Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, October 6, 2010

Kehidupan baru kini bermula:)

Assalamualaikum warahmatullah..

Memandangkan saya diberitakan bahawa streamyx di rumah sudah kembali normal, maka saya suka hati ingin mencatatkan serba sedikit tentang ahwal dan biah/suasana tempat tinggal saya kini dan seterusnya..untuk melegakan hati-hati mereka yang menanti berita saya secara detail min urdun.

Alhamdulillah..

Kini tinggal di Sweileh, di sebuah rumah sewa yang cukup besar(bagi saya), yang berhampiran dengan bandar Amman, bersama Kak Jannah(26 tahun, pelajar markaz lughah), Kak Azilah(19 tahun, pelajar tahun 1 kuliah adab), Khadijah(sebaya, tahun satu kuliah adab)..dan inshaAllah tahun depan, tambah lagi dua orang ahli lama, yakni Kak Nazirah(20 tahun, pelajat tahun 3, fiqh wa usuluh), serta Kak Umme(19 tahun, tahun 2 fiqh wa usul).. Kami lah anak dara Malaysia, di Amman..

Di sekitar ini, terdapat banyak kedai runcit serta pasar-pasar, justeru, tidak sukar untuk kami mendapatkan bekalan makanan..tambahan pula, di bayt kami ini terdapat seorang chef baru yang cukup pakar dalam masakan yakni kak Jannah..hadirnya mengubat rinduku pada masakan mak..syukur pada Allah yang menghadirkan dirinya..

Coaster merupakan pengangkutan yang sering digunakan oleh pelajar Malaysia untuk ke Universiti(Uni of Jordan), dengan tambang sebanyak 0.300 krush..Alhamdulillah biah Sweileh@Amman(pada pandangan saya serta senior) kelihatannya selamat, jadi, tiada masalah untuk ke jamiah seorang diri. Tapi untuk menaiki teksi seorang diri tu...kena fikir banyak kali lah. Risiko..Walaubagaimanapun, risiko itu pernah saya ambil, apabila pulang seorang diri dari hospital sampai depan rumah, dapat tambang free plak tu, abang arab tu memang baik..(jangan cair) huhu, saya promise, tidak akan repeat nya kecuali terdesak sangat2. Aasif ya ummi wa abi. Itu kali pertama, dan terakhir-inshaAllah.

Coaster ibarat bas city liner di kelantan. Yang istimewanya coaster ni, kita tidak akan dapat lihat perempuan berdiri, apatah lagi meniarap. Membiarkan perempuan berdiri merupakan suatu keaiban bagi orang arab di sini(tempat lain sama kot)..

Bacaan al-quran juga sering kedengaran di kedai-kedai runcit, dalam teksi..suatu perkara yang biasa bagi mereka.

Berkenaan kuliah pula, alhamdulillah, saya dimasukkan ke kuliah shariah(atas pilihan sendiri), walaupun asalnya ramai menyangka akan ke kuliah lughah(maaf guru-guruku), lughoh di Jordan kelihatannya berbeza sedikit, ada madah geografi dan lain-lain yang pastinya saya sukar untuk tanamkan minat. Syukur pada Allah, hari pertama kuliah, saya bisa tangkap fushah+ammi(sedikit) yang digunakan oleh adduktur.

Nampak gayanya, penulisan perlu ditamatkan terlebih dahulu bagi memberi ruang pada Kak Umme Ayman yang kelihatannya bersemangat untuk menerangkan tentang cara penulisan assignment first saya..hehe..terharu:(

Wallahua'lam

2 comments:

Al - Mu'allim said...

Salam 'alaik

Tahniah diberi peluang belajar di bumi bertuah. Gapai sebanyak mungkin ilmu supaya dapat menaburnya sekembali dari Malaysia kpd rakyat yg makin rosak skg ini.

Anonymous said...

Alhamdulillah... syariah?
Maknanya law syariah k?
Alhamdulillah... dlu pun ada niat nk smbung sana. tp bukan masanya mungkin... huhu..
Barakallahu fik =)
huda 5sc2

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...