Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, April 25, 2012

Manahij bahath : Tahqiq makhtut


Jadi sekarang sangat berdebar2 nak tahu, tulisan ulamak mana kah ini yang sedang ditahqiq(usaha untuk disalin semula penulisannya)?? Setakat ni, nampak gaya macam penulisan tersebut berkait dengan aqidah... hm.

Prof Muhammad As-sohib memang suka beri taklif yang mencabar. Bahasa arabku pun masih terkontang-kanting, tiba2 kami sekelas(dalam 30 orang) diberi tugasan untuk menyalin kembali karangan ulamak ini. InsyaAllah usai dikumpulkan, Prof akan bagitau tulisan siapakah itu..   

Moga Allah mudahkan ~ Mungkin penulisan ulamak itu dah ada yang tahqiq cuma sebagai latihan untuk kami pelajar2 b.a ... 

Syukur pada Allah. Madah ilma' wal khat yang pernah diambil dulu ada fungsi dan faedahnya..



Sunday, April 22, 2012

Apa erti aku seorang ''muslimah'' ..

Bismillah.

Alhamdulillah syukur pada Allah S.W.T atas segala2 nikmat dan ujian, tidak terbilang dan tidak mampu dikira..

Gembira, sedih, suka dan duka yang terus silih.. hilang gembira, datang sedih.. hilang sedih datang gembira...

MUSLIMAH :

Sebagaimana kita percaya dan menyerah diri terhadap seorang pakar perubatan untuk membuat rawatan terhadap masalah kesihatan kita, mengapa tidak kita menyerah diri dan percaya terhadap Allah S.W.T dalam urusan kita seluruhnya?

Kita mempercayai doktor tersebut kerana itu bidangnya, maka apatah lagi mempercayai Allah S.W.T kerana DIA lah yang mencipta kita dan segala ilmu yang wujud di dunia..

"MUSLIMAH" dari perkataan 'aslam'(menyerah) bukan bererti wanita Islam semata.. tapi ia membawa erti seorang wanita yang menyerahkan dirinya bulat-bulat terhadap Allah S.W.T.memberi sepenuh kepercayaan terhadap segala yang disuruh dan dilarang oleh Allah S.W.T. dan bila mana Allah menyuruh sesuatu suruhan, dia terus melakukannya, bilamana Allah melarang terhadap sesuatu, dia juga terus mentaatinya...

Itu sahaja untuk kali ini.. Apa yang kita tahu berbeza dengan apa yang kita faham.. dan kali ini, aku sendiri tidak mampu untuk menterjemah apa yang dirasa sebaik menerima syarah prof tercinta tentang erti seorang muslimah.. rasa sebak, rasa bertuah, rasa cinta, rasa rindu pada pencipta diriku sbg seorang muslimah...

Guruku yang baik... sekalipun kita berbeza bahasa... tapi kita sama tempat hala... terima kasih atas kesedaran ini..

Rindu, bagai sudah lama tidak bertemu..

Mungkin sudah lama tidak menangisi diri sendiri... Allah... :(

Jika mereka katakan bahawa cinta Allah itu milik mereka..
Pasti aku juga mampu untuk memilikinya..

Ya Allah ... kurniakan aku cintaMU dan cinta org yang menyintaiMU...

Saturday, April 14, 2012

Ombak rindu

Bismillah.

Syukur pada Allah atas kudrat yang dikurniakan, dapat saya gunakan utk meneruskan hari-hari di dunia ini. Terus menjadi manusia yang sentiasa tidak berpuas hati dengan diri sendiri. Yer tidak puas hati.. kenapa ye? tentu sekali kerana ingin sentiasa berubah menjadi lebih baik, lebih baik dan lebih baik!

Tadi ..
Sya menyiapkan kerja rumah yang diberi..
iaitu menyenaraikan 100 kitab karangan ulama' terdahulu..
Dua hari berturut-turut berusaha menyiapkan.. 
Alhamdulillah berjaya siapkan 97/100..
Dengan kepenatan baru habis meeting..
Bergegas ke library..bimbang tutup awal..
bawa hanya fikiran yang makin luntur..
Penat.

