Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, March 31, 2010

Thanks Ummi wa abi


Assalamualaikum warahmatullah.

Sudah lama tak update blog, habisla..nampak gayanya ia semakin beruban, ditinggalkan tanpa jagaan. Takpe, yang penting, jenguk juga walau seminit. Syukur pada Allah, ahad baru-baru ini, usia saya menjejaki 18 tahun. Sweet 18 kata orang. Tu dalam tahun masihi. Jika dalam kelendar hijri, bulan ramadhan ni bakal mencecah usia 19 tahun. Dah tua pun. Berkisar dengan tajuk, malu rasanya bila ibu dan ayah masih lagi memberi hadiah, hehe.. However, it's meaningful. Alfun syukra diucapkan.

Orang kata, merotan anak, memukul, mencubit serta memarahi itu tanda sayang. Namun, jauh di pandangan mata anak-anak lebih-lebih lagi budak kecil, itu bukanlah tanda sayang, tak lain tak bukan, itu memaparkan tanda kebencian ibu bapa terhadap diri mereka. Bila difikirkan, ada benarnya kerana seorang kanak-kanak kecil mana mungkin mampu untuk mewujudkan dalam fikiran mereka akan ahwal dan cara orang dewasa. Justeru, tak mustahil untuk seorang kanak-kanak membenci ibu bapa sejak kecil lagi.

Kepandaian ibubapa dalam mendidik anak-anak itulah yang menerbitkan dua perkara dalam diri anak-anak, iaitu takut dan hormat. Ibubapa yang lebih cerdik pastinya menghapuskan rasa takut anak-anak terhadap mereka, tapi 'hormat' itu tetap ada.
Bagaimana caranya? Depends on yourself, wahai bakal ibubapa.haha. saya bukan ibu mahupun bapa, justeru, tiadalah pengalaman yang mampu dikongsikan. Hanya sekadar berfikiran logik.

Yang pasti, i do love my mother and my father so much.

Wassalam warahmatullah

Thursday, March 25, 2010

لا تيأسوا من روح الله

Assalamualaikum warahmatullah.

Andai tak tercapai impian,
Hidup mesti diteruskan,
Pahit mana pun,
Telanlah jua sebagai juadah,
Itulah tarbiahNya.

Apakah kita sebagai hambaNya,
Ingin menyalahkannya atas kekurangan kita,
Siapalah kita,
Kita hanya hamba abdi,
Sebagaimana yang diketahui,
Hamba abdi itu langsung tidak memiliki harta hatta diri sendiri,
Hingga tuannya boleh menyetubuhinya tanpa akad,
Itu dulu,
Di zaman kita sekarang,
jarang ditemui, malah mungkin dah tiada.

Dalam konteks kita sebagai hamba Allah,
Allah layak memperlakukan kita atas setiap irodahNya,
Ingin memuliakan kita,
atau menghinakan kita,
Maka persiapkan diri..
Untuk menerima segala ketentuannya.
Redha dan tenang,
Kerana itulah yang selayaknya bagi seorang hamba.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
''Dan apabila hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat, Aku kabulkan permintaan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu penuhi (perintahKu) an beriman kepadaKu, mudah-mudahan mereka beroleh kebenaran.''-surah al-baqarah ayat 186.

Berdoalah. Lambat atau cepat itu telah dalam irodahNya,
Yang penting kita perlu yakin,
Bahawa Allah akan kabulkan,
Sebagaimana yang telah tersurat,
Jika bukan awal, lewat.
Jika bukan di dunia, di akhirat sana lah pula,
Dengan syarat,
Penuhi perintahNya dan beriman kepadaNya.

Motivasi untuk diriku, serta siapa-siapa yang Allah buka hatinya untuk dimotivasikan.
Bawalah hati kepada Allah.
Sesungguhnya Allah itu Maha Tahu apa yang ada dalam hati.
"ان الله عليم بذات الصدور"

Wassalamualaikum warahmatuLLah.

Saturday, March 20, 2010

''Islam''

''Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi darinya''..

