Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, February 27, 2011

Bersihkan Islamophobia


Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, praise n praise Allah for giving me this golden oppurtunity to participate in this PERTAMA 2011..

Penyertaan kali ini sungguh memberi kesan yang besar.. dahulu kala semangat saya jatuh tatkala terbaca artikel dari blog seorang hamba Allah yang meletakkan tanggapan negatif terhadap mereka yang cuba menyelongkar rahsia agama lain.. apatah lagi pabila orang yang cuba mengkaji itu usianya masih lagi angka 1 di depan..kuang2. Hakikatnya, usia hanyalah angka.. bukan menunjukkan apa2..

Firman Allah s.w.t dalam surah ali imran 3:64 yang bermaksud :
"Katakanlah wahai Muhammad kepada ahli kitab, marilah kita menuju kepada satu kalimah yang sama antara kami dan kamu bahawa kita tidak akan menyembah selain daripada Allah dan tidak akan mempersekutukanNya dengan sesuatu pun..."

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
JANGAN KAJI, NANTI AQIDAH GOYAH..

atau

AL-QURAN PUN TAK KUASAI LAGI, NAK BERALIH PADA KAJI AGAMA LAIN..

Tertarik pandangan brother Lim Jooi Soon, "saya nak tanya, siapa yang benar2 sudah kuasai alquran sila angkat tangan?".. dan tiada seorang pun yang mengangkat tangan..

Kalau macam ni, tiada seorang pun yang akan mengkaji tentang agama lain..bukan?

Seorang lelaki yang ingin meminang seorang wanita, lalu membuat perbandingan antara pilihannya dengan pilihan ibunya, lalu dia mendapati pilihannya itu ; cerdik, ramah, baik agamanya, lawa.. manakala pilihan ibunya ;cerdik, lawa dan baik agamanya.. cuma beza antara keduanya hanyalah dari segi keramahan dengan masyarakat sekeliling.. maka bukankah di situ dia dapat melihat kelebihan pilihannya dan pasti lebih yakin untuk menyebarkan pada keluarga bahawa pilihannya itu terbaik..

Begitulah juga apabila mengkaji agama lain.. jika kita meyakini Islam itu terbaik, maka kajilah Islam dan buat perbandingan antara Islam dengan agama lain.. tatkala terbit perbezaan, maka di situlah akan dilihat yang mana lebih menonjol, dan yang mana lebih hebat..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Masuk tajuk..

Masyarakat dunia kini dimomokkan dengan keganasan Islam. Apa tidaknya, tersebar melalui youtube tentang apa yang berlaku di Pakistan, tersebar bagaimana hukuman hudud dikenakan (pdhl caranya salah)... CNN, BBC dan pelbagai media di seluruh dunia yang mana ianya dikuasai oleh barat, menyebarkan tentang kezaliman yang dibawa oleh Islam..

Salah mereka kah????

Iya, salah mereka.. kerana menyampaikan sesuatu tanpa mengetahui perkara sebenar.. non-muslim menganggap ISLAM dan MUSLIM itu sama.. maka tidak hairanlah apabila segala perbuatan MUSLIM itu dianggap ajaran ISLAM..

Namun kesalahan yang lebih besar lagi berpunca dari sikap dan nipisnya KEFAHAMAN muslim itu terhadap ajaran agamanya... mereka terlalu ekstrem.. kononnya ingin menjalankan hudud.. pelaksanaan apakah itu jika wanita itu ditarik seluarnya, disepak dan diterajang kemudian baru dibaling batu..astaghfirullah.. dalam keadaan macam mana pun, seorang wanita itu fitrahnya sangat malu apabila dicerobohi maruahnya..hati saya sangat simpati tatkala melihat wanita yang sudah lembik itu itu berusaha menutup dirinya tatkala diperlakukan seperti itu.. sedemikian dahsyat.. yer, mereka kononnya merejam wanita itu atas perbuatan zinanya, namun itu kah cara yang Islam ajar????!!! of course it was a big mistake..!!!~huu..garangnya aku~

Lagi kesian bila melihat seorang kanak-kanak digilis tangannya sebagai menggantikan hukuman sirqoh atau potong tangan semata2 atas sebab mencuri makanan.. ya salam.. seminggu hidup saya diselubungi trauma akibat teringat2 video ini, teringat wajah budak tu yang sangat2 kesian.. kalau ada time tu, rasa nak tikam je pak cik yang pegang tangan dia tu..!~fitrah weh, jangan marah~ kanak2..apalah sangat pada dia, solat pun tak ditaklifkan, apatah lagi nak dikenakan hukuman ini.. kemudian 'sebab'nya juga langsung tidak munasabah. Betapa Islam terfitnah dengan begitu dahsyat...angkara umatnya dan angkara kita yang tak tahu nak wat ape.. seriusly, saya pun blurr bila tengok video2 nih..

Pelbagai tanggapan keganasan diberi terhadap ISLAM.. apatah lagi stelah berlaku peristiwa 9/11 yang kononnya dikaitkan dengan muslim.. Sejak dari itu, kita seolah muka terrorist yang paling menakutkan..ni bukan salah kita kerana pihak barat menyebarkan tanpa bukti yang tepat, hingga sekarang kesahihan itu tidak dapat dibuktikan, namun lebih menjurus pada konspirasi yang dilakukan oleh barat untuk menjadikan ia seolah kita punya perbuatan....ceh..

Jadinya.. ~setelah berleter panjang, tau nak cakap je, cara selesaikan tak tahu lg.hua3~
Tanggungjawab kita la tu untuk membersihkan kembali imej Islam.. dan membersihkan kembali kefahaman menyeleweng sesetengah muslim yang menimbulkan rasa gerun non-muslim terhadap kita.. susah nih.. kerja yang sgt susah.. ~kalau dibuat sorang2~ nak tak nak, kena libatkan diri dalam mana2 NGO atau badan2 di seluruh dunia~cece..dahsyat tu~

Sabun untuk bersihkan hal ni ialah ilmu.. prepare siap2 dalam diri, ilmu dan dalil2 untuk bantah balik kesilapan kefahaman itu dan betulkan tanggapan..~ni lagi satu masalah~

Alangkah indahnya jika ISLAM itu tidak dikaitkan dengan MUSLIM.. dan dalam konteks yang lebih kecil lagi, indahnya jika MUSLIM itu tidak dikaitkan dengan melayu... namun itulah, kita di malaysia, meletakkan seorang melayu itu muslim.......opss.. masuk bab lain..

Saturday, February 26, 2011

Back to Amman

Alhamdulillah selesai sahaja bersidang selama 2 hari di Mafraq untuk program PERTAMA kali ke-5..

Bersama brother Shah Kirit dan bro Lim Jooi Soon.. kedua2nya muslim yg sangat mantap.. mashaAllah.... kagum dn teruja.. Semangat lama kembali naik.. ~then jatuh balik, nauzubillah~

Feqh berinteraksi dengan non-muslim..

Mengupas mengenai cara sebenar menghadapi masyarakat di tanah air tercinta.. mahupun masyarakat non-muslim di seluruh dunia.. kristiani, yahudi, buddha, hindu..

Kepenatan menggila dan menggunung.. ambik masa 5minit update blog usang. then mahu rehat spenuhnya utk hadapi kuliah esok jam 8 pagi.. ^^

Wallahua'lam..

Thursday, February 24, 2011

Takut weh.. when talk about usul iman

Assalamualaikum wbt.

Matahari itu ibarat wahyu.. mata manusia ibarat akal..

Keduanya tidak dapat dipisahkan, andai ada matahari tapi mata tidak dibuka @ digunakan untuk melihatnya, maka dunia ini kelihatan gelap bukan..

Namun andai ada mata, tapi tiada matahari.. lagi lah kegelapan sebenar menyelubungi bumi ciptaan Allah ini..

Ingin guna wahyu sahaja? boleh, tapi apakah semua manusia menerimanya? bagaimana dengan mereka yang tidak percaya pada wahyu?

Ingin menggunakan akal sahaja seperti kaum muktazilah yang terlebih menggunakan akal? itu pastinya bakal merosakkan aqidah serta fikiran kerana akal itu terbatas..

Begitulah, apa gunanya akal jika ia tidak digunakan.. kita akan mengetahui betapa bergunanya sesuatu itu apabila ia digunakan dan dimanfaatkan.. justeru, Allah sangat menyarankan hambaNya agar berfikir, serta bertadabbur, dan gunakan akal untuk mendapat sesuatu..

Tapi dalam hal tertentu, pasti ada hadnya.. pandangan mata juga ada hadnya bukan?.. jadi dalam menggunakan akal, pastikan had larangan itu tidak dicerobohi.. jika dicerobohi, nescaya boleh jadi rosak..

