Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, September 28, 2011

Kuliyah Tarbiyah UJ

Alhamdulillah.

Masih diberi kesempatan untuk mengatur kehidupan dengan baik. Hari ini sudah hampir dua minggu kuliyah bermula. 2 madah fiqh, 3 madah usuluddin, dan 1 madah hafazan. Gembira dan sedikit fit masa tatkala tiba hari isnin dan rabu. Mengisi kepala dengan 3 jam madah usuluddin yang sungguh memenatkan. Namun, sangat seronok bermain dengan bahasa yang indah, susunan yang menarik..itulah ayat2 kalamullah. Yang mengajar cara-cara berhujah, cara-cara mengeluarkan bukti, dan cara-cara menjadi seorang yg mampu berdepan dengan cabaran. Benar2 bermukjizat.

1- Berpersatuan

"Enti dari kuliyyah tarbiyah?" tanya saya pada kawan
"Ya, insyaAllah akan jadi guru nanti".. jawabnya

Di situ, saya faham, Oo... kuliyyah tarbiyah bererti faculti pendidikan.

Ada seseorang yang melihat persatuan sebagai bukan faktor tarbiyah. Lalu menjauhkah diri dari persatuan. Benarkah itu? adakah tarbiyah hanya diperoleh melalui usrah? atau hanya melalui pertemuan-pertemuan yang bertazkirah?

Persatuan banyak mendidik sebenarnya. Persatuan melahirkan pemimpin, dan yang lebih baik lagi, membentuk seseorang menjadi pemimpin yang baik, yang menyedari tanggungjawabnya sekalipun memegang sekelompok kecil. Mendidik para AJK untuk bertahajjud, munajat, serta mengisi masa dengan menggerakkan minda. Kepenatan berpersatuan kadang-kadang membuatkan seseorang terasa kehampirannya dengan pencipta.. perlunya mengadu pada pencipta..di samping melatih mu'amalah dengan manusia..

Berprogram, diskusi, ceramah, serta pelbagai program yang berpaksikan ilmu dan tarbiyah mampu dijalankan melalui persatuan. Namun, itu hanyalah separuh dari usaha membentuk seorang intelek berjiwa mantap, yang selebihnya ialah melalui faktor sekeliling.

Huhu.. kita yang tak faham, atau mereka yang tidak merasai.. apakah yang dinamakan tarbiyah itu..

----------------------------------------------------------
Mendapat berita dari Malaysia. Alhamdulillah Allah telah menyembuhkan kakak tercinta, dan kini sedang dirawat di sebuah wad di Malaysia. Syukur padaMu ya Allah. Dalam kesusahan ibu dan ayah, Allah memudahkan urusan anaknya di sini. Alhamdulillah, dicukupkan oleh Allah akan keperluan dan sedikit kehendak sendiri.

^____^


1 comment:

hisyam ahmad said...

serius, sungguh jelous, pape pun amik peluang sebaik mungkin tuk menelan segala pengalaman2 orang lama tu.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...