Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Tuesday, December 28, 2010

Menuju Imtihan nihaie sem1


Pulang dari Jamiah sedikit awal, saya berjalan seorang diri menuju ke rumah tercinta, aiseh, hari itu, kelihatannya waktu kanak-kanak sekolah pulang.. mereka berlari-lari keluar dari pagar sekolah, ada yang menunggu ibu bapa menjemput, ada yang berpimpinan tangan, ada yang duduk bersahaja..budak arab kelihatannya sangat comel. Saya berjalan sambil tersenyum, tak mampu tahan lagi, luar biasa nampaknya kecomelan mereka yang mengusik hati..

"Imsyi waro' imsyi waro'!!!"..kata seorang budak arab yang kecil

Apabila kawannya cuba melintas perjalanannya, dia berkata lagi..

"Imsyi waro'!!!!!!" dengan suara yang lantang serta mengeluarkan botol air dari beg sekolah yang disandang.

Sekali lagi kawannya cuba melintasnya.. lantas dia memukul rakannya itu sambil memberi amaran "IMSYI WARO'!!!!!!"

Akhirnya yang dipukul mengalah, sambil menunjukkan muka kesakitan serta bertemankan tangisan, dia mengikut saja kehendak kawannya itu..

Imsyi waro' امشِ وراء... membawa maksud "kamu jalanlah di belakang".. harf 'illah di hazaf di situ kerana ia merupakan fi'l amr..

Hmm.. alhamdulillah diangkat padaNya kerana mata ini masih berfungsi untuk melihat, walaupun sedikit sebanyak nikmat yang asal itu sudah ditarik. Kadang-kadang terfikir, andai penglihatan ini ditarik sepenuhnya oleh Allah, bagaimana kehidupanku nanti.

Berjalan lagi, terlihat seorang ibu membetulkan tudung anaknya. MasyaAllah..

Berjalan lagi, terlihat seorang pak cik penjaga kedai duduk sambil membaca al-quran di tangannya.. Subhanallah... very nice.

Berjalan lagi, terlihat jiran sebelah melambaikan tangan sambil tersenyum.. saya melambaikan kembali.

Berjalan lagi sambil menaiki anak tangga, terlihat pohon depan rumah, dedaun luruh satu persatu.. Subhanallah.

Berjalan lagi, kini tertera di depan mata dua kalimah bahasa arab "Bayt Sakeenah".. owh, rupanya dah sampai di depan rumah.

ربنا ما خلقت هذا باطلا...

Segala kepenatan yang tertanggung di belakang seorang pelajar, merangkap manusia biasa rasanya hilang serta merta. Dengan melihat setiap scenery yang terjadi di mata zahir, hati meyakini bahawa tiada suatu pun yang terjadi itu adalah sia-sia tanpa ada hikmah.. moga lorong-lorong ketenangan terbuka.

Dengan nikmat mata yang masih mampu mengenal cahaya, kelihatannya segala permasalahan menipis dengan sendiri.. Pujian bagi Allah..

Ya Allah.. jadikanlah kesedihan itu awal kebahagiaan, jadikanlah kesempitan itu awal ketenangan, bantulah diri ini membuang cebisan bimbang yang mengganggu fikiran, bantulah diri ini mengikis rasa takut pada suatu yang tidak patut.

Reciting Quran with your own
Praying two raka'at
Blogging :) also a way for releasing
Looking at animals
Talking to someone who you loved such as mother, father, or anyone else
Sleeping
Eating
or any other ways..

MA'ANNAJAH YA HANANi.. IMTIHAN NIHA'IE AATIN QORIB..

To ummi, abi, ikhwani wa akhowati al-ahibba'.. saya pohon kemaafan atas segala keterlaluan, maaf atas segala kesilapan dalam perbuatan mahupun perkataan, segala yang merimaskan fikiran kalian. Doakan saya mampu lakukan terbaik. Walau dengan sepatah kalimah dari kalian, nilainya sangat berguna.

Sesungguhnya cinta kalian itu kekuatan. Zahirnya ia menambahkan keyakinan.

3 comments:

Anonymous said...

salam nani, kak as doakan semoga nani berjaya dengan cemerlang..BitauffiQ wannajah ya ukhti najihah wa hasanah(HananI)...
salam uhibbuki fillah(^^)

Nur Hanani Fadzilah said...

wslm kak as. tq

kak iti said...

impressive yet interesting. proud to hv sis in law like u. evry post i read really inspires me to be better, life is ups n down. hope to be s/o who can really enlighten others, n u've taught and still leading me there.tq

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...