Jadi tatkala ditanya soalan yang melepasi line merah/ had bahaya, maka senyaplah dan katakanlah.. "sesungguhnya aku beriman kepada Allah dan rasulNya serta apa sahaja yang dibawa olehnya, dan Allah itu mengetahui apa yang kamu tidak ketahui"..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doktor kami berkongsi suatu yang menarik berkisar kes di idaroh jamiah, ketika ada hiwar/ perbualan antara agama..

Dalam hiwar tersebut, kaum masihi meminta agar aqidah yang mereka bawa diiktiraf sama seperti Islam diiktiraf.. Doktor kami, al-fadhilah dukturah Marwah memberi pandangan bahawa "ia, kita sebagai muslimin tidak boleh sama sekali menafikan hak mereka sebagai ahli zimmi, maka berikan pada mereka akan hak-hak mereka, tapi pengiktirafan tentang aqidah mereka benar, itu sama sekali tidak mungkin boleh dilakukan kerana Allah telah berfirman dalam al-quran 'maka sesungguhnya telah kafirlah mereka yang mengatakan Allah itu salah satu dari yang tiga (surah al-maidah :73)....."

Lalu seorang paderi Jordan bangkit dan berkata, "Allah berkata sedemikian dalam quran, tapi hakikatnya kami tidak mentigakan Allah, aqidah kami juga berasaskan tauhid pada Allah. Mungkin bunyi seperti tiga, tapi kami yakin hanya satu.."

Dan mereka juga sangat pelik dengan Islam, katanya Allah itu 99.. ada nama yang berbeza.. lagi banyak bukan?.. haha...

Maka jawab dukturah kami, "99 nama itu merupakan sifat Allah, bukan zatNya.. bezakan yer.. contoh, Ali diberi gelaran sebagai 'syujja/sorang yg berani'.. adakah Ali itu satu, dan syujja' itu satu?.tidak, Ali dan syujja' itu satu."

"Tapi jika dikatakan Allah itu ruhul qudus, Allah itu ayah, dan Allah itu anak... maka bukankah ayah itu satu, anak itu satu, dan rohul qudus itu satu.. ini bererti tiga bukan? bagaimana mereka boleh mengatakan bahawa mereka mentauhidkan Allah..? pelik sangat..!"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yg kedua,

Seorang pelajar bertanya, dukturah, kita sedang menonton tv.. tiba2 ahli kaji cuaca memberitahu:

"Esok akan turun salji,kih2"

Pastu kita pun percaya...

dan seorang ibu mengandung pergi ke klinik, doktor tersebut scan2 perut lalu mengatakan :

"Tahniah, bayi perempuan.."

Lalu si ibu menyiapkan pakaian baby..semuanya pink.. sbb percaya bahawa baby yang bakal dilahirkan pompuan..

Bolehke percaya benda macam ni, bukanke haram... ia ibarat kita iktiraf seseorang itu mengetahui perkara ghaib bukan?

jawabnya "tidak..tidak haram. kenapa kamu kata ia perkara ghaib, sedangkan bukankah semua itu dikaji dan dilihat? yakni mata kamu melihatnya..suatu yang dapat dilihat oleh mata bukanlah perkara ghaib. kamu melihat awan bergerak laju, lalu kamu tafsirnya mengikut ilmu yang kamu pelajari.. itu tidak salah..namun iktikadkan dalam hati bahawa sekiranya Allah tidak mengizinkan ia terjadi, maka ia pasti tidak akan terjadi.. namun percaya padanya itu tidak haram krn ia bukan suatu perkara ghaib..tapi ia suatu kajian ilmu dan tatbiq/laksanakannya dalam kehidupan.."

Tapi ingat, rezeki, cinta, dan masa depan berdasarkan bintang@zodiak.. itu jelas haram.. kerana masa depan dan seumpamanya itu merupakan suatu yang abstrak dan tidak tertampak pada pandangan mata..hanya Allah mengetahuinya..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
yg ketiga..

soalan yang lagi dahsyat.. namun bak kata guruku..

"Kita ini doktor, dan ilmu yang sedikit ini merupakan ubat/penawar.. kita jangan beri ubat ini melainkan bagi mereka yang sakit.. dan jika sakitnya teruk, maka berilah lebih sikit.. jika sakitnya sikit, beri sikit jelah ubat tu.. begitulah dalam memperihalkan bab aqidah, cukup untuk membuka mulut pada mereka yang perlu.. pada mereka yang hatinya dan imannya sedang sakit.."

wallahua'lam..tidak saya ingin kongsikan melainkan suatu yang sangat ringkas..

Wednesday, February 23, 2011

Dlm kuliah.. permasalahan wanita

-Sorang budak arab tanya, Dr, situasi ini di puasa ramadhan, kedengaran azan maghrib, lalu si A terus berbuka puasa.. Ketika ingin mengambil wudhuk utk solat maghrib, dia terlihat darah haid dan menurut perkiraannya sememangnya suda smpai waktu.. jadi dia mula konfius, adakah darah itu wujud sebelum maghrib(puasanya batal) atau selepas maghrib(sempat berbuka).. kalau cmni, kena ganti kan puasanya?

-al-ijabah , tak perlu ganti puasanya.. kerana asal keadaan si A ini ialah suci.. tp klo dia rajin nak puasa skali lagi takde masalah.

-Dalam keadaan lain yang seumpama ini, seperti solat.. selepas solat baru menyedari padanya ada keputihan atau sebarang kotoran yang biasa ada pada seorang wanita.. klo dia sememangnya tak rasa semua itu ada sebelum solatnya, maka solatnya sah..

-Cairan yang berwarna kuning di akhir fasl haid.. adakah ia dikira darah haid?
al-ijabah, ada sebuah hadis yang sedikit panjang yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a tentangnya.. Aisyah r.a mengatakan di akhir hadis tersebut tetaplah kamu dalam keadaan haid hingga melihat cairan putih(dikatakan putih susu).. dan jika yang bercampur antara keduanya, maka tunggulah dulu sehingga waktu ghalib(bilangan hari kebiasaan datang haid. gitula).. lepas tu, kalau ada lagi cecair kuning tadi, maka mandi dan solatlh..

Haha.ayat pondok la saya punya statement..inshaAllah stakat ini dahulu.. permasalahan yang biasa wujud dalam kalangan wanita..jawapan secara ringkas namun dibincang panjang bersama dukturah. inshaAllah jika ada masa luang, boleh tulis secara lebih baik.. rasanya soalan last ni pernah seorang pelajar di maahad tanya..

Kitab rujukan terbaik cadangann oleh guru saya di mmp : al-Ihatoh (fi masail haid wannifas wal wiladah) oleh Syeikh Nuruddin al-Banjari... Memang bagus lah kitab ni meliputi perkara kecil dan membawakan perbahasan imam 4. Sesuai bagi mereka yang belajar dan nak mengajar.

Manakala di jamiah, guna pakai kitab fiqh al-manhaj karangan Dr mustofa bugho dan Dr Mustofa al-khan.. serta kitab al-Mughni tak ingat sape muallif dia..


Monday, February 21, 2011

kuwang ajo @ jahil..

Bermula dari sesi pengenalan peserta Mari Menari (MM) lagi, Dita yang baru saja tersingkir pada minggu ke-3 MM telah dihambat dengan pelbagai isu panas terutama sekali isu berkaitan tudung. Isu ini dianggap berat kerana Dita atau nama sebenarnya Rudita Mohd Yusop telah berstatus sebagai seorang ibu kepada 5 orang anak.


Menjawab segala pertanyaan berkaitan isu yang berbangkit ini, Dita yang ditemani suaminya Mohamad Faidzal, 42, seakan sudah bersedia bagi menjelaskan isu tersebut. "Sebenarnya, saya memang seorang wanita yang bertudung. Terus-terang, saya buka tudung pun atas kerelaan saya sendiri tanpa ada paksaan atau hasutan dari sesiapa. Masa saya pergi ke uji bakat, saya masih lagi bertudung. Pun begitu, selepas berbincang dengan suami dan kerana tidak mahu mengecewakan hasrat anak yang mahu kami beraksi dalam MM , saya pun telah bersetuju untuk buka tudung".

Dia tidak kisah apa orang nak nilai dan kata tentang dirinya. Malah, dia mendakwa orang bertudung tidak semestinya mempunyai perilaku yang baik hati budi. "Saya bukan nak riak atau nak cakap saya ni baik. Hakikatnya, orang yang tak tinggal solat 5 waktu pun belum sah dapat masuk syurga. Sesungguhnya bagi saya, siapalah kita sebagai manusia biasa untuk menghukum atau menilai seseorang berdasarkan luaran saja".

