : Tidak, tentulah tuhan tahu segalanya, cuma dia mahu rasai sendiri.

Nur : Owh, jadi, dia tidak tahu apa rasanya ye..hingga terpaksa duduk bersama manusia yang standard yang sangat low..tuhan kami tidak begitu, DIA terlalu mulia untuk bersama manusia.

Noura : Itulah, benda pertama yang menyebabkan saya sangat cintakan kristian ialah kerana tuhan menamakan dirinya sebagai ayah. saya boleh merasai setiap inci kasih sayangnya, dan suatu hubungan yang sangat rapat.. dia juga memanggil kami sebagai anak(sons),tapi dalam islam, tidak kan, Allah memanggil kamu dengan hamba, bukan?

Tergamam dengan soalannya. Hati mula gemuruh untuk memberi jawapan yang sesuai, mungkin ini bukan jawapan yang baik.namun benar-benar ligat mencari idea.ya Allah..

Nur : Ya, sudah tentu, kami sebagai muslim, percaya yang Allah tu Maha Berkuasa. Dia tidak perlu menamakan dirinya sebagai ayah mahupun ibu untuk membuatkan kami merasai kasih sayangnya. Cukup bagi kami mampu melihat, menatap pepohon, mendengar, merasai angin syita, dan sebagainya.itu sudah cukup untuk membuktikan sejauh mana Allah sayangkan kami..dan DIA Maha Mulia, yang menciptakan, maka tiada masalah bagi kami untuk dipanggil sebagai hamba..kerana kami diciptakan.

Sebak rasanya ketika meluahkan itu..indahnya kasih sayangMu Ya Allah..angin ketika itu seolah menepuk, memberikan semangat pada diri yang lemah. Kuatlah! kerana anda Islam..!

Apa responnnya? nantikann..

Bersambung....inshaAllah..

Wednesday, November 24, 2010

Pertemuan yang membuka minda

Alhamdulillah ku rafa’kan padaNya Yang Memberiku nafas bagi meneruskan hari-hariku yang entah berapa lama lagi..

Walau ditiup angin kebimbangan.. walau dibisikkan agar jangan teruskan.. I’m still there.. to further it more.. to know about it deeper..

Ketika diri sedang mengulangkaji madah mustolah hadith seorang diri, bertemankan angin yang dingin, berbentengkan jaket PPMA, diri ini didatangi oleh seorang manusia, kelihatannya seperti chinese.. dia senyum lalu berkata, ‘’marhaban..’’.. diri ku membalas senyumnya sambil turut berkata ‘marhaban’’.. pada pandanganku, seorang muslim di sini tidak akan memulakan pertemuan melainkan dengan lafaz salam yang indah..maka kenallah ku bahawa dia ini non-muslim..

“Awak orang cina?” Tanya diriku..

“Oh tidak, saya dari korea, dan awak dari mana ye?”..
balasnya

“Saya orang Malaysia.. panggil saya hanan..pelajar syariah di sini”

“Gembira ditemukan, saya noora..dari markaz lughah, ini tahun pertama saya di sini”

“Owh, sama lah, saya pun di tahun pertama..noora? Tinggal di mana ye?..”

Berlangsunglah sesi perbualan kami tanpa sedikit pun aku menyentuh isu agama.. dan tidak ku mulakan bertanyakan agamanya kerana bimbang jika dia tidak senang denganku.. melihatkan dirinya,ku sudah mampu mengagak… serba sedikit, aku membetulkan penggunaan dhomirnya yang salah ketika berbahasa arab..

“Takpa noora, saya pun sama seperti awak ketika 3bulan lepas.. bahasa arab sangat lambat..”

Aku berhenti murojaah pelajaran,..sambil memandangnya..

“Awak muslim kan pastinya?..”

“Owh sudah tentu saya muslim..err.. dan awak?’’

“Masihiah..i mean..kristian..”

