Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Tuesday, March 27, 2012

Lambaian KARISMA 2011/2012 & 20 tahun di bumi Allah

Bismillah..

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, dalam banyak-banyak masa yang ada, malam ni juga dipilih untuk mengupdate blog yang kembali bersarang. Azam awal semester dulu untuk istiqamah update blog makin luntur kah? Adeh. boleh dikatakan begitu lah. Bukan tiada apa yang ingin dikongsikan. Tapi terlalu banyak sehinggakan tak tertulis. hehe. Alhamdulillah, proses menimba ilmu di sini makin hari makin dilapangkan oleh Allah. Bahasa ammiah pekat yang digunakan oleh sesetengah Prof juga dapat makin dapat dkuasai. syukur. Cuma maaflah, merasa masih memerlukan masa untuk berkongsi 'madah ilmiah' dalam bentuk penulisan :) ia memerlukan juhud yang lebih sebab sebagai pelajar, tentunya kita wajib mengikuti amanah ilmu/disiplin ilmu dlm penulisan.

(bersama rakan seperjuangan dalam PPMA. barokallahu fiikum)

Pelajar akhawat Amman kini dalam kekangan waktu dek desakan KARISMA(karnival  sukan mahasiswa Jordan) yang memerlukan komitmen kami :) hehe. insyaAllah akan cuba semampu yang boleh. Pengalaman masuk nasyid bermula form 2 until form 5 akan digunakan sebaiknya. Badminton jugak begitu. Syukur juga di rumah dulu setiap petang riadhah badminton dengan abang2 dan adik. Apapun, penyertaan ini bukanlah untuk menjuarai. tapi sebagai tanda sokongan kita terhadap program sedemikian yang tentunya ada manfaat!

(akhawat ppma merangkap adik2 murabbi & rakan senaqibah..uhibbukunna fillah)

28 MAC 1992M .. (25 Ramadhan 1412H) :

Hari ni juga genap usia 20 tahun mengikut kelendar masihi. Adapun mengikut kelendar hijri, bulan Ramadhan nanti will reach 22! (means sekarang ni ana 21 tahun) .. shukran ummi, shukran abi, shukran ikhwani wa akhawati al-ahibba'.. ibu, ayah dan adik beradik tercinta... 20 tahun sudah ayah dan ma menghadapi kerenah hanani,...jika dalam perkahwinan, ia suatu tempoh yang tersangat matang utk dinilai sejauh mana perkahwinan itu :) entah di mana ye penilaian ma & ayah terhadap anaknya ini. Sudahkah tempoh 20 tahun itu hanani telah benar2 mencuri hati ma & ayah. ...

Semalam teresak dalam mimpi. When I talk about mom & dad with my friends. Ana menyedari kerinduan yang amat hingga terbawa dalam mimpi. Tangisan dlm mimpi itu benar2 meruntun hati hingga menyebabkan diri tersedar di subuh pagi. Blurr. Teringat wajah dua insan yang makin dimamah usia. Kehidupan muda mereka makin beransur menjadi sejarah. Sedangkan ia merupakan suatu yang baru bagi kita, peneroka muda.... Pasti banyak perkara yang mereka ingin kongsikan nanti sebagai panduan kita. Saat itu, masih sudikah kita menjadi pendengar mereka atau kita sudah lupa dan sibuk dengan keluarga baru yang kita bina.. Please, anak2.. kita juga akan lalui fatrah itu.. prepare awal2.. yakni bermula dari diri kita utk diikuti oleh anak2 kita nnti.

:)

Ya Allah jadikanlah baki usia ku lebih baik dari sebelumnya, lebih baik dari apa yang manusia sangkakan. Ampunikanlah dosa-dosaku yang lepas & kuatkanlah keimananku untuk menempuh hari yang mendatang.

AHLI BARU SEPANJANG 1 TAHUN SETENGAH HANANI D JORDAN :

(aflah, anak abg ngoh)

(wafaa'.. anak abg zul)

(aryan..anak ba yeh)
(yg ni sekrg semua dah besar...hasnaa', rusydan, dan aufa)

TAHNIAH KIRAM! :

Tahniah buat satu-satunya adik.. hehe.. atas kejayaannya dalam STAM baru-baru ini. Dah boleh agak dah 10 mumtaz, yelah,, menurun kakak dia..hee. gurau..kakak dia tak pernah cipta sejarah lagi dalam idop.. apapun, alhamdulillah.kejayaan yang telah menggembirakan ayah & ma. Moga terus-menerus diberkati sekeluarga tercinta~

KHULASOH :

Perkara yang lepas pastinya telah berlalu... dan bila mengenangkan hari yg telah berlalu, pasti akan menangis. Apa lah yang telah kita lakukan bermula akil baligh. Tiada satu pun yang bernilai.. Tak sanggup lagi menangisi masa silam. Jadi, kali ini bertekad utk membuka lembaran baru :) memandangkan taklifan juga makin bertambah & bakal bertambah. Rupanyaa sejarah lepas merupakan satu marhalah yang telah kita lalui utk mendepani hari seterusnya.... Unik sekali aturan ini.

Buat rakan2, sesi lepas mengajar ana satu nilai ... iaitu ''jangan menghentam orang terlalu sangat'' ... hehe.. seingatnya, status fb & blog ana suatu masa dulu, suka sangat nk tembak insan2 tertentu....bila orang baca, kita rasa ''padan muka'' .. ''amek kau'' ... (wallahua'lam) ... dan bila kita pula yang kena, lihatlah bagaimana kita? flashback balik ... so, yg terbaik ialah .. sebagaimana kita mengatur bicara dgn ibu bapa, guru & org ats2 , begitu juga dgn manusia lain,,, berbicara sebaiknya jika ada yg kita kurang berpuas hati.. Dibimbangi kita sibuk2 ingin 'menghentam/membetulkan' orang, tapi terjatuh dalam dosa mengumpat orang.... begitulah pengajaran sesi lepas... penting buat ana ubah kembali diri ana. insyaAllah :) ini sangat berharga ya Allah...

Wassalamualaikum wbt

Saturday, March 10, 2012

Kenapa mengadap sana?

Bismillah ..

Seorang pelajar tanya prof..

"Prof, kenapa kita disuruh mengadap kiblat semasa solat? bukankah kaabah itu dibuat dari batu, kemudian hajarul aswad juga batu.. ada unsur-unsur penyembahan kan?" tanya seorang pelajar.

Prof senyum.  Mengajar pelbagai jurusan pelajar seramai 130 orang bukan suatu yang mudah. Pelajar perempuan pula ada yang berhijab, ada yang tidak berhijab. Lelaki pula rambut mencacak2...

"Awak kena bezakan, mengadap kaabah & menyembah kaabah, (نصلي للكعبة أم نصلي إلى الكعبة)" - Prof menjawab

"Itu yang pertama, jadi mana pilihan kalian semua?" - tanya Prof lagi. Semua pelajar menunggu jawapan Prof yang seterusnya.

"Yang kedua, siapa yang menetapkan arah mengadap ke sana? adakah kita?" Tanya Prof lagi meninggalkan pelajar dalam prsoalan dan mereka sendiri menemui jawapannya ..

Adeh. bersambung.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...