"Apapun, kami masuk MM bukannya nak menang semata. Cukuplah sekadar dapat menunaikan impian anak kami yang mahu melihat ibu bapa mereka masuk TV". Menyokong pendapat isterinya itu, Faidzal yang bertugas sebagai bodyguard VVIP mengambil jalan selamat dengan mendiamkan diri.

"Hal bertudung ini susah nak dibahaskan. Semua terletak atas individu itu sendiri. Saya sebenarnya tak tahu nak cakap apatah lagi mengulasnya dengan lebih terperinci. Namun, saya hanya boleh kategori apa yang dilakukan isteri saya ini adalah pengorbanan dari seorang ibu untuk anak-anak".

Dita menegaskan bahawa selepas ini dia akan kembali bertudung seperti biasa. "Saya akan berimej seperti dulu. Saya buka tudung pun kerana masuk pertandingan sahaja. Sejujurnya, mak mentua saya seorang yang alim. Dia tak ada pula marah dengan tindakan saya"

Sumber dari camar putih

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bia pun da lame uwais qarny post sal ni.. tp ia tetap menaut hatiku utk copy paste..

Sebab apa?

Sebab it's relate with seorang muslimah, isteri kepada sorang suami dan ibu pada anak, malaysians n of kos pompuan..

Well. buat sekalian wanita muslimah mukminah muhsinah, ambil pengajaran..

Apapun, semoga Allah bg hidayah dn pemahaman lebih sikit pd dia dn famili nya.. lagi2 suaminya, isteri wat hal, suami plak wat dayus gini, habisla suami dia nnti..

Malaysia ku tercinta..

Saturday, February 19, 2011

Mohon maaf secara terbuka(^^,)


Taqdir kadngkala mmpertmukn ssuatu yg x d undng, mnduga dlm brmcm rgam, mberi apa yg x dirncng, mbuatkn kta mngalirkan airmta ksdihan, dn taqdir jg mbuatkn kta rsa khilangan*some text missing*

Sender :
Az za
Received :
10:27:38 pm
20-08-2010

Ow.. rasa terkejut selepas beberapa hari mendapatkan kembali henpon lama hadiah ibu dan ayah tercinta.. masih tersimpan beberapa mesej dari kawan-kawan tercinta.. dan tatkala membuka memory card, masih tersimpan gambar mereka. Gambar dengan sahabat2 maahad, dengan sahabat2 msmp, sahabat2 di rantau panjang.. betapa rindu tak terkata.. pelbagai kerenah dipaparkan, video juga tak kurangnya membuatkan senyumanku tak putus-putus..

Namun, disebabkan henpon ini tenggelam air beberapa bulan lepas, banyak gambar yang sudah hilang..

Ringtone sama yang digunakan.iaitu lagu wali band-tuhan. cukup menggamit kenangan.. ya Allah, dihadirkan semua ini tatkala aku sudah bersedia untuk hidup tanpa mereka..rindu mula bertapak kembali, terhadap mereka yang tidak putus2 menghubungi dan memberi inspirasi padaku sebelum ini untuk teruskan perjuangan..

Alhamdulillah, mesej yg pernah mencaci maki diriku sudah terpadam.. tiada dalam inbox..haha. kalau ada, pasti tergelak sakan membacanya.. hakikatnya kini, hati ini kosong dari rasa dendam, kosong dari rasa marah.. Yang cuba diwujudkan ialah rasa ingin memaafkan, serta ingin meminta maaf..

Jika sekalian sahabat ada di hadapanku kini, ingin ku peluk mereka serta meluahkan apa yang terbuku di sanubari.. siapa tak rindu pada mereka yang pernah sama2 saling menangis di bawah rimbunan ujian yang tuhan naungkan..

Tuhanku, sesungguhnya Engkau tahu bahawa hati ini telah berpadu, berhimpun dalam naungan cintaMu.. bertemu dalam ketaatan, bersatu dalam perjuangan, menegakkan syariat dalam kehidupan..

Rindu nak call Nur Zulaikha Asmuii..sahabat yang berkongsi plbagai kisah dn rhsia.. emm.. tp dah lost contact...

Buat yang terbaca dan mengenali diri ni.. saya pohon kemaafan atas kesilapan saya.. andai pernah mengecilkan hati, melalaikan jiwa kalian dengan lawak dan gurauan yang tak patut, marah tak tentu hala, merajuk yang entah ke mana, membuatkan hati kalian dirundung duka, menyusahkan dengan pelbagai kerenah dan permintaan yang bukan2 hingga kalian menjadi serba salah...

Betapa kesilapan dulu harap dilupakan.. dan kebaikan dan keceriaan yang pernah sama2 dilalui bakal diframe sebagai kenangan.. entah jumpa lagi atau tidak, apa tidaknya, semua sudah merantau ke seluruh negara, ada yang dipisahkan benua.. jika tersurat suatu pertemuan, kita pasti ditemukan lagi, dalam arena yang lebih besar.. dalam kehidupan yang lebih mencabar..ohh.tak sabar nk bertemu mereka..

Semakin cuba melupakan, semakin Allah menghadirkan mereka..

Ingin catat nama mereka kesemuanya.. namun, banyak sangat....!!

Allah..
Tautkan hati kami dalam doa, sujud dan sendu ku..


Tuesday, February 15, 2011

Coret



Alhamdulillah lepas subuh tadi sempat juga menghabiskan 5 muka hafalan.. dari surah mujadalah dan surah al-hasyr.. wajib tasmik hari ini pada al-fadhilah dukturah tercinta.. walaupun beliau sedikit garang..(dpt guru quran je mesti garang.. tp ust abd bari dan ust wan hilmi tak garang pun).. hmm.. oleh itu, jangan bina asbab untuk beliau memarahiku.. malu la dah besar pun nak kena marah lagi.. malu sgt tu..

Yang paling disukai ialah bacaan Dukturah Nida'.. Subhanallah very-very amazing.. sangat menarik bacaannya.. dibaca secara tartil.. dengan tarannum yang sangat baik.. lengkap berhukum hakam.. rasa nak je rakam..

Makin kita belajar, makin kita rasa malu dengan kisah silam.. makin lama kita hidup, makin rasa segan dengan perangai kebudakan dahulu kala..

Makin diriku belajar tahsin qiroah, makin malu mendengar bacaan zaman dulu. setahun lepas mahupun dua tahun lepas.. jadinya, tak nak dengar lagi yang lepas-lepas..haha.. segan(**.)

Alhamdulillah kita di Malaysia, kelazimannya ibu bapa mula ajar mengaji mahupun menghantar anak-anak mereka ke mana-mana pusat mengaji al-quran seawal umur 5 tahun.. dan kami 9 beradik, diajar oleh ayah serta sayap kirinya, mak seawal usia hampir 5 tahun.. bermula dengan buku iqra' jilid satu sampai 6.. bila dah tamat jilid ke 6, terus masuk surah al-baqarah..

Berbeza dengan cara nenek saya di rumah sebelah, yang juga menghabiskan malamnya dengan mengajar anak-anak orang kampung mengaji, beliau terus menggunakan muqaddam... asas dalam muqaddam tak banyak sangat. habis saje asas yang sikit itu, terus masuk juzuk amma.jadi disitulah bezanya.. saya pasti, prinsip ayah time ajar kami ialah, bila dah kuasai asas, masuk surah mana pun pasti boleh baca.. biarpun kami tak bermula dengan juzuk amma.. tapi alhamdulillah saya pasti sangat cara yang ayah guna sangat berkesan.. praktik2.

Dengar bacaan abang-abang time diorang jadi imam, semuanya lebih kurang sama.. alhamdulillah sangat bagus bacaan diorang.. cuma adik saje yang tak pernah mengimami kami.. lawaknya si adikku ini ialah time saya nak jadi makmum solatnya, saya menghamparkan sejadah di belakangnya, dia mungkin baru lepas angkat takbir kot, dan agaknya dia boleh rasa saya hampar sejadah..haha terus dia hentikan solatnya dan dengan muka tersengeh-sengeh macam kerang busuk.. dia menyuruh saya solat di tempat lain.. hahaha.. kakaknya ini agak marah, "kenapa tak nak jadi imam, orang laki kenalah jadi imam klu tak sempat solat kat masjid.. ee...dahla batalkan solat tanpa sebab.."

Kihkih..suka menyakat adikku yang perasan itu.. kadang-kadang time nampak dia sedang berdoa, terus saya duduk di tepinya untuk sama-sama mengaminkan doanya..dan dia pula segera menghabiskan doa sambil tersengeh-sengeh.. budak ni nampak je biasa biasa, tapi hakikatnya dia lebih matang dari kakaknya..

Kuikui.. saje menulis sementara menunggu untuk ke jamiah..

Wallahua'lam. apa yang baik jadikan teladan, apa yang buruk jadikan sempadan..