“Owh yeke..gembira bertemu..kami di Malaysia turut wujud kristian, Buddha, hindu.. walaupun majoritinya muslim, tapi kami hidup aman harmoni..”

“Yup, di korea pun wujud, tapi muslim di sana tersangatlah sikit.awak muslim semenjak baby lagi atau baru saja muslim?”

“Em, saya dari kecil lagi muslim..”

>“Awak boleh baca quran? Dalam bahasa arab kan?”

“Yer, quran dibaca dalam bahasa arab, kami diajar dari kecil lagi untuk membaca quran, dan ketika besar, kami diajar untuk memahaminya..err..dan awak, kristian katholik atau apa?”

“Emm..what is it? Katholic?”

Owh tidak apa.. ingatkan awak seperti kebanyakan penganut kristian lain, setengahnya katholic..ortodok..awak ada bible?”

“Ya, ada, sekejap saya ambilkan..”

Dia mengeluarkan sebuah kitab setebal quran, yang berwarna pink..

“Ini bible..mahu tengok?”

“Ya, boleh kan? Err.. saya dengar ada new and old.. yang ini apa ye?”

Aku lihat di dalamnya ada sesetengah ayat yang dia highlight kan..pasti dia dalam proses mempelajarinya..

“Ini merangkumi dua-dua, old and new.. dan yang kecil ini, new testament.. oh..awak tahu ye..dan awak ada quran?”

“Saya tahu tentangnya, apa perbezaanyya ye? “

Sambil mengambil al-quran di tepi, ku tatap al-quranku yang di dalamnya ada terjemahan..lalu ku beri padanya.. sambil itu ku dengar penerangannya tentang hal itu..

“Old testament menerangkan mengenai kedatangan Jesus, manakala new testament mengenai kehidupannya hingga kematiannya..”

“Owh..dia mati ye.. bukan ke dia tuhan kamu?”

“Ye, dia diarahkan oleh Allah untuk turun ke dunia melakukan pengorbanan..darahnya itu merupakan pengorbanannya, untuk melepaskan manusia lain dari dosa yang dilakukan oleh Adam..anda pernah dengar tentang Adam? Dia memulakan kehidupan kita berdosa, menyebabkan kita tidak dapat kembali ke heaven, awal dulu, dia dilarang oleh Allah dari makan buah epal di syurga, disebabkan dia makannya, maka dia diusir ke bumi. Kehidupan manusia dari dulu dalam keadaan berdosa, lalu Jesus relakan dirinya dikorbankan untuk melepaskan kita dari dosa Adam..Jesus sanggup lakukannya..”

Diriku mula gundah, bimbang jika tersilap kata..

“Err.. you mentioned ALLAH?” saya bertanya..

“Ya, kami percaya Allah itu tuhan..”

>“Ok, kita kembali pada cerita sebelumnya..dalam agama kami, Adam merupakan makhluk pertama yang Allah ciptakan, dan tempat tinggalnya di syurga, betullah Allah melarangnya dari makan sejenis buah di sana, namun ia bukanlah epal menurut kami.. lalu dia dibisikkan oleh Syaitan untuk memakannya, kononnya Allah melarangnya dari makan buah ini kerana buah ini akan mengekalkan mereka dalam syurga..(teringat cerita dari surah al-a’raf)..Adam lupa bahawa Allah pernah menyuruhnya untuk menjauhi pohon itu, dan bahawa syaitan itu musuh di awal penciptaannya lagi..Adam makan buah itu, lalu Allah said that..bukankah aku sudah beritahu kamu agar menjauhi pohon itu, serta syaitan itu musuh? ..lalu Allah menghukumnya dengan mengusir keluar dari syurga, diletak di dunia..”

>“O…seperti itu ya..”

“Boleh saya sambung?..”

“Of course..”

Namun, tidaklah kita dikatakan berdosa,, kerana Adam telah bertaubat dari dosanya, dan Allah menerima taubatnya..manakala Jesus pula hanyalah nabi yang diutuskan untuk memberi peringatan pada kaumnya”

“Bagi kami, individu lain tidak akan menanggung kesalahan orang lain..” sambung ku lagi

“mereka yang berdosa ialah yang melakukan kejahatan,berkata buruk, dan sebagainya..”
ku terangkan.

