Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Saturday, January 14, 2012

Saidina Abu Bakar r.a mengingatkan

Bismillah. huhu. cuti sem yang mengancam, benar2 bosan duk bersahaja. Cuba juga manfaatkan masa. InsyaAllah, terdetik untuk mnganjurkan beberapa program santai tapi bermanfaat bersama akhawat di sini, tapi pastinya semangat itu tiada jika tiada yang menjayakan. Moga Allah mudahkan semuanya. Masa kita yang kosong bakal mengundang keburukan.. Sebab dalam hidup kita hanya berdepan dua perkara ''baik'' dan ''buruk''.

Ketika maghrib td, terbaca ayat dari surah ali imran : 144.

وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل أفئن مات أو قتل انقلبتم على أعقابكم. ومن ينقلب على عقبيه فلن يضر الله شيئا وسيجزي الله الشاكرين"
"Tidaklah Muhammad itu siapa2 melainkan dia merupakan rasul yang telah mendahuluinya para rasul sebelum ini. Apakah sekiranya dia mati atau terbunuh, kamu berpaling menuruti agama kamu sebelum ini?. Barangsiapa yang berpaling dari agama Allah maka tidak sesekali hal itu memberi mudharat pada Allah. dan Allah akan memberi ganjaran buat orang2 yang bersyukur"
[Surah Ali Imran : 144]

Dalam Tafsir Al-Quran Al-A'zhim oleh Ibn Kathir rahimahullah, 

Diriwayatkan oleh Ibn Abbas.. Bahawasanya Abu Bakar r.a keluar menemui Umar al-Khattab r.a yang ketika itu sedang berbicara bersama manusia sekeliling. 

Maka Abu Bakar as-Siddiq r.a berkata : "Duduklah wahai Umar, Umar al-khattab buat tidak endah. Sejurus lepas itu, orang ramai pula bertemu dengan Abu Bakar r.a dan meninggalkan Umar seketika.

Abu Bakr berkata : "Amma ba'd, barangsiapa yang menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad telah pun meninggal dunia, adapun barangsiapa yang menyembah Allah, sesungguhnya Allah S.W.T itu Maha Hidup dan tidak akan mati..Lalu Saidina Abu Bakr as-Siddiq membacakan ayat di atas.. 

Ibn Abbas berkata : "Demi Allah, manusia ketika itu seolah2 tidak mengetahui bahawa Allah pernah menurunkan ayat tersebut hinggalah Abu Bakar membacakannya.. "

Itulah... saat semua manusia dalam keadaan tidak tentu arah, tidak mampu menerima berita kewafatan Rasulullah S.A.W, datang sahabat baik Rasulullah S.A.W memberi ingat akan ayat tersebut yang turun pada perang uhud menurut sesetengah riwayat.. 

Saidina Abu Bakar as-Siddiq r.a sahabat yang paling rapat dengan baginda S.A.W..dia lah yang paling sedih pastinya. Namun dia lah ketika itu yang terus kuat dan menguatkan semua manusia.Tak lain tak bukan kerana menyintai Rasulullah S.A.W hanya kerana Allah S.W.T..
______________________________________

Buat pengajaran kita yang jauh dari zaman baginda.

Rasa rindu sgt ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...