Salamun alaikum.. sambung balik..

Alhamdulillah selesai juga kuliah hari ini.. seriously, ketika kelas bahasa inggeris tadi, saya kepeningan untuk menukar bahasa, dari bahasa arab ke bahasa inggeris.. otak dipaksa untuk change languages dalam masa yang sangat pantas, apa taknya, doktor ni campur bahasa arab dan bahasa inggeris...adeh..

Nasihat saya, masuk je dalam kelas bahasa inggeris, sambil tunggu doktor.. terus tukar bahasa ok.. guna bahasa inggeris je.. sebab kalau nak tukar time belajar, susah sikit..

Sambung berkisar pemerhatian saya dalam ilmu tajwid..

Siapa kata ia tidak penting, sedangkan ia asas dalam memahami al-quran.. selama saya duduk ke hulu ke hilir di Kelantan, saya pernah dengar ceramah seorang hamba Allah ini, katanya "...kenapa asyik duk fikir nak betulkan bacaan, kenapa tak fikir camne nak terapkan alquran dalam diri.. alquran itu diturunkan untuk diikuti isinya..tu lagi penting, ni tak, asyik duk betulkan sampai tergeliat lidah"...

Ceh..astaghfirullah......terus jatuh kepercayaan saya terhadapnya.. kesian la tuk-tuk guru al-quran kalau dengar apa yang dia kata..

Pada pandangan saya yang juga tak tahu apa-apa, first tanggapan saya pada seorang ust yang bagus bacaan al-qurannya ialah agamanya juga bagus..biarpun suaranya entah ke mana, tarannum tiada.. tapi bacaannya yang lengkap dengan hukum itu memberi tanggapan awal sedemikian.. tak tahulah betul ke tak tanggapan ni..

Iya, ikutilah isi al-quran.. tapi amatilah juga kepentingan untuk membaiki bacaan :

Firman Allah ta'ala : "..dan apa yang dibawa kepadamu oleh rasulmu(Muhammad) maka ikutlah, dan apa yang dia larang itu maka hentikanlah (dari melakukannya)-surah al-hasyr

Jangan lupa........ada manusia, ada lidah, ada lidah, ada kata-kata.. yang selalu dikata ialah :

"ee. dia ni tudung labuh@berkopiah, siap pakai jubah lagi.. berjurus sangat.. tapi kenapa teruk sangat bacaan dia, tersekat-sekat macam tak pernah baca quran.. betul ke ni lulusan timur tengah..."

Kihkih.... boleh jadi je ada orang kata gitu...

Lagi sebab pentingnya ialah.. disitulah syifa' nya kalamullah..(sebagai ubat kepada ketidaktenangan, hehe, ada ke kalimah tu).. kegopohan, over laju dalam membaca alquran membuatkan seseorang tu cepat boring, penat dan jantung makin tak normal.. apa taknya, termengah-mengah jadinya..

Ramai orang kata "betui ka baca quran tu ubat pada keresahan? tak rasa pun..".. macam mana nak rasa kalau pelaksanaan itu tak kena cara.. betul tak? ibarat basuh kereta kot, camne kereta nak bersih kalau basuh dengan air yang kotor.. memang benar, basuhlah kereta agar ia berkilat dan cantik.. kui2.. tapi tengok pulak cara laksanakannya.. kalau silap, natijahnya pun lain la..($$)

Back to the past...

Pastinya, para pendengar juga boleh terketuk hatinya.. biarpun tidak faham.. saya sendiri ketika mendengar alunan ayat suci alquran oleh para masyasyikh dan qori2, akan berasa sangat sayu..hati bagai tiba2 terbasuh.. dan teringin untuk melakukan kebaikan.. teringin untuk turut sama membaca kalamullah..

kih2.. tu lah.. iman ni naik dan turun... tatkala iman tengah naik, masyaAllah.. buat pape pun tak sedar.. tak hairanlah kalau kita dengar cerita mengatakan hamba Allah yang soleh ni solat sebanyak sekian2 tatkala malam menjelma.. kih2.. nak pertikaikan ke? kenapa nak pertikaikan sedangkan hal imannya itu kita tidak ketahui.. memanglah bagi kita, seseorang yang mampu solat sebanyak seratus rakaat satu malam(contohnya) itu macam mustahil..hehe..mustahil bagi kita yang iman nipis darinya.. tapi tidak bagi mereka yang imannya sentiasa terupgrade..

Salurkan roh sebenar al-quran.. moga terus meresap dalam urat saraf hingga ke jantung.. moga segalanya berjalan dan menjalankan tugas dengan penuh kbaikan dan keredhaan Allah..

Jadi, jom......

Wassalam

Monday, February 14, 2011

Luar biasa


Assalamualaikum w.b.t..

(^^,).. selamat pagi dan salam sejahtera buat sekalian teman yang masih bernafas hari ini.. em.hari ini, semalam dan hari akan datang pastinya merupakan suatu jambatan ke suatu hari yang kekal.. kita,tidak mati jika tidak hidup.. dan untuk menuju ke sana, tidak dapat tidak, tempuhilah hari ini.. redhalah dengan semalam.. dan bersedialah untuk hari esok..

Senyumlah dengan memeluk ketenangan.. panjatkan kesyukuran pada Allah..

Ketika melihat video lau kana bainana al-habib mustofa sayyidina Muhammad s.a.w, setiap dari kita pasti turut dirundung kesayuan ketika melihat dan mendengar soalan terakhir dalam video tersebut...

"apa yang ingin kamu katakan jika diberi peluang untuk katakan pada Rasulullah walau hanya seminit?"

dan perempuan itu menjawab, "saya ingin baginda membawa saya lari jauh dari dunia ini"..

Perhh.. jawapannya membuatkan mata ku jua turut menangis.. pernah beberapa kali hati berasa sangat penat berpijak di bumi ini, letih bermain tukar antara dosa pahala, penat mencampur adukkan antara kebaikan dengan keburukan.. pening menempuhi ragam manusia yang pelbagai.. tidur... yer, segalanya bagai terbang ketika tidur.. tapi tatkala mata kembali celik, kita menyedari bahawa kita sememangnya 'ada' di dunia ini, untuk terus menghadapi mehnahnya..

Jangan pernah takut untuk meneruskan kehidupan.. kita bukan manusia tidak bertuhan.. kita ada Allah Maha Kuasa, Dialah Robbuna, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Dia ada tatkala kita memerlukan, Dia mendengar tatkala sekalian manusia tidak mahu mendengar, Dia terus mendampingi tatkala sekalian manusia menjauhi..

Berbicara tentang habibuna sayyiduna Muhammad s.a.w..

Siapa tidak ingin bertemu Rasulullah s.a.w, siapa tidak rindu pada insan yang dicintai, disebut-sebut setiap masa, dikaji perjalanan hidupnya, diketahui kisah suka dukanya, hingga akhir hayatnya..

Siapa pun kita, sufi kah, wali kah... jauh sekali dari mendapat darjah kelayakan untuk mencemburui Rasulullah s.a.w atas titlenya sebagai kekasih Allah..

Di saat kita bermain dengan ibu ayah, bermanja dengan mereka, Rasulullah hanya menumpang kasih dengan seorang atuk.. serta menumpang belas seorang bapa saudara.. di bawa ke sana ke mari, menempuh sahara, mengembala kambing.. hm..sedangkan waktu kecilnya juga berbeza dengan kita.. apatah lagi tatkala dewasa..

23 tahun perjuangan baginda.. bermula seorang diri, kemudian keluarga, sanak saudara, kemudian sebuah daerah, negeri dan sterusnya negara madinah.. betapa hampanya diriku pada mereka yang memisahkan agama dari aspek kehidupan...! yang hanya memandang peribadi Rasulullah hanya sebagai ikutan dalam hal kecil seperti makan minum, solat, tidur, berjalan, makan dan lain-lain, mengapa tidak dijadikan baginda contoh teladan dalam sebuah pemerintahan?

Ingin quote sebuah perenggan artikel dari saifulislam.com yang membuatkan hati berdesing dengan kesayuan..tidak perlu dibahaskan tentang perbedaan pendapat akan tarikh dan waktu wafatnya baginda..

Jom hayati.. cinta luar biasa..

Tiga hari Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam tidak mampu hadir berjamaah dengan kekasih-kekasih Baginda di masjid. Sakit kepala dan demam baginda semakin menjadi-jadi.

Subuh Isnin, 12 Rabi’ul Awwal tahun ke 11H,

Tatkala Abu Bakr radhiyallaahu ‘anhu membetulkan saf untuk mengimamkan solat, Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam menyelak tabir yang memisahkan bilik Baginda dan ruang solat di Masjid.