Umat Islam harus cemerlang,
hari ini mesti lebih baik dari semalam,
Jangan buang masa,
Siapa kata kita tidak boleh,
Kita punya Allah Maha Kuasa,
Kita ada kuasa tenaga,
Doa sebagai senjata..


Lagu : Suci dalam debu

Islam bagai air yang jernih,
Di dalam bekas yang berdebu,
Menyinari sanubari insan,
Dan seluruh umat manusia,

Islam kan jaya selamanya walau ditentang..(tak ingat),
Namun tak semua punya daya........(tak ingat)

Chorus:
Suatu hari nanti,
Islam kan bercahaya,
Menyinari dunia, makhluq dan seisinya,
Di situ kan terlihat,
Kebenaran terungkap,
Quran jadi pedoman,
Sunnah jadi acuan,
Bukan khayalan yang Allah janjikan,
tapi kebenaran yang nyata.

Ceriakan hidup anda....


Assalamualaikum warahmatuLLah..

''Ceria bukan kerana ceria, tapi ceria untuk menceriakan.''

Indah sekali maksud yang tersirat dari kata-kata di atas, yang mana saya petik dari laman web saifulislam.com.. Di situ lah saya temui maksud ''erti hidup pada memberi'' sebagaimana yang terdapat pada papan pengatas laman web tersebut.

Bukankah kita akan turut bahagia tatkala melihat orang di sekeliling bahagia? Justeru itu, penat sepenat mana pun, atau bosan sebosan mana pun, ukirkanlah senyuman setulus mungkin serta jagalah bicara sebaik mungkin agar tenang hati orang di hadapan kita, tidak kira lah anak atau bapa, isteri atau suami dan sebagainya.

Sabda RasuluLLah s.a.w yang bermaksud : ''Janganlah kamu memandang rendah akan suatu kebaikan walaupun dengan cara bermanis muka ketika bertemu saudaramu(kerana itu juga merupakan suatu kebaikan).''-(HR MUSLIM)

Tidak rugi bukan jika berlagak ceria walaupun hati sarat dengan kesedihan. Itulah yang pastinya, jika tidak percaya, cek lah akaun di bank anda, adakah berkurangan wang anda dengan melakukan sesuatu yang menceriakan orang di sekeliling?

Itulah yang ingin disampaikan, kita perlu belajar untuk menjadi ceria/bahagia/gembira
bukan kerana kita sememangnya sedang ceria/bahagia/gembira,tetapi kerana ingin menceriakan/membahagiakan/menggembirakan orang lain.

Wassalamualaikum

Friday, March 19, 2010

Mati..


Assalamualaikum warahmatuLLah.

ketika membuka laman www.jomfaham.blogspot.com, mata ini terbawa untuk membaca artikel berupa psikologi islam mengenai sesuatu yang pasti akan berlaku serta paling dekat dengan kita hamba ALLAH..yakni kematian..

Siapalah kita untuk mengatakan ''aku sudah bersedia sepenuhnya untuk mati''..
dan siapalah kita untuk mengatakan ''aku taknak mati''...mati itu suatu kenikmatan bagi para perindu ilahi. Namun, bagi kita orang awam (disisi para ulamak), sampai ke pada maqam tersebut?..ayuh baca serba sedikit kalam artikel di bawah..credit untuk si penulis.Barokallahu lahu..

MUKADDIMAH

Baru2 ini kita dikejutkan dengan beberapa kematian. Bermula dengan kematian syeikh Azhar syeikh Tantawi di airport arab saudi, kemudian dengan kematian pelajar perubatan tanta Ahmad sarhan bin Ahmad khan dan semalam saya dijemput utk baca tahlil, yasin dan sedikit peringatan di imarah junior perubatan kerana kematian ayah seorang pelajar.Oleh itu saya menulis beberapa kisah kematian pemaksiat dan orang yamg mulia untuk dijadikan pengajran bersama. Semoga ini menjadi titik keinsafan kepada kita semua.

KEMATIAN SEORANG PEMAKSIAT

Seorang lelaki telah terlibat dengan eksiden. Datang seorang lelaki yang lain , mendapatinya dia dalam keadaan nazak. Lalu diajar mengucap dua kalimah syahadah tetapi jawapannya:
“AKU DALAM SAQAR, AKU DALAM SAQAR…” DAN TERUS MATI

Lalu lelaki tadi bertanya kepada ahli keluarga si mati tentang si mati. Mereka menjawab “ Dia tidak sembahyang.”

