Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Tuesday, October 2, 2012

Be positive~

Alhamdulillah..

Hari itu, sempena Konvensyen Mentor anjuran Mentor Council MPMMJ yang diadakan di Irbid, saya membuat status baru di laman sosial, facebook.. Sengaja ingin menyedarkan diri sendiri dan sebagai tambahan kekuatan di pagi hari.

"Berfikiran positif di pagi hari menjadikan kita positif sepanjang hari"

Suatu pagi yang damai, yang menyebabkan mata sedikit kuyu .. saya hadir ke kuliyah seperti biasa. Namun kelihatannya semangat professor matapelajaran takhrij hadith kali ini sedikit berbeza. Tiba-tiba beliau melepaskan das tembakan tepat terkena pada hati menyebabkan saya yang mengantuk ketika itu tersedar. Mata yang terasa lemah dikuatkan, dibulatkan dek terkena tembakan tersebut. Apa kata Prof?

"Kalau kalian mahu datang kuliyah dalam keadaan segar, cergas dan cerdas, pastikan kalian menepati waktu subuh.. Bangun awal dan elakkan tidur sejurus selepasnya."

Sakit!

Sakit terkena penangan kata-kata tersebut sekalipun ia bukan ditujukan pada saya directly. Tapi biasalah. Bila kita yang makan cili, kita yang akan rasa pedas.

Baguslah dah ada kesedaran.. Ok, itu zaman pertama jasad ini menyentuh angin sejuk-syita-musim dingin-

Kisah kedua :

"Ok, hari ini abang akan hantar Hanani ke Univ.." -kata suami

"Hah! Betul ke ni?"- Jawab empunya badan dengan nada terkejut dibuat-buat. Dalam hati melompat-lompat gembira.. padan pun en.suami nampak bersemangat pelik, lepas subuh je terus mengaji, checking2 internet dan buat kerja dia.

"Kang kalau tak hantar ada orang merajuk pulak"- perli beliau menyebabkan saya tersengeh akibat disekeh oleh perlian itu.

Uit, ada merajuk ke? mungkin tunjuk muka sedih tu ada la jugak. Tapi salam beliau tu tetap salam.

Sepanjang perjalanan dari rumah menuju ke tempat menunggu bas bagai dipenuhi bunga-bunga. Senyum memanjang. Yup. Hari itu merupakan hari yang sangat positif.

Sampai di sebuah lampu isyarat, saya menyantuni suami dengan cium tangan beliau sambil minta maaf sebab susahkan beliau. *Dalam hati duk bisik, 'kena teman selalu eh'* Usai lampu isyarat bertukar warna, saya menyeberangi jalan dan mata sekali sekali berpaling ke belakang. Terlihat masih ada kelibat insan itu, saya senyum lagi. Ceh! Ni memang kanak-kanak.

Memang.

Hari itu, kuliyah bermula jam 8 pagi, disambung lagi jam 9 pagi, 10 pagi, 11 pagi dan berakhir pada pukul 2 petang. Tanpa rasa mengantuk walau sedikit, hati seronok enjoy dengan ilmu-ilmu yang disampaikan oleh para profesor. Jari tangan tak henti menulis, menyalin kata-kata prof. Seolah segalanya dapat difahami. *Dalam hati asyik fikir nak share apa yang diperoleh*

Tepat pukul 2, bergegas pulang ke rumah. Dalam fikiran terus merancang dan merencana untuk terus positif sampai ke malam hari.

Alhamdulillah.

~Positif lah dalam melayari kehidupan. .

~Pagi merupakan detik yang penting untuk setiap individu kerana ia bakal mencorak hari kita. ^^

~Positiflah dalam menerima permasalahan.. Kelak segalanya akan temui jalan. hilang kebuntuan.

InsyaAllah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...