Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, November 7, 2010

Alhamdulillah. Hati ini merafa'kan kesyukuran padaNya dek nafas yang masih lagi dapat dirasai..

"Alangkah bertuahnya insan yang ditimpa ujian perasaan, mampu menjadikan ujian sebagai anugerah untuk melonjakkan dirinya mengenali siapa Dia Tuhan yang mampu menggegarkan segala keputusan."..min kalam Doktor Siti Hasliza yang merupakan pelajar phd Bahasa Arab University of Jordan.(bakal tamat phd nya dalam masa terdekat, semoga Allah permudahkan)

Siapapun kita, hakikatnya kita lah yang membentuk rupa pada suatu perkara. Suatu kejayaan jika kita pandai bentuknya, nescaya ia akan menjadi wasilah yang mendekatkan kita pada Allah.. Jika tidak pandai membentuknya, ia akan menjadi suatu musibah yang tidak kita sedari..hadirnya ujub, takabbur dan sebagainya.. Begitu juga dengan masalah, jika kita pandai bentuknya, ia akan terbentuk sebagai suatu toriq taqarrub padaNya. Jika sebaliknya, ia akan menjadi suatu hal yang menghancurkan kehidupan..

Itu merupakan antara yang bisa ku petik dari talk bersama seorang ukht. Manakala yang ingin dikongsi bersama, hasil dari perbincangan dalam halaqah akhowat amman baru-baru ini ialah suatu yang berkisar mengenai..

Bangun malam..
Malam merupakan waktu istirohah. Apakah perasaan anda tatkala tiba-tiba dikejutkan bangun malam? Marah? ''Nak rehat la, penat ni"..apakah ini respon kita? Mungkinla, majoriti insan tidak suka diganggu malam, apatah lagi yang penat-penat pulang dari kerja. Justeru tidak hairanlah betapa Allah mengangkat tinggi mereka yang bisa melazimkan diri mereka agar bangun malam..~sahr layal~

Jadi, ingin menjadi orang yang luar biasa, lazimkan diri dengan cara mereka, saat sekalian manusia nikmat dihanyut lena, dia bangun berwudhuk dengan sempurna, lalu qiam di atas sejadah yang dibentangkannya..alangkah indahnya..

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam dan kerjakanlah solat tahajjud sebagai solat tambahan bagimu. Semoga tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari qiamat ditempat yang terpuji.”
(Al-Isra’:79)

Sesungguhnya Rasulullah bersabda yang bererti:"Allah akan turun ke langit dunia setiap malam ketika sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: Sesiapa yang berdoa kepadaKu, maka Aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan dariKu maka Aku akan mengampuninya."(Sahih Bukhari #1077)

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...