Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, January 13, 2012

Nilai Kasih & Sayang

Bismillah..

Alhamdulillah dirafa'kan, dengan limpah inayahNYA dapat akhawat sini menjalankan sebuah malam kerohanian yang santai, semoga pengisian sebegini diteruskan lagi masa akan datang. InsyaAllah.

Ketika membaca kitab Qosos Al-quranul karim karangan Dr Fadhl Hassan Abbas rahimahuLLah, terbaca tentang ibrah dari marhalah pertama ujian buat Nabi Yusuf alaihissalam iaitu bermula dari baginda menceritakan mimpinya kepada ayah baginda iaitu Nabi Ya'qub alaihissalam hingga ditinggalkan di perigi oleh ikhwah baginda.

Banyak ibrahnya dari peringkat pertama ini!

Antara yang terpenting ialah hasad dan rasa takabbur dengan diri sendiri memberi ruang pada syaitan untuk menyucuk2 antara saudara. Ini lah juga yang berlaku dalam kisah Nabi Adam alaihissam bukan? "خلقتني من نار وخلقته من طين" dan hal ini juga lah yang menyerang Fir'aun yang mengatakan ''أنا ربكم الأعلى" .. dan hal ini juga yang menimpa adik beradik Yusuf alaihissalam ketika mereka berkata "ونحن عصبة..."(kita lagi kuat dari Yusuf)..

Yang kedua ialah yang berkait dengan tajuk.. bagaimana Nabi Ya'qub alaihissalam boleh begitu sedih sehingga dikhabarkan "menjadi putih matanya" dek terlalu sedih..

Inilah yang dipanggil kasih sayang seorang bapa, tapi kasih sayang ini bukan terhenti setakat itu , tapi kerana ''pengetahuannya'' bhawa yusuf anaknya bakal menjadi nabi sebagaimana dirinya sendiri.. menjaga Yusuf alaihissalam dan membesarkan seorang pembawa risalah! namun kecil lagi sudah diuji dengan hasad oleh adik beradiknya..

Sebagaimana kita sekarang, menyayangi ulamak hingga marah dan sedih akan celaan yang diterima oleh mereka..

Sebagaima dalam perang uhud, para sahabat mengelilingi nabi Muhammad S.A.W dari diserang, hingga gugur seorang demi seorang tertusuk panah, antaranya ialah Abu Dujanah yang menjadikan belakangnya sebagai perisai besi dari anak2 panah yang hampir menusuk Nabi Muhammad S.A.W..

Bagaimana mereka sanggup berkorban sedemikian rupa? mengabaikan nyawa sendiri?

Tidak lain tidak bukan ialah..apabila martabat iman sudah sampai ke kemuncak..menyintai anak kerana Allah.. menyintai saudaranya kerana Allah...serta menyintai Rasul kerana Allah.. hilang diri kita tiada apa2, hilang pembawa risalah, rosak binasa..

Semoga Allah memberi kita peluang untuk merasai kasih sayang sedemikian yang pastinya sangat indah!.. rindu Rasulullah S.A.W..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...