“Jadi, awak maksudkan kita tidak berdosa?”..dia bertanya..

“Pastinya setiap kita berdosa, tidak boleh lari lagi.. but kita boleh mnta keampunan selagi ada nyawa..”

“Saya dengar kamu percaya bahawa di akhirat nanti, akan ada timbangan kebaikan dan keburukan..kan?”
noora bertanya padaku..

“Yup, ia nya seperti ini..” aku menunjukkan tanganku..

“Boleh terangkan?’’

Sambil menggayakan tangan, aku menerangkan serba sedikit..

“Jika keburukan itu lebih banyak, maka, kami percaya bahawa kami akan dihantar ke neraka, disucikan dari dosa, dan akhirnya kami tetap akan ke syurga.. kerana kami percaya setiap insane yang melafazkan bahawa tiada tuhan melainkan ALLAH akan masuk syurga..tempat pertama manusia ada, tempat itulah kita akan kembali”

“Owh, begitu.. namun, berbeza pastinya, kami pula percaya bahawa semua orang yang percaya akan Jesus melakukan pengorbanan itu pasti akan masuk syurga..”

“Emm..boleh saya tahu? Hanya untuk gain knowledge.. “

“Ya, apa ye?”

“Kamu kata Jesus itu orang yang diperintah oleh Allah ke dunia melakukan pengorbanan, dalam masa yang sama, dia tuhan, dan dia juga kamu percaya sebagai anak tuhan, kan?..err… kalau tak silap, konsep trinity, bukan?”

“Owh..kamu tahu yer pasal trinity.. Ya, Jesus itu dalam tiga hal, dia adalah father, dia adalah anak tuhan, dan dia adalah the holy spirit(god).

“Bagaimana dirinya mengarahkan dirinya(berdasarkan konsep itu)..seperti saya, berkata pada diri sendiri, ‘pergilah ke maktabah’..err..saya benar-benar confius…boleh awak terangkan?”

“Ya, dia adalah orang itu, dan dia adalah tuhan yang menyuruh dirinya melakukan penngorbanan itu..emm..sangat sukar untuk saya terangkan..kamu perlu sntiasa pinta pada tuhan agar diberi keimanan tentang trinity ini..ia suatu yang dalaman..”

Intahat al-qissoh fi haza blog..

I'd cut some parts of my story.. hihi.. It was hard to be shared here.. Despite what we had discussed (in order to gain more knowledge) were simples..not too deeper..just because I felt scared to face any detractors..

Tob'an, I can said that nothing(zero) I can believe for in the concept of trinity, it was really really really out of mind..logically not.in other words,impossible..

Alhamdulillah.. thanks to Allah for giving me this golden oppurtunity.. studying at this jamiah, and facing peoples from other countries..

To be continued....when I'm faarighoh..

Allahumma tsabit qolbi ala diinik..

Wallahua’alam…

Sunday, November 7, 2010

Alhamdulillah. Hati ini merafa'kan kesyukuran padaNya dek nafas yang masih lagi dapat dirasai..

"Alangkah bertuahnya insan yang ditimpa ujian perasaan, mampu menjadikan ujian sebagai anugerah untuk melonjakkan dirinya mengenali siapa Dia Tuhan yang mampu menggegarkan segala keputusan."..min kalam Doktor Siti Hasliza yang merupakan pelajar phd Bahasa Arab University of Jordan.(bakal tamat phd nya dalam masa terdekat, semoga Allah permudahkan)

Siapapun kita, hakikatnya kita lah yang membentuk rupa pada suatu perkara. Suatu kejayaan jika kita pandai bentuknya, nescaya ia akan menjadi wasilah yang mendekatkan kita pada Allah.. Jika tidak pandai membentuknya, ia akan menjadi suatu musibah yang tidak kita sedari..hadirnya ujub, takabbur dan sebagainya.. Begitu juga dengan masalah, jika kita pandai bentuknya, ia akan terbentuk sebagai suatu toriq taqarrub padaNya. Jika sebaliknya, ia akan menjadi suatu hal yang menghancurkan kehidupan..