Benarlah Firman Allah swt:

مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ

"Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)?" Mereka menjawab: "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat.” (42 – 43 : al-Muddathir)

Ulasan: Oleh itu kepada pemaksiat2 tegar bertaubat. Walaupun kecik dosa tadi cthnya chating tak syarie, sembang laki pempuan tak syarie tapi boleh membawa kpd dosa besar. Ulama kata:

لا صغيرة مع الإصرار Bukannya dosa kecik lagi kalau dah buat sokmo2 (selalu)

Ada dua orang yang nazak masih menyanyi walau diajar mengucap di Arab saudi. Nak ke kita mati tengah bergayut laki pempuan.

KEMATIAN SYEIKH KANDAHKLAWI

Pada malam kematian seorang ulama hadis Muhaddis Muhammad Ilyas al-Kandahlawi bertanya kepada para hadirin “Adakah hari ini hari khamis?” Mereka menjawab “Ya” Beliau bertanya lagi “ Cuba kamu lihat pakaianku adakah ia bernajis?” Mereka menjawab “ Ianya bersih.” Lalu beliau pun turun dari katil, berwuduk dan solat isya berjemaah dalam bilik. Beliau berwasiat kepada hadirin supaya memperbanyakkan doa dan menjampinya. Beliau berkata:

ليكونن اليوم عندي أناس يميزون بين فعل الشيطان وفعل ملائكة الرحمن

“Hendaklah pada hari ini orang-orang yang berada di sisiku orang-orang yang dapat membezakan diantara perbuatan syaitan dan perbuatan malaikat.”

Pada tengah malam dia dalam keadaan tidur-tidur ayam dan sentiasa mengucapkan lafaz Allahu Akbar.

Ketika waktu sahur, beliau meminta anaknya Muhammad Yusuf datang. Beliau berkata kepada anaknya:

“Marilah duduk bersamaku hai yusuf, aku tidak dapat hidup selepas malam ini dan aku akan pergi berangkat.”

Akhirnya beliau meninggal dunia sebelum azan subuh pada malam tersebut. Ia adalah pada 21 Rejab 1363 hijarah.

AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h)seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangan sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu benda yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang sakit yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan: Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

AKU BERSEDIA SEJAK 50 TAHUN

Diceritakan bahawa Malaikat Maut datang kepada seorang lelaki soleh untuk mencabut nyawanya. Lalu lelaki itu berkata:

مرحبا أنا والله منذ خمسين سنة أتأهب لك

"Selamat datang , demi Allah aku menanti bersedia untuk menemui mu sejak 50 tahun lepas.”

PESANAN TERAKHIR SAIDINA ALI

Suatu hari Hasan cucu Nabi saw bertemu dengan ayahnya saidina Ali ra yang sedang sakit nazak. Ini menyebabkan Hasan mengeluh. Ayahnya pun berkata “ Adakah engkau mengeluh?” Lalu Hasan menjawab “Wahai Amirul Mukminin bagaimana aku tidak mengeluh sedangkan ini adalah hari terakhir mu di dunia dan hari terawal mu di akhirat.” Saidina Ali ra pun berpesan:

ألا أعلمك أربع كلمات إن حفظتهن ففيهن غناء الدهر وإن ضيعتهن ففيهن فقر الأبد؟ يا بني لا غناء مثل العقل ولا فقر أشد من الجهل ولا وحشة أشد من العجب ولا أنس مثل حسن الخلق

“ Adakah engkau hendak aku ajarkan empat ayat yang mana jika engkau menjaganya pasti engkau akan kaya selamanya dan sekiranya engkau sesiakannya pasti engkau akan faqir selamanya? Wahai anak ku tidak ada perkara yang lebih mengayakan dari akal fikiran dan tidak ada yang memfakirkan lebih dari kejahilan. Tidak ada yang lebih menggelisahkan dari sifat perasan(rasa hebat) dan tidak ada yang menyeronokkan lebih dari akhlak yang baik.”

