Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Saturday, October 15, 2011

USRAH merangka fikrah

Assalamualaikum wbt.

Sekian lama tidak menaip, kini insyaAllah kembali menaip, peringatan buat diri sendiri, juga insan-insan yang sama-sama inginkan perubahan. Tertarik dengan kata seorang sahabat :
"Bukanlah salah jika seseorang itu melakukan kesalahan, tapi salah jika ia kekal dalam kesalahannya."

Dan kata-kata seumpama itu kembali wujud beberapa bulan lepas, terlihat di facebook bekas presiden persatuan.

Mendapat taklifan sebagai naqibah/naqib, tentu sangat menakutkan, dan boleh jadi sedikit menggembirakan buat sesetengah orang.

Ketika memegang liqo' 116 di MMP dahulu, saya menyedari beberapa uslub/pendekatan yang salah sebagai seorang naqibah. Hingga sukar untuk mengaturkan pertemuan, liqo' nuqoba' kadang2 ditinggalkan.. Last2, kehadiran penuh hanya ketika mengadakan liqo' untuk jamu selera di luar..

Sbg seorang naqibah, kadang2 kita alpa dan leka sendiri, bercakap mengikut selera, semua tajuk dikupas dan tidak membuka ruang perbincangan. Itu bukanlah usrah namanya, itu ceramah.. hi hi. Peranan seorang naqibah sangat penting dalam menghidupkan sebuah halaqah, penting dalam membuka peti suara ahli-ahli usrah yang sedikit pendiam & membuka perbincangan.

Selain untuk meningkatkan bacaan & tsaqofah, mungkin juga sgt penting bagi sorang naqibah tersebut mampu menguasai beberapa peratus dari bidangnya,, Yerp, luaran mungkin kelihatan meningkat, namun bagaimana pula dengan dalaman? begitulah, dalam mengajak seseorang kepada ma'ruf, pengajaknya lebih aula untuk melakukan.. Di situ kita lihat, pentingnya buat seorang naqibah memperbanyak makanan rohani.. Semakin bertambah tanggungjawab, semakin perlu mencari tali-tali pergantungan dengan Allah SWT. Allahul musta'an.. =(

-Menerima dan meraikan kekurangan- Sebagaimana kita memiliki kekurangan, mereka juga begitu... raikan dan jangan merasa bosan...meng'hukum' seseorang juga merupakan tabiat manusia.... dukturah marwah sering berpesan... :
"Jangan benci pada manusia(dirinya), tapi cukup untuk membenci perbuatan buruknya.. "..

-Menjaga diri dari emosi-

kkkkkk.. dh lewat.. sambung...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...