Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, November 1, 2013

Benih Al hubb yang disiram

Subhanallah alhamdulillah Allahu akbar :)

Syukur pada Allah yang melimpahkan nikmat dan kurniaanNYA hingga kita hari ini masih lagi mampu berdiri , ke sana ke mari, mampu melaksanakan amanah dan tanggungjawab serta menunaikan hak-hak insan yang berhak..

Dengan limit wifi internet bundle yang sangat terhad, saya tidak boleh terlalu lama berada di depan komputer, tidak sempat ingin berkongsi perkara yang banyak sangat ingin dikongsi, mungkin sekadar melalukan jari, semoga bermanfaat untuk anak dalam kandungan bila dewasa nanti, bermanfaat juga buat insan yang membaca.

7 Bulan lebih sudah berlalu.. alhamdulillah syukur pada Allah.. bertambah2 rasa sayang pada insan dalam kandungan dan insan yang banyak membantu... suami tersayang yang tak lekang membantu.. sweet sangat bila suami berbicara dengan anak dalam kandungan.... baby bagi respon dengan tendang lagi dan lagi >_<

________________________
Bicara tentang cinta - al hubb

Ia ibarat sebiji benih yang ditanam, menghasilkan bunga yang pelbagai warna, menghasilkan pokok dan berbuah. Hubb al-walidain (cintakan ibu bapa), hubb al-'asyirah(cintakan keluarga), hubb al-asdiqa' (cintakan rakan taulan)... dan tak lupa juga yang paling penting, hubbullah dan hubburrasul (cintakan Allah dan rasul)..

Benih ini perlu dicari terlebih dahulu...

Di mana ingin dicari?

Carilah ia dengan menuntut ilmu. Benar sahabat. Hanya ilmu sahajalah yang boleh memandu kita untuk menemui kesemua hubb-hubb yang saya sebutkan di atas dan bahkan banyak lagi hubb..

Ilmu mengajar kita tentang pencipta, mengajar kita tentang makhluk. Mengajar kita tentang amanah, tentang tanggungjawab..

Kadangkala kita temui benih cinta tanpa kita pinta. Terjatuh hati pada akhlak seseorang, pada kebaikan seseorang dan pada paras rupa..
-------------

Saat kita sudah mula menemui benih cinta ini.. kita perlu sedar semuanya dalam keadaan baik... mustahil seseorang menemui benih cinta yang buruk. Hatta cinta sesama manusia.... !

--------------

Jadi bagaimana selepas itu?

1- Tapis dan lakukan pilihan

Ingin menanam dan melihatnya membesar atau sekadar menyimpannya dalam simpanan yang terpelihara.

Cintakan Allah, Rasul, cintakan ibubapa, cintakan guru, sahabat2, dan alam sekitar.. semua ini cinta yang pasti kita perlu tanam, kita tak mungkin mampu hidup tanpa bernaung di bawahnya, tanpa menghirup oksigen yang dibekalkan tanaman ini...

Sedangkan cintakan hamba Allah berlainan jantina pula... kita masih perlu menilai.. Perlukah?

2- Mencari tapak untuk menanam benih cinta

3- Menyiram, dan membekalkan ia dengan segala keperluannya

Benih cinta yang sudah ditanam ini, memerlukan air, memerlukan cahaya suria dan memerlukan baja untuk ia tumbuh dengan cantik!

Siramilah ia dengan air taqwa, dengan cahaya iman, dengan baja kualiti ihsan... pokoknya, segala yang kita gunakan ia berjenama ISLAM! bukan cap ayam :)

Menyayangi ibubapa, memenuhi keperluan mereka.. memberi kasih sayang sebagaimana yang Islam anjurkan, menyantuni, mendoakan.... nescaya cinta ini pasti makin berkembang, mekar... dan pastinya kita akan turut mampu menghidu wangi bau bungaan yang terhasil... juga mampu menikmati keindahan warna-warni bunga tersebut... alangkah cantik kan!

Ia ibarat.... kita menerima perkara yang sama. Menyayangi insan lain, kita juga akan disayangi... Memberi pada insan lain, kita juga akan menerima .. ^^ .

Bagaimana pula kalau kita tak menerima sebagaimana yang kita beri?? :'(

Bersabarlah... memang itu lumrah hidup.. tak semua perkara tumbuh dan mewangi sebagaimana yang kita harapkan, sekalipun kita sudah melakukan yang terbaik....

Itu kan ujian Allah, kenapa nak sedih... ? :)

Di sini, kita kena tahu, Allah sedang uji kita dengan suatu perkara... ikhlas yang pertama2!!

__________________________

Cinta berlainan jantina?

Bagaimana ingin menyiramnya ?

Perkara yang sama kita lakukan...

Namun , tapak itu perlulah mendapat pengesahan dari pemilik insan tersebut... andai wanita, temuilah bapanya untuk mendapatkan keizinan untuk menyiram benih cinta :)

Cantik kan?

Menyiramnya dalam sebuah istana perkahwinan yang indah.... pasti ia mekar mewangi, cantik, dan indah sangat tatkala dipandang!

_____________________

Bagaimana pula kalau dah tersilap cara??

Ok.. kalau tersilap..

1- Bertaubat dan mohon ampun pada Allah
Syarat-syarat taubat :
a- Memohon keampunan Allah dengan niat sadiqah (benar2)
b- Keazaman yang kuat untuk berubah

2- Carilah pemiliknya dan minta izin untuk menikahi
3- Jadikan Islam sebagai panduan dalam melayari ...

Bina kembali, dan siram kembali dengan kebaikan, dengan semua yang Islam anjurkan.... :)

_______________________

Jadi , adakah kita sudah temui dan sirami benih cinta hari ini?? ^_^ 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...