Mengisi masa penat..
Mengambil sebatang pena..
Melakar surat yang entah hendak dipost ke mana..
Rindu yang tiba2 hadir..
Sebak yang tiba2 muncul..
Entah dari mana..

Tidak tahu ingin menterjemah rindu..

Sebatang pen mana mungkin cukup utk meluahkan..
Lihat tepi dan belakang..
Sekelilingku manusia yang tekun belajar..
Ingin menyendiri..


Tiada tempat rupanya.
Di mana2 pun penuh dengan manusia..

Ya Allah..

Aku sangat rindu~

Tuesday, April 10, 2012

Coming soon! Family Day & AGM PPMA 11/12


InsyaAllah .. anual general meeting PPMA kali ke-6 bakal berlangsung pada 27 April 2012 di Dewan Da'abis, Sweileh, Amman. PPMA setakat ini mengguna pakai sistem syura melibatkan insan-insan berpengalaman dalam kalangan ahli persatuan serta para asatizah dirosat ulya. Semoga bakal pimpinan yang naik terus membawa perubahan dalam PPMA ke arah membentuk ahli yang mengamalkan Islam dalam kehidupan..


InsyaAllah juga akan diadakan Family Day PPMA 2011/2012 sebagai satu medium merehatkan minda buat seluruh warga PPMA khasnya pimpinan lepas dan pimpinan yang baru naik.. juga untuk mengeratkan ukhuwah sesama ahli.

Nice. insyaAllah... jumpa semua di Dibeen!! hutan simpan je pun.. keh3..

Monday, April 9, 2012

KARISMA KE-5 melabuhkan tirai. Seterusnya AGM MPPMJ pula!

Bismillah.


Alhamdulillah, selesai sudah Karnival Sukan Mahasiswa Jordan kali ke-5 yang bertempat di Muktah. Ia diadakan selama 3 hari iaitu bermula khamis (5 April 2012) hingga Sabtu (7 April 2012) .. Usai selesai KARISMA, rasa ringan jiwa raga. Satu tanggungjawab selesai sekalipun kalah dalam pertandingan yang disertai. hehe. 

Antara yang dapat pingat ialah : 

Perarakan-ke3
Bola sepak- ke3
P.pong sybb- ke3
Karom bregu sybb- johan
Karom solo akhawat- ke3 
cheper ke-3 
catur beregu syabab ke-3
Dart akhawat - ke2
Dart sybb - ke2
Tarik tali -ke3
Nsyid sybb-ke3
Merentas desa akhawat -ke2 & ke3
Merentas desa sybb - ke5
Keseluruhan ke 4 terbaik

KONTIJEN AKHAWAT : 


Sekalipun tak banyak pingat yang kami dapat, tapi masih lagi rasa hangat gembira. Ukhuwah yang disemai sepanjang menjayakan KARISMA memang syok lah :) InsyaAllah tahun depan persediaan perlu dibuat awal-awal lagi. Sememangnya latihan untuk mana-mana pertandingan pada kali ini langsung tak cukup. Bukan hangat-hangat tahi ayam, tapi kekangan waktu yang sangat mendesak.... huk3..


Perbarisan dapat tempat ke-3.. ok la tu :) latihan utk keseragaman hanya 3x...


Alhamdulillah!

Tahniah pada Presiden PPMA-Wan Abdbaith Izzuddin, Ketua Kontijen -Amir Hamzah Bashir dan timbalan ketua kontijen- Noor Shuhada bt Ramli atas kesungguhan dalam KARISMA kali ini. Ketika berjumpa pegawai atase pendidikan pelajar Malaysia, beliau mengucapkan tahniah sekalipun kami mendapat tempat ke-4 keseluruhan.. katanya, pelajar amman tahun ni sungguh bersemangat, dia sangat gembira ~~~

InsyaAllah tahun depan pasti lagi baik!

NEXT : 


Nantikan AGM Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan ~ 
Sekarang fatrah kempen calon... ayuh sape2 yg boleh mengundi, jom mengundi!
Ana calonkan NURAZILAH BT AB HALIM ~  hehe.. jom
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...