“Sungguh takjub. Wajah Baginda seperti lembaran mushaf. Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam semasa memerhatikan kami, Baginda tersenyum dan ketawa kecil. Kami terlalu gembira melihat wajah itu. Abu Bakr sendiri berundur kerana menyangkakan Baginda mahu mengimamkan solat kami. Tetapi Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam mengisyaratkan agar kami memula dan menyempurnakan solat,” kata Anas bin Malik, Radhiyallahu ‘anhu.

Wajah itu mengubat rindu mereka.

Tiga hari yang hilang warna dan sepi.

Tabir dilabuhkan dan kaum Muslimin meneruskan solat.

Senyuman Baginda itu penuh cinta dan kasih. Senyuman yang kaya dengan kepuasan melihat kaum Muslimin.

Sangka mereka itu senyum kesembuhan.

Rupa-rupanya ia adalah senyuman perpisahan…

Dhuha Isnin, 12 Rabi’ul Awwal tahun ke-11 Hijriah, Kekasih Allah itu pulang ke Teman Tingginya.

Fee al-Rafeeq al-A’laa, Fee al-Rafeeq al-A’laa...” Baginda menghulurkan telunjuk kirinya ke langit.

“Kembali ke Teman yang Maha Tinggi, Kembali ke Teman yang Maha Tinggi” bibir itu lesu menuturkan sebuah pemergian.

Tangan itu rebah terkulai.

Basah dalam bejana air.

Seperti air mata sekalian umat yang ditinggalkannya.

Baginda wafat dalam jiwa yang penuh kasih sayang. Jiwa yang terselit di lubuk hatinya sebuah kerinduan.

Merindui saudara-saudaranya.

Kita.

SEBUAH PERTANYAAN CINTA

Justeru…

Bertepukkah tanganmu menyambut cinta yang agung itu?

Cintakah kamu kepada Pencinta yang agung itu?

Hati kecil itu tidak mampu berbohong.

Engkau tahu di mana cinta itu di hatimu….

“Tidak sempurna iman sesiapa di kalangan kamu sehinggalah diriku lebih dikasihinya berbanding kasih kepada orang tuanya dan anak bahkan sekalian manusia” [riwayat al-Bukhari, Muslim, an-Nasa’ie dan Ibn Majah]

Suka dengan statement "cinta luar biasa".. ia sangat luar biasa untuk menyintai insan yang tidak pernah dilihat, apatah lagi didengari suaranya, atau berbicara dengannya.. dan pastinya kita kini, sedang menanti-nanti untuk bertemunya.. bisakah atau?.. wallahua'lam.

Intahat..

wassalamualaikum w.b.t




Thursday, February 10, 2011

Perginya seorang ulama'

Seorang lagi ulama besar meninggal dunia malam tadi (9 Februari 2011). Beliau adalah al-'Allamah al-Mufassir Dr. Fadhl Hasan 'Abbas, merupakan ulama terulung dalam bidang 'Ulum al-Tafsir serta 'Ulum al-Lughah dan al-Balaghah.

Beliau meninggal dunia pada umur mencecah 81 tahun. Dilahirkan pada tahun 1932 di Palestin, menghafaz al-Qur'an ketika berumur 10 tahun dan matan-matan turath seperti al-Rahabiyyah dalam ilmu Fara'id, al-Ghayat wa al-Taqrib dalam Mazhab Syafi'i, Jauharat al-Tauhid dalam ilmu aqidah dan Alfiyah Ibn Malik.

Mendapat pendidikan tinggi di Universiti al-Azhar dalam Kuliah Usuluddin pada tahun 1952. Mendapat darjah kedoktoran daripada al-Azhar pada tahun 1972 dengan tesis bertajuk "Ittijahat al-Tafsir fi Misr wa al-Syam".

Ketika di Jordan, penulis sempat dibawa oleh rakan al-Fadhil Us. Norazamuddin berijtima' dengan beliau ketika beliau menyampaikan talaqqi tafsir di rumahnya di Syimisani, Amman. Sehingga kini kitab-kitab beliau sentiasa penulis manfaatkan termasuk kitabnya "Khumasiyyat Mukhtarah fi Tahzib al-Nafs al-Ammarah" sebagai silibus tazkirah Jumaat di Masjid Petaling Jaya suatu ketika dahulu. Begitu juga kitab beliau berjudul"Nafahat min al-Isra' wa al-Mi'raj". Beliau memiliki kupasan yang sangat menarik dan semasa tentang peristiwa Isra' dan Mi'raj.

Semoga Allah SWT merahmati beliau dan menempatkannya di sisi para Anbiya', Syuhada' dan Solihin. Amiiin…


------------------------
Tambahan:

Dr. Fadhl sering mengadakan majlis sambutan Maulidur Rasul pada setiap tahun di rumahnya. Dengan kehendak Allah jua beliau diwafatkan dalam bulan maulid yang penuh barakah ini. Berikut adalah sedikit rakaman beliau dalam salah satu sambutan maulid berkenaan.



sumber : www.sawanih.blogspot.com

Wednesday, February 9, 2011

Perpisahan sementara



Assalamualaikum w.b.t..

Pagi yang sunyi, kita bangkit dari tidur.. dengan berlafazkan "alhamdulillah", kita kembali bersemangat,

"syukur pada Allah yang masih menghidupkanku setelah aku dimatikan buat seketika waktu, di akhir masa, kepadaMu jua aku kembali.."..

Begitulah..kematian pasti dirasai..

Alhamdulillah.. kali ini berpeluang menziarahi Dukturah Fauziah yang baru sahaja kehilangan suami tercinta, merangkap murobbinya, al-allamah as-syeikh Fadhl Hassan Abbas, ulama' tafsir dan ahli bahasa serta balaghoh yg buta,terkenal di Jordan amnya dan Amman khususnya.. yang meninggal dunia pada zohor semalam, hari Rabu bersamaan 06 Rabi'ul Awwal 1432H, dan dikebumikan hari ini, khamis selepas zohor.. semoga Allah menjadikan kuburnya taman antara taman-taman syurga dan menggolongkannya dalam golongan soleh.

Beliau meninggal di dalam kereta ketika dalam perjalanan untuk ke lapangan terbang queen alia bagi menunaikan umrah.. "beliau dilihat seperti sedang tidur, bersandar di kerusi kereta,tapi wajahnya ketika itu sangat bercahaya".. mashaAllah.. menurut Dukturah, as-syeikh rohimahullah telah memperawalkan jadual penerbangan ke Makkah, asalnya tarikh penerbangan lambat lagi.. dan malam sebelum kematiannya, as-syeikh sentiasa memperingatkan isterinya tercinta agar mendoakannya..

"Apabila ada seseorang bertanyakan 'siapa kamu', janganlah memberi jawapan 'saya isteri fulan bin bulan', tapi jawablah 'saya dukturah', kerana kamu sememangnya dukturah"- kata dukturah Fauziah, mengingat kembali pesan suami tercinta, yang mahu isterinya itu tahu bahawa dia juga memiliki keupayaan, bukan semata menumpang kemasyhuran suami.. sebak di dada tatkala beliau menceritakan peribadi as-syeikh.. sangat berlemah lembut, sentiasa berjaga malam.. dan sangat merindui Allah dan rasul.. huhu.. dalam diam, ini sangat memberi motivasi kepadaku..

Kini as-syeikh telah menyahut panggilan ilahi, untuk pergi ke suatu tempat yang lebih baik berjuta ganda dari dunia ini.. di saat kita mampu melihat warna yang pelbagai, as-syeikh bagaimana ye.. ish2..sekalian duktur di jamiah juga menyebut-nyebut akan beliau..

Ketika di rumah dukturah, saya melihat di setiap sudut pasti ada yang menangis.. namun, beliau sedikit pun tidak menangis.. melainkan hanya memejamkan mata ketika terasa sebak.. begitu hebat tarbiyah as-syeikh pada isteri tercinta.. ketika jenazah as-syeikh dibawa masuk ke bilik, para wanita tersebut mula bising sambil mendoakan, pelbagai doa dapat didengari namun ketika itu hati ini sangat bimbang andai ada yang meratap.. benarkah tabiat wanita arab ketika ada kematian ialah meratap??..

Iya, begitu rupanya mereka, setelah jenazah as-syeikh diletakkan di atas katilnya, kedengaran suara wanita melaung-laung.. "ya harom.. syaikhuna... ya robb lesh.." entah apa lagi yang diperkatakan.. lalu, sekalian mereka yang pelajari agama segera menghalau wanita tersebut.. "astagfirullah...quli la ilaha illallah.. sollu alannabiy...''.. mereka mengingatkan tentang haram meratapi kematian.. dan hati ini kembali lega.. alhamdulillah, keadaan kembali terkawal..