SYEIKH AHMAD YASIN : KAMI MENUJU KE ARAH SYAHADAH (MATI DI JALAN ALLAH)

Anaknya Muhammad telah menceritakan bahawa tiga jam sebelum serangan ke atas beliau, beliau telah memaklumkan kepadanya terdapat pesawat peninjau kepunyaan Israel di udara. Namun bapanya membalas:

نحن نسعى إلى الشهادة وإنا لله وإنا إليه راجعون

“Kami menuju kepada syahadah , kami berasal dari Allah dan akan kembali pada Allah.”

Beliau adalah pengasas kepada gerakan HAMAS di palestin. Ketika beliau hendak menunaikan solat subuh berjemaah di masjid (beliau yang buta dan lumpuh) , pihak tentera Israel telah membunuhnya melalui serangan udara. Ini berlaku pada bulan safar tahun 1425 hijrah.

Ulasan: syeikh yang sudah tua, buta dan lumpuh namu bersemangat untuk solat subuh berjemaah di masjid. Namun mahasiswa2 islam hanya sedikit sahaja yg mampu ke masjid dan memenuhi saf hadapan. sebab apa? sebab pemuda2 sekarang sudah tua imannya, buta hatinya dan lumpuh amalannya. Yang lebih menyedihkan orang yang tak mampu berada di saf hadapan pada waktu subuh ni adalah orang yang bercakap dan berkerja utk Islam. Apa tujuan mereka sebenarnya?

KESIMPULAN

Marilah bersama merenung bagaimana saat akhir kematian kita. Inilah persediaan yang perlu kita buat. Segala apa yang kita rancang di dunia adalah perkara yang tak pasti tidak kira urusan study, kerjaya, perkahwinan, sukan dan lain-lain. Yang pasti kita akan mati. Oleh itu marilah kita sama-sama menginsafi diri dan kembali pada tuhan. Masanya belum terlambat selagi nyawa belum sampai ke leher. Janganlah bertangguh kerana kita tidak tahu bila saat kita dicabut nyawa.

Rujukan: Lahzat qablal maut oleh Muhammad Khair Ramadan.

Sumber : Http://Akhisalman.Blogspot.Com

Thursday, March 18, 2010

Sedikit sebanyak,mungkin 0.001% tentang al quran

Assalamualaikum warahmatuLLah.

..sunyinya hidup tanpa dua orang anak sedara yang kiut miut. Mereka pulang petang kelmaren terus senyap sunyi rumah. Iyalah, yang tinggal semuanya sudah dewasa dan low taste untuk buat bising. Cuma sekejap-sekejap ada lah sepupu sepapat yang datang membuat heboh disini. AlhamduliLLah, kedudukan rumah ni sangat strategik, yakni di tengah-tengah kawasan tempat tinggal saudara-mara. Maka mudahlah untuk mengadakan majlis atau sebagainya. Sebagai inisiatif lain, ayah telah menubuhkan lembaga koperasi Mellah Salleh bagi menjana kewangan setiap sedara-mara kami. Baru sahaja ditubuhkan, semoga segalanya berjalan lancar.insyaAllah..

Duk membaca buku tadi, saya banyak temui hadith-hadith Rasul tercinta berkisar tentang al-quran. Teringat pasal al-quran..Hm, tahun ni tiada rezeki untuk ujian hafazan peringkat kebangsaan memandangkan penyertaan terbatal di awal-awal pusingan lagi. Kata seorang hakim, saya tidak dibenarkan menyertai tahap yang sama memandangkan tahun lepas sudah pernah memenanginya. Actually, segalanya dalam perancangan Allah tersirat hikmah yang sangat besar..

Disini saya bawakan hadith yang sangat menarik.
Diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a, katanya RasuluLLah s.a.w bersabda yang bermaksud : ''Sesungguhnya orang yang tidak terdapat dalam rongga badannya (jaufihi) sesuatu pun dari al-quran adalah seperti rumah yang roboh.''-(Riwayat Tirmidzi dan katanya hadis hasan sahih)

Hmm..maksudnya tu pandai-pandailah fikir sendiri kerana ia jelas dan terang. Lagipun, saya bimbang untuk menghuraikan sesuatu secara dalam-dalam selagi belum mengkaji atau mempelajarinya. Selain tu..

