Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, February 25, 2015

Didik anak membaca

Assalamualaikum.

Cak.

Yer bila tengok tajuk tu, rasa segan silu untuk tulis. Segan sebab saya sendiri sedar bahawa kecenderungan untuk membaca, belek2 buku itu... aishh.. sangat kurang dalam diri. Tapi saya tak nafikan minat untuk mengkaji, dan saat wujudnya persoalan dalam kepala, haa, insyaAllah sangat rajin untuk mengorek dan menelaah kitab.

Sejak dari kecil saya perhatikan, puteri sulung ni memang sangat minat dengan buku. Kalau diberi pilihan antara mainan dengan buku, buku lah jadi pilihannya! Dengan mimik muka bersungguh,tangan kecik tu pula sibuk duk belek, sentuh perkataab... masyaAllah.. Suami juga kepelikan. Dari mana datang sikap dan minatnya tu? Ummi abi? Eh,macam tak je. Hehe.

Sejak dari itu, saya dan suami bertekad nak beli buku banyak2, alang2 anak dah minat, insyaAllah tak membazir..

Saya perasan, mungkin kebiasaan 7 bulan bersama si kecil ini, hidup saya sebagai pelajar tak lari dari buku.. apatah lagi tatkala musim exam.. tidur juga berteman buku. Anak kacau, koyak.. sikit pun tak kisah.

Jadi untuk ibu-ibu di luar sana.. cubalah sentiasa sepah2kan rumah dengan buku. Hehe, insyaAllah lama2 anak pun asyik dan suka bergelumang dengan buku..

Paling penting, semasa dia duk pegang buku tu, kita bantu dia untuk belek, sebut kalimah2 dan kenalkan dia dengan apa yg dia lihat..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...