Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, January 11, 2012

My MURABBI

Bismillah..

Alhamdulillah, syukur pada Allah atas nikmat kesihatan yang ada. Saat ini dan ketika ini, seorang adik beradik murabbi sedang diuji dengan demam, semoga Allah menyembuhkan beliau..

Tidak banyak ingin dicatat, sekadar rasa rindu untuk kembali berMURABBI sekalipun sekarang merupakan fatrah imtihan. Melihat pelbagai kerenah dalam MURABBI bersama mereka(Kak Azilah, Nasuha, Kak Nusaibah, Atikah, Nazirah, Shuhada, Dalilah, dan Khadijah) ada yang happy-go-lucky, ada yang serius.. Semua itu membuatkan diriku sangat gembira, kejap kita ketawa, kejap kita bermuhasabah.. Sungguh istimewa saat halaqah itu dibina..

Sebagai naqibah bersama Kak Azilah, kami sedikit bersalah kerana seringkali merasakan MURABBI itu sebagai satu bebanan terhadap mereka hingga kadang2 membatalkan ia dek "rasa2" ini. Sering memikirkan kepenatan mereka dalam berMURABBI, terganggukah pengajian mereka, dan lain2 lagi.. Hakikatnya, ada yang turut sama merindukan MURABBI serta menanti2 saat MURABBI yang seterusnya.

Suatu masa ketika diri ini down, ada yang datang memberi kekuatan dan semangat untuk terus bersama sentiasa mengupgrade iman dalam halaqah kecil yang kami panggil sebagai MURABBI ini.. insyaAllah.. Sekalipun merasakan ketidaklayakan dan tidak cukup tauliah, cuba juga menguatkan semangat untuk memperbaiki lagi halaqah ini.

Sebelum ini, ketika menjadi naqibah di Maahad Muhammadi, memegang liqo' yang bilangannya sedikit besar.. 10 orang adik beradik liqo'.. di dalamnya bercampur gaul antara mereka yang 'hebat' dari segi fikrah, dan mereka yang sedikit 'gangster'.. kehadiran selalunya tidak penuh, ada2 sahaja yang melarikan diri dengan pelbagai alasan.. tersenyum sendirian mengenangkan usrah dahulu yang entah apa-apa..

Like this.

Kali ini, diri ini meletakkan hadaf utama, untuk menyatukan jiwa yang ingin diasuh, serta mengasuh kerana Allah S.W.T.. mencontohi halaqah yang berjaya.. serta cuba juga melaksanakan halaqah sekalipun dihambat dengan taklifan lain.

Saat dua minggu sudah MURABBI tidak berjalan dek fatrah imtihan, tetap tidak tergamak untuk menganggu mana2 insan dalam fatrah ini. mula merasa sebak.. Lalu menghantar mesej pada adik2 MURABBI.. "Kita berhadapan dengan pelbagai kerenah, ada yang ingin, ada yang menolak, ada yang mencari, ada yang membenci..Semua itu menjadikan kita matang, dalam berfikir, bertindak dan beramal..Bittaufiq. InsyaAllah lepas exam kita qiyamullail sama2 ye!"... mendapat respon dari semua adik beradik.. Ada yang kata "Akak, kita buat malam kerohanian.." dan sbgnya.. insyaAllah.. selagi mana ada jiwa yang inginkan, Allah pasti mudahkan jalan.. Rasa bersalah apabila meninggalkan pengisian rohani hati2 yang suci tersebut, terasa diri sangat berdosa, semoga Allah ampuni diri ini serta setiap dari kami..

Ya Allah .. satu kanlah hati2 kami ini untuk terus berjuang di jalanMU ..

Ingin quote kata2 Imam Hassan Al-Banna yang melakukan begitu banyak kerja dalam satu masa, dia lah pengerusi, dia yang susun kerusi.... beliau menjawab : "Kerana kita tidak tahu amalan kita yang manakah diterima oleh Allah S.W.T"..

Benar.. diri ini dan anda sedikit pun tidak mengetahui apakah amalan selama ini diterima Allah sebagai bekalan kita, atau adakah ia sudah terhapus sedikit demi sedikit dek ada kerosakan di tengahnya? Wallahua'lam.. Terima kasih Abdul Hakim Othman atas peringatan sedemikian yang diletakkan dalam fb nya.

Dalam surah al-insan : إنما نطعمكم لوجه الله. لا نريد منكم جزاء ولا شكورا

Yang bererti " Sesungguhnya kami beri kalian makan ini semata2 kerana Allah, tidak kami inginkan ganjaran/balasan mahupun ucapan terima kasih "

Semoga kita kembali bermuhasabah dalam setiap amal, mentajdid kembali niat, seterusnya memperbaiki kekurangan dari semasa ke semasa.. insyaAllah..

3 comments:

fasihah nasuha said...

semoga Murrobi kita akan dtg dpt menyatukan hati2 yg sdg gersang..dan meng'upgrade' iman..
'Tarbiyah and an-nas are closely interlocked just like fragrance and flower'
Wallahua'lam =)

noor shuhada said...

kami sayang naqibah kami...moga ukhuwah kembali dieratkan..
:)

Nur Hanani Fadzilah said...

InsyaAllah.. kegersangan itu ialah pada hati2 yang pernah disentuh tarbiyah.. Mabrook adik2 ku sbb kalian antara hati2 itu..

Uhibbukunna fillah..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...