Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, October 27, 2010

Allah

Dari: Dr Aidh Al-qarni, La Tahzan!

''Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepadaNya. Setiap waktu Dia dalam kesibukan.''(Ar-Rahman:29)

Ketika laut bergemuruh, ombak menggunung dan angin bertiup kencang menerjang, semua penumpang kapal akan takut dan menyeru:''Ya Allah!''

Ketika seseorang tersesat di tengah gurun sahara, kenderaan menyimpang jauh dari laluannya, dan para kafilah bingung menentukan arah perjalanannya, mereka akan menyeru:''Ya Allah!''

Ketika musibah menimpa, bencana melanda, dan tragedi terjadi, mereka yang terkena akan selalu berseru:''Ya Allah!''

Ketika semua cara tak mampu menyelesaikan, setiap jalan terasa menyempit, harapan terputus, dan semua jalan pintas membuntu, mereka pun menyeru:''Ya Allah!''

Ketika bumi terasa menyempit, kerana himpitan persoalan hidup, dan jiwa rasa tertekan oleh beban berat kehidupan yang harus anda pikul, menyerulah:''Ya Allah!''

Ku ingat Engkau saat alam begitu gelap gelita, dan wajah zaman berlumuran debu hitam, Ku sebut namaMu dengan lantang di saat fajar menjelang, dan fajar pun merekah seraya menebarkan senyuman indah

Setiap ucapan baik, doa yang tulus, rintihan yang jujur, air mata yang menitis penuh keikhlasan, dan semua keluhan yang menggundah gulanakan hati adalah hanya layak ditujukan ke hadratNya.

Setiap dinihari menjelang, tadahkanlah kedua tangan. julurkan lengan penuh harapan, dan arahkan terus tatapan matamu ke arahNya untuk memohon pertolongan.

Ketika lidah bergerak, tak lain hanya untuk menyebut, mengingat dan berzikir dengan namaNya..Dengan itu, hati akan tenang, jiwa akan damai, saraf tidak lagi menegang, dan iman kembali berkobar-kobar.

Demikianlah dengan selalu menyebut namaNya, keyakinan akan semakin kukuh kerana,

''Allah Maha Lembut terhadap hamba-hambaNya''(As-Syu'ara:19)

Betapa pun ku lukiskan keagunganMu dengan deretan huruf, KekudusanMu tetap meliputi semua arwah, Engkau tetap Yang Maha Sgung, sedang semua makna, akan lebur, mencair, di tengah keagunganMu wahai Rabku..

Ya Allah, gantikanlah kepedihan ini dengan kesenangan, jadikan kesedihan itu awal kebahagiaan, dan sirnakan rasa takut ini menjadi rasa tenteram.

Ya Allah, dinginkan panasnya qalbu, dengan salju keyakinan, dan padamkan bara jiwa dengan air keimanan.

Wahai Rabku, anugerahkan pada mata yang tidak dapat terpejam ini rasa mengantuk dariMu yang menenteramkan. Tuangkan dalam jiwa yang bergolak ini kedamaian. Dan ganjarilah dengan kemenangan yang nyata.

Wahai Rabku, tunjukkanlah pandangan yang kebingungan ini kepada cahayaMu, bimbinglah sesatnya perjalanan ini ke arah jalanMu yang lurus. Dan tuntunlah orang-orang yang menyimpang dari jalanMu merapat ke hidayahMu.

Ya Allah, sirnakan keraguan terhadap fajar yang pasti datang dan memancar terang, dan hancurkan perasaan yang jahat dengan secercah sinar kebenaran. Hempaskanlah semua tipu daya syaitan dengan bantuan bala tenteraMu.

Ya Allah, sirnakan dari kami rasa sedih dan duka, dan usirlah kegundahan dari jiwa kami semua. Kami berlindung kepadaMu dari rasa takut yang mendera.

Hanya kepadaMu kami bersandar dan bertawakkal. Hanya kepadaMu kami memohon, dan hanya dari Mu lah semua pertolongan.

Cukuplah Engkau sebaga pelindung kami, kerana Engkaulah sebaik-baik pelindung dan penolong.

Allah: nama yang paling bagus, susunan huruf yang paling indah, ungkapan yang paling tulus, dan kata yang sangat berharga.

''Apakah kamu tahu ada yang sama denganNya(yang patut disembah)?''(Maryam:65)

Allah: miliknya semua kekayaan, keabadian, kekuatan, pertolongan, kemuliaan, kemampuan dan hikmah. Allah: milikNya semua kasih sayang, perhatian, pertolongan bantuan, cinta dan kebaikan.

''Dan apa saja nikmat yang ada padamu, maka dari Allah lah segalanya''(An-Nahl:53)

Allah: Pemilik segala keagungan, kemuliaan, kekuatan dan keperkasaan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...