Diriwayatkan dari Umar Al-Khattab r.a bahawa Nabi s.a.w brsabda yang bererti :''Sesungguhnya Allah mengangkat darjat beberapa golongan manusia dengan kalam ini dan merendahkan darjat golongan yang lain.''-(Riwayat Muslim)

Kata seorang guru, darjat disini ada dua yakni darjat disisi Allah serta darjat disisi manusia. Kadang-kadang ada yang ditinggikan darjatnya disisi Allah sedangkan dia pada pandangan manusia adalah seorang yang biasa. Kadang-kadang ada yang ditinggikan disisi Allah serta di sisi manusia juga sangat dimuliakan. Kadang-kadang ada yang ditinggikan di sisi manusia sedangkan di sisi Allah, dia sangatlah hina. Ini mungkin terjadi bagi mereka yang mencari kemegahan dunia serta mengharapkan pujian manusia dengan menggunakan kalamNya yang suci. Inilah yang dipanggil ujian tanpa disedari.

Dari Utsman Bin Affan r.a katanya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : ''Sebaik-baik kamu ialah yang belajar quran dan mengajarkannya.''-(HR Bukhari)

Justeru, ayuhlah sama-sama kita pelajari al-quran, bukan sahaja dari segi bacaannya..bahkan penafsirannya juga serta pelbagai cabang ilmu yang berkaitan dengannya dengan niat untuk mengajarnya pada orang agar sama-sama bisa mengamalkannya..

Suka saya nak terangkan di sini bahawa setiap ilmu itu tidak rugi jika dipelajari.. Mungkin ramai yang berpandangan bahawa tiada guna belajar ilmu tarannum lebih-lebih lagi bagi orang perempuan. Kenapa lah suka buat pandangan tanpa terlebih dahulu cuba mengkajinya.. Actually, tarannum boleh menghilangkan bosan kita ketika membaca alquran, apatah lagi bagi orang bukan arab seperti kita nih yakni orang melayu yang tidak memahami isi al-quran. Paling kurang, dapat menambahkan pahala bagi orang awam kerana mampu membaca dengan banyak tanpa jemu dalam sehari-hari.(dari langsung tak membacanya)

Manakala bagi pembaca yang memahami isi kandungan al-quran, tarannum boleh membawanya lebih menghayati atau dalam istilah lain,mendapat 'zuuq' serta membuatkan pendengar turut dapat mengagak ''tentang apa yang sedang mahu disampaikan oleh qori tersebut melalui bacaannya''...Yang malunya ialah apabila lagu yang dibuat bertentangan dengan maksud ayat yang dibaca..hehe(siapa??)..yang ni tidak apa jika dibaca di depan masyarakat kita, tapi jika dibacakan pada masyarakat arab, tentunya kena boo..

Teringat ketika hari pertama saya dalam kursus pemantapan hafazan di balai Islam tahun lepas, dalam kelas tarannum yang dikendalikan oleh ustaz zulhilmi, saya bertanya beliau ''apakah boleh orang perempuan bertarannum''.huh..betapa malunya saya yang kelihatan jahil tentang tarannum ketika itu. beliau tersenyum lantas menjawab. ''tarannum2 ni suara..mana mungkin orang nak baca quran tak keluarkan suara..just nak perelok sikit supaya tak serabut telinga mendengar''..Semakin kita pelajari ilmu sebegini, semakin kita rasai betapa teruknya bacaan kita yang sebelum-sebelum ini..Namun, jangan dilupa untuk terus mendalami isi kandungan al-quran.

mudah-mudahan ya. insyaAllah...

Wassalamualaikum warahmatuLLah..

Friday, March 12, 2010

Husnu Az-zhon biLLah

Assalamualaikum warahmatuLLah.

‘’Yakinlah bilamana Allah tarik satu nikmat, akan hadir selepasnya nikmat yang lebih besar..’’

Jika tak hadir juga, itu tandanya Allah ingin menguji sejauh mana ‘’husnuzzhon’’ kita terhadapNYA..

