Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Monday, January 23, 2012

Doa apabila ditimpa musibah

Bismillah..

Alhamdulillah.. apa khabar blog readers? Sekarang di University of Jordan dan mana2 sahaja Univ seumpamanya sedang dalam cuti semester, masih berbaki 2 minggu insyaAllah. Alhamdulillah sudah semester ke 4.. dan sekarang di Tahun dua, berbaki lagi setahun setengah @ mungkin 2 tahun lagi. Cepat sungguh masa berlalu. Angin sejuk Sweileh makin mencengkam, alhamdulillah, Allah masih beri peluang untuk mata ini menatap keindahan salji yang turun dengan lebat..subhanallah..

Em. Tekad semester baru yang takkan berubah iaitu ingin mengejar ilmu dan amal yang lagi baik, istiqamah.. di samping tidak keciciran dalam mengejar pointer.. Allahul musta'an. Mohon rakan2 blogger utk turut sama doakan ye!

Ingin berkongsi sebuah amalan sebagai tali hubungan kita dengan Allah. Tercatit dalam kitab hadis sohih muslim, dari Ummu Salamah radhiyallahu 'anha beliau berkata :


سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: " مَا مِنْ عَبْدٍ تُصِيبُهُ مُصِيبَةٌ، فَيَقُولُ: {إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ} [البقرة: 156] ، اللهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي، وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا، إِلَّا أَجَرَهُ اللهُ فِي مُصِيبَتِهِ، وَأَخْلَفَ لَهُ خَيْرًا مِنْهَا "، قَالَتْ: فَلَمَّا تُوُفِّيَ أَبُو سَلَمَةَ، قُلْتُ: كَمَا أَمَرَنِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَخْلَفَ اللهُ لِي خَيْرًا مِنْهُ، رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
"Aku mendengar Rasulullah S.A.W berkata, tidaklah bagi seorang hamba yang ditimpa suatu musibah lalu menyebut (Innalillah wa inna ilaihi rojiun..sesungguhnya dari Allah kami datang, dan kepadaNya jua kami kembali, Ya Allah ganjarilah aku dengan sedikit ganjaran dari musibah ini, dan gantikan bagi ku suatu yang lebih baik darinya) melainkan Allah akan menganjarinya pada musibah tersebut dan menggantikan baginya suatu yang lebih baik" Lalu Ummu Salamah berkata : Sejurus selepas kematian Abu Salamah (suami Ummu Salamah) sebagaimana Rasulullah mengajarkanku doa tersebut, memang Allah menggantikan bagiku seorang yang lagi baik, dan beliau merupakan Rasulullah S.A.W "

Aiwah. 

Sebut, lafaz dan katakan dengan penuh yakin doa tersebut. Yakinlah dengan Allah. Jangan berputus asa atas suatu musibah itu, seorang mukmin takkan pernah berputus asa..gantungkan urusan pada Allah S.W.T...

~Love Allah~ 

Wassalamualaikum wbt.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...