Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, December 13, 2015

Bahagia dengan syukur. Pandang hadapan..

Alhamdu wassyukru lillah.

Hm,akhir-akhir ini sering naik di timeline Fb ku rungutan,luahan, dan status yang pelbagai yang kelihatan agak sayu.

Mungkin keperitan hidup di zaman serba mahal ini, buatkan suami makin perlu membanting tulang mencari rezeki,kurangnya masa utk bersenang di rumah,isteri pun sama..yg suri rumah pula exhausted menjaga anak2 di rumah sendirian,hadap ragam anak yg mencabar sendiri, bukan mudah.

Semua penat..letih...

Bila begini,kadangkala terimbau kenangan lama di zaman IPT, zaman single, tiada apa2 responsibility melainkan belajar dan diri sendiri. Bebas dan bahagia.

Memang semua akan hadapi moment di mana fikiran kita jauh melayang ke masa silam...rindu tak usah cakap.

Tapi satu je masalah..

Andai imbauan itu menyebabkan kita membandingkan hidup kini(ada tanggungjawab,anak2,kekangan masa,no friends dll) dgn hidup yg lepas..maka ia satu musibah...

Sebab..

Kita akan fed up..kecewa..menyesal memilih jalan yg membawa pd kehidupan kita sekarang...

Kita akan lemah semangat dan sedih...memberi kesan pd sekeliling..anak2,suami dll.

Jadi..

Sbg nasihat..

Elakkan stalking rakan2 yg masih bujang...biarkan mereka dgn hidup mereka..hakikatnya,mereka pula yg kerap menilik hidup kita,cemburu dgn apa yg kita miliki skrg.

Sentiasa motivasi diri. Hidup makin mencabar,kita perlu makin kuat..Allah beri kehidupan kini,lebih baik dari sebelumnya. List dan think positive akan apa yg kita ada.

Apa yg kita ada?

Alhamdulillah atas nikmat :

🌸Suami yg penyayang,rajin bekerja,baik dan sgt membantu

🌸Anak2 yg mencuit hati. Lupakan saat derita menghadap ragam anak. Ingat dan imbas saat happy kita dengannya...celoteh mulut c kecil, wajah yg comel..

🌸Rumah yg selesa..kita lah raja dan permaisuri yg berkuasa utk susun atur rumah,bahagia menata hias mengikut kehendak kita.

🌸Kereta yg baik..kita milikinya..walau milik suami,tp ibarat milik kita,boleh menghias dan melakukan apa yg kita inginkan dgn izin suami.

🌸Ketenteraman dan rasa selamat. Dek punyai seorang bodyguard,yg gagah perkasa,melindungi kita dan mendengar aduan2 kita...seronok kan ada suami?😍

🌸dll..

MasyaAllah.kalau nak senarai nikmat yg Allah beri,mmg tersenyum2 sendiri. Alhamdulillah..thanks Allah..

Bahagia itu...

Bila kita rasa cukup dgn apa yg kita ada,bahagia dgn apa yg kita miliki, tidak memandang belakang melainkan sbg pengajaran, memandang ke hadapan,planning utk me'upgrade' apa yg kita miliki..itulah aktiviti paling bahagia...

Sekadar renungan dan perkongsian.

🌹🌹🌹

Say alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...