Justeru, buat sesiapa sahaja yang sedang berhadapan dengan sesuatu yang tidak diimpi, sabar itu lebih aula baginya. ‘’Sesungguhnya Allah bersama dengan orang yang sabar’’.. saya iqtibas dari kalamNya yang suci. Itu bukanlah sembarangan janji, melainkan janji dari ‘’al-wafi’’ yakni Allah.

‘’........boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu dan boleh jadi kamu jadi menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu, Allah lebih mengetahui sedangkan dirimu tidak mengetahui.’’-surah al-baqarah.

Selagi helaan nafas masih rancak maka selagi itulah kita perlu tabahkan diri untuk menjadi ‘’orang yang baik’’.

‘’Dunia itu ladang akhirat’’.....’’Dunia itu penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir’’. Tentu sekali kita pernah dengar akan nya. Kebenaran kata-kata nabi itu hanya mereka sahaja yang merasai, kerana perkara yang abstrak tidak mungkin mampu diterjemah.

Ibaratnya nikmat khusyu’. Mana mungkin seseorang yang merasainya boleh menggambarkan ‘kekhusyukan’ malah boleh jadi dia sendiri tidak menyedari khusyu’nya itu. Seperti juga lidah yang merasai manis. Apakah kita mampu membina ayat untuk menghuraikan rasa manis itu? Tentunya tidak.

Apakah yang anda rasai sekarang? Jika bersedih, sabarlah. Jika terlalu girang hati, maka cepat-cepatlah ubati, dan jika terlalu luluh hati seperti tidak mahu meneruskan hidup, maka ‘’sekiranya anda adalah orang yang meyakini bahawa Allah itu tidak membebani sesorang melainkan dengan apa yang mampu ditanggunginya,yakinlah bahawa anda masih hidup hari ini adalah kerana Allah mengetahui bahawa anda mammpuu..’’.Kuatkanlah hati.

Yang paling penting, HUSNUZZHON terhadap Allah.

Wassalamualaikum warahmatuLLah.

Minggu yang....

Assalamualaikum warahmatuLLah.

AlhamduliLLah, summa alhamduliLLah.

Bersyukur kerana dalam seminggu sahaja, pelbagai perkara telah ditempuh. Suka, duka bercampur gaul semuanya.

7 Mac, mesyuarat pembentangan kertas kerja dasar untuk program kepimpinan bagi para exco dan ketua bilik aspuri MMP.....Allahu yassirna wa la tu’assir alaina

8 Mac, exam pertama kali bagi pelajar tingkatan enam, madah tauhid & mantiq, tafsir & ulum quran, serta nahu & sorof. Malamnya ada kelas.

9 Mac, exam quran & tajwid, Arudh qofiah, serta balaghah, walau bagaimana pun, exam tersebut di postpone kerana paginya perlu menghadiri ujian hafazan peringkat negeri di Balai Islam, Lundang.

10 Mac, exam MUET, Feqah & faraidh, hadis & Mustolah serta insya & Mutolaah. Malamnya ada kelas hafazan serta aktiviti untuk sambutan maulidurrasul secara besar-besaran untuk keesokan hari, jika tidak silap, 3 ekor lembu dan 2 ekor kambing ditumbangkan. Seronok melihat betapa hebatnya kerjasama yang ditonjolkan guru-guru maahad. Hehe. Melihatkan sudah ramai yang menolong guru-guru, saya hanya melakukan kerja ringan sahaja supaya keadaan tak bertambah serabut...padahal..........

11 Mac, awal pagi lagi datang ke sekolah untuk mengambil majalah an-Nur 2009 di bilik KO, di samping mencari ruang untuk bersendirian. Pagi itu, hati gundah gelana memandangkan hari tersebut keluarnya result SPM. Alhamdulillah, peratus spm 2009 ialah 100%, alhamdulillah juga kerana result tidak mengecewakan serta tidak terlalu layak dibanggakan.

Selesai catatan yang cukup mengembirakan serta menensionkan. Minggu yang cukup bermakna.

Wassalamualaikum warahmatuLLah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...