Keinginan hati untuk melihat wajahnya membuatkan kaki ini dipaksa untuk masuk ke bilik tersebut.. dan tanpa segan silu, aku membuka selimut yang menutupi wajah as-syeikh.. ya robbi.. benarkah apa yang ku lihat.. tanpa perlu menipu dan berdusta, ingin ku tanyakan pada wajah putih yang kelihatan tersenyum hingga menampakkan giginya itu 'apa yang kini rohmu rasai'.(tak tahulah mata ini benar-benar melihat atau ilusi semata)..subhanallah.. sebak sendiri jadinya.. benarlah, inilah wajah ulama' buta yang menghabiskan hidupnya dengan kalam pencipta yang dirinduinya.. tiada siapa yang mengetahui hakikatnya di akhirat nanti.. tapi ingatlah kita bahawa mereka yang ikhlas dalam segenap perbuatan imma menuntut ilmu atau sebagainya hanya keranaNya pasti tidak rugi, ini janji Allah..

Ingatkah kita bahawa Allah tidak menarik suatu ilmu itu secara tiba-tiba, melainkan ditarik seorang demi seorang ulama' atau ahli ilmu tersebut.. perhatikan dunia kini, dunia yang makin tua, zina yang makin berleluasa, bilangan wanita lebih ramai dari lelaki, lelaki menyerupai wanita juga makin ramai, anak derhaka yang melupakan ibu bapa jua ramai.. pokoknya..

BUMI INI SUDAH TERAMAT TUA..

Allah.. biarpun ku tidak mampu untuk menjadi penulis kitab hingga berjilid2 seperti as-syeikh, paling kurang biarlah diri ini mampu menggapai redha mereka yang menjadi jalan atau wasilah kepada redhaMu..

Mati nanti, semua perkara akan ditinggalkan melainkan 3 perkara :

1-ilmu yang bermanfaat
2-sedeqah jariah (yang berpanjangan)
3-anak soleh yang mendoakan

Berusahalah dan berazamlah untuk memiliki ketiga-tiganya.. dengan tangisan kita disambut, dengan tangisan jua yang mengiringi pemergian kita.. kematian itu memisahkan dari segalanya..

Berpisah di dunia yang sementara, akhirat nanti kembali bersua.. inshaAllah...


Wallahua'lam..
Wassalamualaikum warahmatullah..



Tuesday, February 8, 2011

Hujan hati

Assalamualaikum w.b.t..

Permulaan sem kedua tahun satu di kuliah shariah menyaksikan diriku slow moving dengan facebook.. pagi sampai petang, laptop disimpan kemas dalam begnya.. habis sahaja kuliah, diri ini lebih selesa untuk mara ke maktabah.. kadang-kadang tertidur.. kadang-kadang membelek-belek kitab di sana di samping menulis sebanyak mungkin soalan yang bermain di minda untuk ditanya pada doktor mahupun dukturah.. takut sekali untuk terus bertanya tanpa preparation, bimbang tiba-tiba hilang kalimah bahasa arab.. 4 bulan setengah belum cukup untuk memantapkan bahasa.. dan malam pula, perlu diletakkan tekad untuk membaca, selesai dari itu, hadap laptop pun takpe..

Hadith tahlili- Dr.Ala' addin al-'adawi
Fiqh Toharoh wa assolah wa assiyam (Mazhab as-syafi'ie)- Dr.Rudainah ar-Rifa'ie
At-tilawah wal hifz - Dr. Nida' Zakzuq
Usul iman- Dr.Marwah al-khurumah
Maharot Ittisol bil injiliziyah - Dr.....

.........

Sem 1

Ulum hadith- Dr.Ala' addin al-'adawi
Ulum quran - Dr Abdullah az-zuyut
Sirah Nabawiyah- Dr. Nama' al-banna
Madkhal li dirosah as-shariah- Dr.Abd Khalil Abu 'aid

Pointer : .... (jayyid faqot) ^^(^^,)

------------------------------------------------------------------------------------------------


Alhamdulillah.. di samping mengejar ilmu, pointer juga jangan dibiarkan tercicir.. lebih penting lagi, apa yang diperoleh bisa disampaikan suatu masa nanti.. setakat ini, nahu,sorof dan ulum quran merupakan madah yang masih lagi sedikit segar(minat sgt).. dan pastinya baja yang terus menyegarkannya dalam dada kita ialah "menyampaikan".. biarpun berada di luar negara, majal(medan) untuk menyampaikan itu tidak terlalu luas, namun ia masih lagi boleh dilaksanakan dalam kehidupan seharian, bantulah kawan yang tidak faham, perturunkan dalam usrah mahupun talk seharian.. (perrhh..blog?.. apa guna?.. huhu.. tak pandai bermain dgn uslub dlm mnyampaikannya dlm blog, time menulis je mesti santai, jadi tak menepati disiplinnya.^^)


Ada masa luang, pandanglah ke langit, pandanglah bulan.. betapa keindahannya sangat kecil jika mahu dibandingkan dengan keindahan syurga Allah.. sememangnya bagi orang awam, tidak salah untuk mereka mengejar syurga.. tapi bagi kita yang belajar agama, kita lebih memahami bahawa hakikat kehidupan ini bukanlah kerana syurga.. melainkan semata kerana Allah..
Ada masa luang juga, bawalah diri untuk bertafakkur. kadang-kadang hidup bagai diselubungi kesalahan, jasad dan hati bagaikan kotor terpalit dosa, segala kerja menjadi tidak keruan, percakapan hilang hikmahnya.. rupanya tanpa disedari, kesedaran itu merupakan permulaan pada kebaikan dan pengislahan.. bersedialah untuk mengislah diri.. dan bersedialah untuk menerima kesilapan lalu sebagai pengajaran..

Allah itu Maha Pengampun dan Maha Pengasih.. tapi untuk siapa? pastinya hanya untuk yang layak menerima pengampunan dan kasih belasNya..
Tatkala meletakkan kepala di pembaringan, ingatlah hari ini.. bagaimana hari ini dilalui.. sejauh mana bilangan langkah kaki pada hari ini mampu merisik khabar redha ilahi.. hari ini tidak akan kembali, sedari itu, pintalah ampun pada Robbul Izzati..

Mudah-mudahan segala keburukan terhapus sebelum mata tertutup untuk memberi kerehatan pada jasad yang sudah kepenatan.. kepenatan menghadapi dunia yang sangat mencabar.. dan hati pastinya kepenatan dalam menjaga iman, menjaga perasaan yang kadang-kadang hampir tergelincir dari landasan..


Ya Allah.. lunakkanlah jiwa kami agar ia sentiasa mengingatiMu. ameen ya robb..


Masa mengubah diri kita..
Dalam 4tahun, pelbagai perkara bisa melanda..
Ya Allah..
Peliharalah diriku..hingga ke akhirnya..
Wallahua'lam..

Wassalamualaikum w.b.t

Monday, February 7, 2011

14 Februari...


Assalamualaikum w.b.t..

February..

Kebetulan bulan februari ni jatuh pada bulan kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w yakni Rabi'ul awal.. hmm.. makin melebarlah senyum para musuh2 Islam.. dan makin tak sabar2 mereka menanti saat 14Feb, berapa ramai anak gadis dan pemuda Islam yang bakal jatuh dalam lembah maksiat di kala valentine..

Tak bulan valentine lagi pun dah ramai yang hanyut.. apatah lagi di bulan valentine..!!!

Di Jordan sendiri, tak kurang hebatnya persediaan para mereka dalam menanti saat 14 feb.. pelbagai gifts dan presents serba merah dijual di kedai2 besar mahupun di tepi jalan.. lihatlah bagaimana pengaruh barat telah menyucuk dan masuk menggila di pelosok dunia, tidak kurangnya dengan Timur Tengah ni.. bear berbentuk love, keychain merah.. hm.. cantik.

Valentine ni takde kena mengena langsung ngan Islam.
Kajilah sejarah valentine, ianya langsung tiada nasab keturunan dengan Islam^^.. langsung tiada susur galur yang boleh dikaitkan dengan sejarah Islam itu sendiri.. Malahan ia merupakan satu pesta dalam agama rom kuno yang disambut dari 13feb-18feb.. iaitu pesta menyucikan dan menyuburkan wanita mereka..^^..bunyi pun dah lawak.. tapi awas!

Sabda Rasulullah s.a.w : "Barangsiapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka" – Hadis riwayat Imam Abu Dawud, hadis no: 3512.

Sejarah Valentine juga dikaitkan dengan paderi Kristian yang bernama st.valentine.. penatnya nak taip.. saya copy paste jelah..

Versi pertama. Pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta disiksa. St. Valentine sebagai seorang yang tegar menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Cladius II. Dikhabarkan St. Valentine walaupun dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan St. Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Pengorban yang dilakukan oleh St Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan ‘From your Valentine’ (Daripada Valentinemu). Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine.

