Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, July 20, 2012

Ramadhan with love

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah syukur pada Allah, sampai juga bulan Ramadhan .... dah ramai yg pergi meninggalkan kita tanpa sempat menjenguk ramadhan ... Ust Yahya Othman, murabbi umat juga telah pergi meninggalkan kita pada bulan Syaaban lepas ...apapun, benar2 rasa gembira... tahun ni dapat menyambut ramadhan di Malaysia ...

Hm, minggu lepas, dapat gaji pertama setelah kerja selama dua minggu sebagai fasi di pusat persediaan bahasa arab Kelantan ...ku sangka dapat sikit, namun alhamdulillah rezeki Allah bagi utk kita kongsi2 ... bukan kongsi cerita saje...syukurrr sangat2 cuti2 ni takde lah duk saje2... hakikatnya kita sebagai manusia di bumi ni, alaf ini ,, duit itu bukan segala2nya, namun dengan duit, kita akan dapat segala2nya...

Hm.. mak juga tengah gembira dengan kelulusan beliau mendapatkan sijil utk meniaga suka2 .... yup ...coklat comel hasil tunjuk ajar kak ainina pada mak ... memang comel dan selalu mendapat tempahan..baguslah, mudah utk dibuat dan tak memenatkan mak.. harap mak enjoy dengan niaga suka2 yg beliau lakukan...dan aku bantu mak juga sekadar suka2 .. buat moist chocolate cake setiap malam ... packing2... kadang2, buat muffin coklat , masukkan dalam plastik..mmg comel sgt.

First time bersama Darul Atiq Consultant menjadi fasi utk Kem Management Qalbu anjuran Urusetia Pembangunan Wanita Keluarga dan Kesihatan Negeri Kelantan ... syukur, banyak pengalaman yg ku timba.. bersama adik2 yg special dan ibu2 tercinta di Rumah Sinar Harapan, Pengkalan Chepa Kelantan ... menangis, ketawa, makan, tidur dan sebagainya.. memang pengalaman yg sgt berharga .. Paling penting, tidak menyusahkan ibu ayah, tidak perlu pinjam wang dan sbgnya kerana fasi mendapat bayaran ... yup, kadang2 kita yg selalu suka berprogram ke sana ke mari ,, tengok2 la jugak poket ... memang bagus membantu Islam dan umat , namun, lebih bagus jika tidak membebankan ibu ayah kan ...

Satu pengalaman berharga juga ku timba time pulang ke Malaysia ... Ditakdirkan, dalam flight, sebelah menyebelah aku kesemuanya rakan2 Kristian dari Indonesia... seronok, asalnya hanya taaruf, akhirnya menjadi satu slot yg sgt berharga.. 3 jam berkongsi dan berdiskusi tentang agama masing2 ...tanpa sedikit pun menyentuh isu sensitif mana2 pihak .. uncle Benyamin yg merupakan seorang paderi di Kristian bersama isterinya Mrs Ivone ... semua mereka sgt2 baik hati , seronok berdiskusi ... akhir sekali kami saling memberi hadiah .. ku amik keychain love yg ada pada beg utk dihadiahkan pada nenek di sebelah.. nenek yg sudi menukar seat denganku semata utk memberi laluan padaku berdiskusi dengan uncle benyamin ....

Akhir sekali, sekadar nasihat dan peringatan untuk diri sendiri ...

Aku cuba untuk elakkan diri dari melihat keburukan2 orang lain, kerana ku yakin, pada diriku masih tergantung berjuta keburukan ... benar, kita sepatutnya menegur.. syukran wa jazakumullah khairan kathira kepada rakan2 di Jordan tercinta yg sudi menegur diri ini tatkala aku pernah alpa dan lalai suatu masa dulu ... dan sekarang benar2 merindui teguran seumpama itu ....moga2 di Malaysia ini juga masih ada insan yg sudi menegur aku jika melihat sebarang kekurangan ku ...

Rakan2 yg dikasihi kerana Allah ..
Ada setengah orang, bahagia kerana berjaya menceritakan segala keburukan orang lain,
Ada sesetengah manusia lain , bahagia kerana berjaya mengaibkan orang lain ,
Ada juga yang bahagia kerana berjaya menyebabkan orang itu murung, rendah diri, kecik hati dan marah ...

Namun rakan2 yg dikasihi ...
Biarlah kebahagiaan kita itu kerana kita mendoakan orang,,
Biarlah kebahagiaan kita itu kerana kita benar2 ingin membantu orang ...
Di situlah keberkatan dalam teguran yg kita cuba ingin sampaikan ...
Yg jika ketika itu, insan itu tidak menerima, pasti suatu masa, dia sangat mengharap utk ditegur lagi...

Rakan2 saudara saudari dan diri sendiri ...
Jadilah insan yang sangat bahagia ..
bahagia kerana melihat kebahagiaan orang lain ..
merasa bahagia tatkala melihat airmata gembira insan yg kita sayangi..
bukan bahagia kerana melihat airmata dukacita mereka..
Jika kita tidak mampu membantu mereka dengan harta, atau tidak mampu membantu mereka dengan wang,
bantulah mereka dengan doa...

Moga ku miliki kebahagiaan itu ... ameen...
Moga mampu beramal ..

Syukran semua.. ramadhan kareem...

Wassalamualaikum wbt.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...