Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, December 17, 2010

Sejuk.. beku kah kita?


Assalamualaikum w.b.t..

Menjenguk ke fasl akhir tahun 2010, bulan disember yang sungguh menarik, bulan yang sungguh sejuk, dan kulit yang masih bertatih ke dunia 4musim pastinya semakin hari semakin baik.. alhamdulillah dirafa'kan kepada Allah.

Berakhir sudah imtihan awal untuk semester 1, nataij juga sudah keluar, alhamdulillah..(^^,). apapun,perlu diingat setiap waktu dan ketika, patut bagi setiap insan yang miliki jiwa dan fikiran untuk bersedia hadapi apa jua khabar yang tidak sama dengan kehendak hati..

Begitulah jika ingin bersifat seperti sifat orang mukmin, baik mahupun buruk, suka mahupun duka, marah mahupun senang hati.. ahwal dan situasi jiwa mereka tidak berubah. Jika dapat suatu yang diinginkan, mereka bersyukur, jika tidak dapat, mereka bersabar.. Justeru dalam apa jua keadaan, jiwa mereka sentiasa tenang untuk menerima apa jua ketentuan Allah..

Kesibukan sehari-harian di jamiah memaksa diri untuk tinggalkan perkara yang turut sama penting, talkhis kitab al-manar al-munif karangan imam ibn qayyim al-jauziy, bahath madkhol dirosah syariah, bahath ulum quran berkisar tarikh al-quran..dan injil 'ahdu aljadid.. (new testament) sudah ada di tangan, bila nak tengok2??..(^^,)

Bila terasa letih...anda akan mula mencari-cari jalan keluar dari kebekuan fikiran.. last-last, anda tidak akann temui jalan keluar darinya melainkan dengan menghamparkan sejadah, lalu solat hajat dua rakaat yang membawa bersama hati yang berat..inshaAllah selepas itu segalanya akan menjadi ringan seringan kapas.

Salji yang turun sungguh mengharukan.. bagai tidak percaya dengan apa yang dilihat di hadapan mata.. subhanallah..damai menyusup masuk.

Sejuk sesejuk salji.. Moga kesejukan ini tidak membekukan jiwa..tidak membekukan amalan yang sedia ada..ketahuilah,kekuatan itu ada..andai temui suatu yang beku dalam dasar hati, maka carilah kekuatan untuk meleburkannya kembali.

Rindu dan terus merindui Ilahi..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...