Versi kedua. Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru itu Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin. Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.

Alasan kuno yang tak patut..

Menyemai kasih sayang, membuktikan cinta yang mendalam..

Hampa dan terasa sedikit down jika itulah alasannya.. jalan yang halal ada, kenapa masih dipilih jalan yang haram.. hanya dengan lafaz "aku terima" di hadapan dua orang saksi serta wali, yang tidak makan masa lama, mungkin 2minit, dan mungkin setengah jam bagi yang lidah terkaku sat^^..anda sudah bisa meruntuhkan segala gap dan barrier antara diri anda dengan kekasih hati.. ceh.. tu baru benar2 pembuktian.. jadi tak perlu main hantar bunga merah di sebalik pagar lagi, tak perlu mengeluarkan duit mahal untuk beli bear merah.. tak perlu berahsia untuk berdatting di mana pun.....

Kalau ye tak nak kahwin pun, kenapa dipilih 14 febuari untuk mendampingi teman...?? apa alasannya?? kenapa 14feb..huhu.. main ikut orang ye? jika orangi itu berjalan ke neraka, maksudnya anda juga mengikutinya ke neraka.....

Kerja Syaitan Laknatullah....

Sedar tak sedar, perkara ini dilihat indah dan sangat romantis di pandangan mata muslim yang tipis imannya.. siapa yang menghiasinya jika tidak musuh umat Muhammad s.a.w.. itulah syaitan laknatullah..

Firman-Nya Iblis berkata: ” Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik”. – al-Hijr (15) : 39-40

Last but not least..

Klik..untuk pencerahan yang lebih..

Para ulamak telah merumuskan bahawa sambutan Hari Valentine adalah diharamkan bagi seluruh umat Islam. Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam”.

Sekian sahaja.. wallahua'la wa a'lam..

Wassalamualaikum warahmatullah..

p/s : Cinta sangat indah.. tapi ketahuilah risiko yang bakal didepani tatkala sudah jatuh di dalamnya.. ada yang membawa bahagia, namun ada juga yang membawa sengsara.. justeru, berhati2 sentiasa, jika silap, dirimu bakal terkorban dek cinta..

Allah....asytaq ilaik..





Thursday, February 3, 2011

Asyik2 tudung


Assalamualaikum w.b.t...

Rajin btul mengupdate blog.. takpe. baki esok saje lagi untuk memulakan semester dua.. pasti sedikit busy dan tiada masa sangat.. tekad dan azam untuk semester dua telah dipatri.. inshaAllah ingin melakukan lagi baik, bukan sahaja untuk pointer, tapi untuk keistiqomahan membaca.. keistiqomahan memungut cahaya2.. agar jalan terus disinari dengan keberkahan.. moga kerajinan menjadi tulang belakang, dan ilmu menjadi teman.. niat di hati.. moga suatu masa nanti, berjaya berada di medan menyampaikn.. huhu.. hidup di sini, dikelilingi para master dan phd, dengan sendirinya terasa ingin menjadi seperti mereka, mengutip serba sebanyak uslub mereka..dan memerhatikan kehidupan mereka, dan ingin berjalan di jalan mereka.....cece.. ~bila org berjiwa bahasa sudah berbahasa~

Kehairanan..

Sangat-sangat menghairankan apabila ada yang mengkritik pelajar sekolah agama yang bertudung biasa.. kenapa? apa salahnya? Saya memang bertudung labuh, tapi jauh sekali ingin mengkritik atau memandang enteng pada mereka yang bertudung biasa.. malah saya juga sesekali mengenakan tudung biasa, ketika ke rumah sanak-saudara, mahupun berhari raya.. haihh.. Apakah pakaian itu menjadi suatu bandingan di sisi Allah? sedangkan kita tahu...

"..Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling bertaqwa.."- surah al-hujurat :13

Taqwa pula bermacam-macam tafsiran ulamak tentangnya.. yang paling mudah ialah, mengikuti suruhanNya dan menjauhi laranganNya.. lagi, teringat kisah antara Saidina Umar al-khattab r.a yang bertanya pada Ka'ab al-akhbar r.a tentang taqwa, Ka'ab bertanyakan Saidina Umar tentang perlakuannya tatkala melalui jalan yang ada duri, Saidina Umar berkata bahawa dia pasti akan menjauhinya dan melalui jalan yang lain.. kata Ka'ab r.a, itulah erti taqwa..

Err..

...Boleh jadi, yang bertudung labuh itu lebih buruk akhlaknya berbanding yang bertudung biasa.. nauzubillah.. itulah kebahayaan fitnah yang terjadi masa kini.. yang iman bertopengkan tudung labuh sedangkan akhlak dibiarkan rapuh.. Semoga Allah mengampuni kami..

Belek balik ayat quran dan hadis..

Firman Alla Ta'ala yang bermaksud :"......tidak boleh mereka menampakkan perhiasan mereka melainkan yang biasa terzahir dan hendaklah mereka menutupkan kain tudungnya itu ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasan mereka melainkan pada...."-annur : 31

Kebanyakan mufassir sperti Imam at-Tobari dan al-Qurtubi Rahimahumallah menyetujui pendapat yang mengatakn "perhiasan yg biasa terzahir" itu merupakan wajah dan kedua telapak tangan.. tengoklah balik dalam kitab tafsir mereka.. ada di library mana2 university..^^..ada sebab-sebab yang menyokong menyebabkan mereka lebih pada pendapat tersebut.. selain dari kedua anggota yang disebut td, semuanya merupakan perhiasan... tutuplah perhiasan itu melainkan pada mereka yang termaktub dalam kalamullah~kadang-kadang terdetik untuk mencari maklumat, namun tausiqnya tidak terpeduli..maklumlah, bukan ada library sendiri.. tp inshaAllah ingin mewujudkan sebuah library dewasa nanti~..

Seluruh badanmu merupakan perhiasan.. sebab itu apabila keluar saje kamu dari rumah, syaitan berusaha menghiaskan lagi dirimu agar bisa meruntuhkan setiap mata yang memandang.. ish2.. takutlah pada Allah tatkala keluar saje dari rumah.. mohonlah perlindungan Allah.. andai kita telah berusaha menutup setutupnya, tapi masih dipandang, itu bukan suatu yang pelik.. maka ke atas lelaki itu hendaklah mengikuti suruhan Allah dalam surah an-Nur ayat 30:

"Katakanlah pada lelaki yang beriman, hendaklah mereka menundukkan pandangannya dan menjaga kemaluan mereka......"

Allah mendahulukan suruhan menundukkan pandangan, barulah diikuti suruhan agar menjaga kemaluan (sy pun tak tahu nak guna kalimah apa lagi, maaf banyak2).. itulah, dari mata turun ke hati, dari hati turun lagi ke bawah.. sarang nafsu.. hm.. ya Allah.. memang detail sekali suatu pensyariatan itu.. lagi-lagi, berkejarlah untuk menjadi orang yang beriman dgn mengikut suruhan Allah.. sungguh Allah sangat2 ingin menyucikan jiwa dan hati mereka yang beriman.. itulah caranya!

~ tunduk, tundukkan pandangan je, bukan tundukkan kepala.. tapi jika pandangan tidak mampu tertunduk dengan tertunduknya kepala, maka tundukkanlah kepala sekali..haha.. ma la yatimmul wajib illa bihi fahua wajib.. gurau saje tuh.. tundukkanlah pandangan, tp jangan sampai terlaga tiang~ kan bagus jika semua mengikuti suruhan Allah ini.

Pehh.. yang paling penting, ayat khimar (tudung) tu.. hendaklah tutup dada, siapa pun tahu batas dan had dada, tidak perlu diperkata lagi di sini.. tutup untuk apa? pastinya supaya tak ternampak.. jadi jika nipis, maksudnya belum tertutup lagi.. maka syarat seterusnya ialah hendaklah tidak nipis.. lengkap sekali syariat Allah..

Panjangla pulak berleter di sini.. geram sebenarnya buka fb td.. tp tidak boleh dinyatakan asbabnya..kang ada yang terasa.. Alhamdulillah kita masih diberi pencerahan hati oleh Allah.. memahami bahawa syariat Allah itu tidak membebankan malah melengkapkan..

Jangan lagi kita menyempitkan fikiran kita yang sememangnya telah sempit, tidak semua tudung labuh itu menutup aurat, dan tidak semua tudung biasa itu tidak menutup aurat... bertudung labuh tapi nipis, ia masih belum memenuhi syarat bukan? dan bertudung biasa, tapi menutupi dada dan tidak nipis, syarat sudah terisi.. jadi, pilihlah yang mana disukai..

