Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, December 18, 2011

Persatuan sebagai medium

Bismillah.

Alhamdulillah, alhamdulillah. hari ini masih lagi diberi nafas untuk hidup, meneruskan tugas sebagai hamba Allah, sebagai anak, pelajar dan sebagainya.

Syukur & Gembira..

Berjaya menyiapkan assignment yang saya kira sedikit sukar. Bertajuk peranan wanita dalam kisah Nabi Musa a.s. Tidak sempat menaipnya, hanya tulis tangan, dan hanya 10 m/s. Terus hantar pada Dr.Sulaiman adduqur hafizahullah hari ini. Saya kira, juhud(usaha) masih belum diberi sepenuhnya, sebaliknya hanya secara luaran dan tidak begitu mendalam. adeh, kita cuba lagi yek.

Sedikit penat..

Kini masih berbaki dua kerja, yang diterima minggu lepas. Alhamdulillah semester yang cukup menguji dek berhadapan dengan para profesor yang sukakan assignment. Pertama, tentang pelaksanaan zakat & persoalan tentangnya. Kedua, tentang kemukjizatan alquran. Benarlah kata rakan bahawa prof2 di takhassus usuluddin kebanyakannya suka beri kerja!

InsyaAllah semester depan pasti adalah semester terbaik. Jangan pernah undur belakang!

Komitmen dengan persatuan, bagaimana ye?

Saya kira persatuan bukanlah gangguan.. sebaliknya ia nilai tambah. Teruskan berpersatuan, bukan kerana nama persatuan, bukan kerana 'org' dalam persatuan, dan bukan kerana 'hebatnya' pandangan orang terhadap kita bila berpersatuan.

Sangat2 cinta akan persatuan yang sedang saya join sekarang.. banyak isu2 yang berlaku di Malaysia, mungkin kita tak milikinya di universiti, sebaliknya persatuanlah medium yang menjadikan kita memilikinya.

________________________________________

p/s : seorang wanita tidak mungkin berubah berjiwa lelaki sekalipun hebat dalam persatuan atau sebagainya. Perkara yang mengecilkan hati, tetap mengecilkan hati sekalipun ia sangat ringan pada pandangan lelaki.

Peliknya, orang zaman sekarang menganggap wanita itu sehebat lelaki. Blog bersikap tegas dan sebagainya. Mungkin ada, tapi segelintir sahaja.

Tapi itulah, untuk jadi orang yang bermanfaat, semua itu perlu ditepis. Perasaan yang boleh mengganggu gugat komitmen dalam persatuan atau sebagainya perlu dipisahkan. Bukan membuang fitrah, tapi mengawalnya. Yakinlah anda yang membaca juga mampu. Anda yang menulis juga mampu. (sekalipun mengambil tempoh masa)

Persatuan memerlukan semangat yang berterusan kerana ia merupakan kerja tanpa gaji mahupun elaun. Berperang dengan pengurusan masa, emosi dan sebagainya. Memang hebat mereka yang mampu melibatkan diri dalamnya tanpa menjejaskan hal2 lain.

Perkara luaran terpenting dalam gerak kerja ialah bersungguh menjaga ukhuwah sukarelawan, menjauhkan diri dari segala unsur yang boleh memusnahkan ukhuwah serta memboikot kerjasama. Ramai yang tidak bersemangat menaikkan persatuan bukanlah kerana tidak ingin, tapi masalah ukhuwah yang terbit bakal meruntuhkan segalanya. Sering bertelagah, mengambil tindakan yang berbeza, dan sebagainya.

Last but not least, jadilah kita umpama bangunan yang saling meneguhkan sesama sendiri, kaji kembali tindakan diri sendiri, dan tindakan secara beramai. Kaji kembali jalan yang pernah ditempuhi, luaskan ia untuk kebaikan. Jangan bertelagah, dan hilangkan rasa tidak puas hati yang terpendam.

Masa itulah penawar, Allah jua tempat kita ajukan segala kepedihan.

Tindakan manusia itu bermacam. Andai mereka tersilap bicara, serahkanlah urusannya pada Allah. Andai benar, kajilah kembali diri sendiri.

Amalkan tegur menegur secara berhikmah di dalam persatuan, kita sering kata "tiada jalan lain" untuk menegur selain dari mengadakan mesyuarat(sebagai contoh)..kerana, bagaimana jika rakan yang bakal ditegur itu tahu? apakah perasaannya tatkala keburukannya dibicarakan secara beramai2.. Tiada jalan lainkah alasan kita? sedangkan kita tidak pernah "mencuba" jalan yang pertama iaitu menegur secara direct.. plan A. Jika tidak berjaya, plan B iaitu menyuruh orang yang terhormat untuk menegurnya. Jika tidak berjaya, akhirnya, perlulah masalah rakan itu dibincangkan. Bukan untuk mengukuhkan hujjah akan kesalahannya, tapi dipendekkan semata2 hanya untuk mencari jalan penyelesaian.

Itulah antara elemen2 penting bagi saya, untuk mengukuhkan lagi kehidupan pelajar berpersatuan, agar persatuan itu mampu dijadikan medium dakwah dan insan2 di dalamnya saling meneguhkan..

Bittaufiq wannajah buat diri sendiri dan sekalian pembaca. Motivasikan diri dalam setiap perkara.

2 comments:

fasihah nasuha said...

ramai org yg boleh buat amar ma'ruf tapi x rmi org yg boleh buat nahi mungkar....tegur org sg susah,tp itulah cara terbaik bg sesiapa yg nenyayangi sahabatnya..chaiyok k.nani!

Anisatul-Qalbi Bt Mohd Sofiyuddin said...

Assalamualaikum,

Semoga ukhti terus istiqamah.

Barakallahu fik :)

Salam ukhwah, salam mahabbah, salam mujahadah~

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...