Itu merupakan antara yang bisa ku petik dari talk bersama seorang ukht. Manakala yang ingin dikongsi bersama, hasil dari perbincangan dalam halaqah akhowat amman baru-baru ini ialah suatu yang berkisar mengenai..

Bangun malam..
Malam merupakan waktu istirohah. Apakah perasaan anda tatkala tiba-tiba dikejutkan bangun malam? Marah? ''Nak rehat la, penat ni"..apakah ini respon kita? Mungkinla, majoriti insan tidak suka diganggu malam, apatah lagi yang penat-penat pulang dari kerja. Justeru tidak hairanlah betapa Allah mengangkat tinggi mereka yang bisa melazimkan diri mereka agar bangun malam..~sahr layal~

Jadi, ingin menjadi orang yang luar biasa, lazimkan diri dengan cara mereka, saat sekalian manusia nikmat dihanyut lena, dia bangun berwudhuk dengan sempurna, lalu qiam di atas sejadah yang dibentangkannya..alangkah indahnya..

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam dan kerjakanlah solat tahajjud sebagai solat tambahan bagimu. Semoga tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari qiamat ditempat yang terpuji.”
(Al-Isra’:79)

Sesungguhnya Rasulullah bersabda yang bererti:"Allah akan turun ke langit dunia setiap malam ketika sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: Sesiapa yang berdoa kepadaKu, maka Aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan dariKu maka Aku akan mengampuninya."(Sahih Bukhari #1077)

Wallahua'lam..

Monday, November 1, 2010

Tajuk tidak diletakkan

Alhamdulillah sudah lebih sebulan di sini..terus menghirup udara segar di sini. tanpa perlukan penghawa dingin.. dinginnya udara fasl awal syita' sudah cukup untuk menyegarkan jasad.. dinginnya ia menyebabkan fungsi peti ais berkurang.

Bak kata kawan baik, syita' ni boleh jadi satu nikmat dan boleh jadi satu musibah. Doa berterusan sangat perlu agar tidak berlaku suatu hal yang tidak diingini.

Bak kata kawan arab pula, ''ni baru lagi, fasl awal, bagi kami, ia tidak panas dan tidak terlalu sejuk..udara macam ni la yang best''~no komen~

Setiap hari isnin dan rabu, terdapat halaqah tasmi' al-quran di bawah rimbunan pokok yang cantik dan menenangkan bersama sekalian sahabat-sahabat arab, halaqah ini ditubuhkan di bawah pengawasan dukturah nama'. Mas'ulah kami, al-ukht maryam 'anan bertindak sebagai mustami'ah serta pentafsir. beliau tahun 4 kuliah shariah..

Ingin mencatat sebuah syair indah yang dibacakan oleh beliau :

الفكر لا يجد
واللسان لا يصمت
والجوارح لا تسكن
وان لم تشغلها بالعظائم
شغلتها بالصغائر
وان لم تعملها في الخير
عملت في الشر
علم نفسك التخليق
تكره الاسفاف
عرفها العز..تنفر من الذل
أذقها اللذات الروحية العظيمة
تحقر اللذات الحسية الصغيرة

Kemudilah hati, fikiran, lidah serta anggota seluruhnya dengan pengemudian yang terbaik, sibukkan ia dengan suatu perkara kebaikan agar ia tidak mendekati keburukan.

Semoga Allah menyibukkan aku..
serta mereka yang aku sayang..
Agar jauh kami dari kemungkaran..
dan semoga Allah mudahkan segala jalannya..
agar setiap perkara hadir dalam redha..
dan jauh dari murka..

Allahul musta'an. Latiff bi'ibadihi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...