Ada yang berkata, semakin saya keluar dari bumi maahad, saya semakin terlalu ber open mind dengan orang, salah tu.. setiap orang ada asasnya untuk berfikir dan menerima sesuatu.. semakin jauh kita mengembara dan hidup dalam komuniti, semakin kita sedar, pentingnya untuk buka minda.. terima akan suatu yang tiada dalam fikiran kita sebelum ini..

Ketika dulu, ke mana saje saya pergi, pakaian solat pasti sentiasa dibawa, paper bag setiap bulan kena tukar.. kadang-kadang merungut, sukarnya nak berjalan jauh, di tangan mesti ada paper bag yang membawa pakaian solat.. kerana apa? kerana saya menganggap saya tidak boleh melakukan solat tnpa berpakaian solat...... namun sekarang, alhamdulillah.. jika kita yakin pakaian yang kita pakai tersebut sudah menutupi aurat dan bersih, maka solatlah menggunakan pakaian itu.. cuma perbahasan seterusnya berkisar bawah dagu,, auratkah itu??huhu..perkara yang sering menjadi isu di ma'had.. bagi yang menganggap ianya aurat, bolehlah ditarik ke depan sikit tudungnya..

Islam itu sungguh indah dan memudahkan.. jangan kerana kejahilan kita, orang menganggap Islam itu complicated dan menyusahkan.. saya sendiri pun masih dalam fatrah tak tahu apa mende. jadi jangan tanya pelik2.. huhu.. hmm."al-aslu(perkara asal)" itu tiada perbahasan padanya.. namun kemudian datang perkara furu' berdasarkan maslahat.. iaitu cabang kepada perkara asal.. Syeikh Ali Tantawi rahimahullah dalam kitabnya al-fatawa m/s 61 skali lg memberi nasihat kepada pelajar Islam yang menyambung pengajian di negara eropah agar jangan sesekali berdebat dengan puak eropah akan perkara furu'.. tapi berdebatlah akan perkara asal.. kerana perkara furu' itu sangat banyak perbahasannya.. nantikan diorang kata Islam ni berubah2 lah..

Wallahua'lam.. dah lari jauh dah ni.. ish2.. tulah bila emosi menguasai diri.. apapun, moga Allah menyuluh kita ke jalanNya.. doakanlah kami di sini.. nak jadi muffakirah utk membanteras kesempitan fikiran si musyaddidah yang bakal membuatkan orang ramai terkial-kial lemas dalam syariat Islam..(biasanya wujud di sekolah menengah agama).. dan nak menghentam si penyeleweng mcm sisters in Islam yang makin menggila di Malaysia.. syiah pun makin menebal di Malaysia sekarang, kerajaan perlu bertindak, kang ada org syiah yang ta'sub ngan ajarannya, tak pasal-pasal pengikut ahl sunnah wal jamaah kena bunuh.. tu serah pada lelaki..hihi.. dah2.. panjang2 kang terlena plak..

Tak sabar ingin pulang.. menemani ibu..ayah.. kakak.. dan memberikan mereka kekuatan..~..mcm la diri ini sgt diperlukan.~. sama2 kita doa, ya Allah.. rahmati Samsiah Mustafa serta Abdul Khalid bin Ahmad...rahmati dan sayangi mereka.. luaskan rezeki dan panjangkan umur mereka dalam keberkatanMu yang sangat luas.. ameen...ya robb

Wassalamualaikum..

Ada mata-mata memerhati...


Assalamualaikum warahmatullah..

It's just 3 days before the next semester begins..Alhamdulillah... can't wait anymore..

Berita terkini, abang dan kakak yang kini di Mesir akan pulang ke Malaysia malam ini, transit di Turki.. setelah 6 kali penerbangan ditangguh serta setelah tiket ditukar...didoakan semoga Allah memudahkan segala urusan serta melancarkan penerbangan mereka..

huhu..Tajuk yang diletak penuh kontroversi..padahal biasa2 saje.

Ketika di Bandar Balad semalam, kami membawa dua orang kakak phd dari Malaysia yang datang ke Jordan untuk munaqosyah bersama para masyayikh yang terkemuka.. inshaAllah Jumaat ini mereka bakal bertemu Dr Solah utk munaqosyah tesis..

Di sebelah kedai yang kami transit itu, saya menyedari terdapat sepasang mata sedang melihat kami memilih baju syita'..(x beli pun, sudah ada) .. itulah, mata seorang pak cik tua yang kelihatannya sungguh dhoif.. saya melihat sosok badannya, kecik sungguh pak cik ni.. dilihat pula kedainya, itu juga sangat sempit.hanya sebesar dua biji almari baju. rasa hairan mula terbit, "apa yang dijual di kedainya"... hati sangat sebak melihat pandangan matanya yang sangat kepenatan dan kesian.. air mukanya juga menunjukkan dia seorang yang bagus.(tak tahu lah yang sebenarnya apa, tapi ni rasa hati je)... sambil melemparkan senyuman, saya menghampirinya.. meninggalkan mereka yang sedang seronok memilih baju..

Cuba berborak dengannya, tahu lah saya kerjanya ialah mensterika pakaian berat seperti kot dan jaket.. dan setiap sehelai dia akan mendapat pulangan sebanyak sedinar atau 0.50 dinar.. namun yang saya kagumi ialah, kegigihannya mencari rezeki halal, di saat insan lain sudah berputus asa dan bekerja sebagai peminta, pak cik ini masih lagi tega untuk menggunakan kudratnya mencari kerja.. cukupkah semua ini untuk menampung keluarga.. dan kudratnya sebagai warga tua, mampukah didominasi sepenuhnya untuk bekerja.. di mana anak-anaknya.. atau jika tiada, di mana bantuan oleh kerajaan.. hati makin sebak melihat kelusuhan kedainya.. tergantung di almari kecil itu beberapa helai pakaian.. kebanyakannya ialah jaket.. dan di hadapan pak cik itu, sterika yang bekarat.. berbalut dengan suratkhabar jordan times..ish2..

Lembut sekali wajahnya, bicaranya tidak banyak.. tapi fasihah.. senyumnya membuatkan kesebakan makin menebal.kedutan penat di wajahnya membuat hati ini terasa insaf.. "semoga Allah memberimu kejayaan anakku".. katanya.."trima kasih, pak cik, tolong doakan ayah dan ibu saya ye..serta kakak saya yang sedang sakit."..massalamah mengakhiri perbualan kami..

"....sehingga orang2 yg tidak tahu(keadaan mereka yang sebenar) menyangka mereka orang kaya hanya kerana mereka menjaga diri mereka dari meminta-minta....."- al-baqarah-273

Sungguh mulia mereka ini..

Buat sekalian mereka yang memiliki wang, pandaikanlah dirimu membezakan antara kehendak dan keperluan dalam setiap urusan jual beli..

"Itu duit aku, suka hati aku lah nak buat apa dengannya..!"

Mungkin ada yang membalas sebegini jika kita memberi nasihat di atas.. sedangkan dia lupa, Allah akan tanya ke arah manakah perbelanjaan nikmat harta yang Allah beri itu.. jangan diingat, harta itu milik sepenuhnya.. di sana ada suratan ghaib yang tidak ketahui,, siapa lagi berhak ke atas harta itu..

Betul lah tu, jika kita ingat sifir ini.. bahawa setiap perbelanjaan kita itu akan ditanya, maka pastinya kita tidak akan membelanjakan keluasan harta yang Allah beri itu pada suatu yang tidak perlu.. tidak membelanjakan ia pada kehendak nafsu.. lelaki dengan gadgetnya, modified segala benda.. wanita dengan perhiasaannya, rabun mata melihat emas, perak dn sebagainya...

Sebaik-baik perkara itu ialah yang sederhana

Benar sekali, bersederhanalah dalam setiap perkara.. bukan hanya berbelanja, malahan, makan, minum mahupun tidur juga hendaklah bersederhana..

Mungkin tanpa disedari, ada mata dan hati yang terpana melihat keseronokan kita membeli-belah.. mungkin juga ada hati yang sedih melihat betapa mudahnya kita membeli makanan dan membuangnya sedangkan dia bermati-matian bekerja untuk mencari sesuap makanan..

Berubahlah ke arah yang lebih matang, dan lebih baik.. tekadkan dalam hati setekadnya untuk tidak lagi melakukan suatu pembaziran dalam hidup.. moga-moga rahmat Allah sentiasa memayungi.. infaq kan lah walau hanya setengah dinar.. dan yakinlah bahawa kerugian itu langsung tidak mengiringi setiap tangan yang menghulur.. lihatlah betapa banyak saranan dalam al-quran, saranan agar kita memberi sedeqah..

Hulurkan bantuan, ringankan beban.. peringatan buat diri sendiri dan sekalian.

Wallahua'lam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...