Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, October 19, 2012

GIVE anda TAKE

Bismillah..
Alhamdulillah wa syukru lillah..

Hari ini hari jumaat, 3 Zulhijjah :) kiranya 10 awal zulhijjah yg dikhabarkan oleh baginda S.A.W sebagai hari yg paliing mulia masih lagi berbaki.. dan beberapa hari lagi usia perkahwinan kami bakal genap 2 bulan.

Dua bulan kalau dinisbahkan pada manusia, masih sangat kecil.. ibarat baby yang masih lembut..tapi mungkin dah boleh tersenyum, sudah boleh mengenali beberapa perkara baru dalam kehidupannya..

MasyaAllah.

Indah sungguh bila melihat sungguh banyak perkaitan antara apa yg kita lalui dengan alam syahadah yang terpampang depan mata sekarang!

Memang banyak perkara baru yang dipelajari setiap hari, apatah lagi apabila menggabungkan pengajian, tanggungjawab sebagai anak, sebagai isteri. Assingment tetap ada, kerja rumah tetap ada, hubungi mak dan ayah di rumah juga tetap berjalan. Ternyata dalam usia ini saya tidak merasa bosan dengan pengalaman baru ini, sungguh menakjubkan.

Ternyata kehidupan saya tidak hanya itu. Masih ada satu lagi tanggungjawab yang diamanahkan iaitu selaku Timbalan Presiden II Persatuan Penuntut Malaysia Amman yang kini ahlinya berjumlah hampir 200 orang.

Selaku timbalan presiden, tidaklah sesibuk ketika berada di Lajnah/ Exco. Peringkat ahli Majlis Tertinggi persatuan sememangnya lebih kepada berfikir, mencari idea, menjadi tulang belakang kepada Exco-exco dan mencari penyelesaian akan sesuatu isu/ masalah.

Justeru, tidak pelik jika di dalam meeting, mereka lebih banyak bersuara, meminta penjelasan akan suatu tindakan, serta mengkritik secara professional akan sesuatu perancangan dari setiap badan koordinator.

Faktor itulah yang kadang-kadang bakal memakan diri. Apabila ada yang tidak suka 'soalan' dilontarkan, tidak mahu mendengar penjelasan/ kritikan yang dilampirkan, maka akan mula timbul mimik muka yang menunjukkan rasa bosan, rasa malas nak dengar bahkan saling bertentangan mata senyum sinis.

Pesan seorang penasihat suatu ketika dulu.

"Kalian perlu berjiwa besar. apa yang orang lakukan, tunjukkan, dan katakan, telanlah dengan rela hati dan jangan ambil masa lama sangat untuk berkecil hati. kerana masih ada banyak perkara yang perlu dititikberatkan"

Kata-katanya disemat sampai sekarang. Lumrah dalam kehidupan kita, berpersatuan atau tidak, tapi selagi ada manusia, selagi itu akan timbul percakapan, perkhilafan.

Pesan suami :

"Dalam organisasi, exco-exco, amt .. juga merupakan manusia. Manusia memiliki perasaan. Jadikanlah individu-individu dalam organisasi itu sbagai mad'u. kita sebagai da'ie. Berhemah dalam susun perkataan, berhikmah dalam menegur dan apa yang patut dipuji, pujilah sebagai tanda penghargaan.

Pesannya lagi :
"Sebelum menegur, dahulukan pujian. Puji cadangan, usaha dan idea yang diberi. Kemudian berikan pula cadangan kita berserta justifikasi.. kerana mungkin insan tersebut tak terfikir sebagaimana yang kita terfikir. Jika tetap tidak bersetuju, sebut kekurangan yang bakal berlaku sekiranya perancangan individu tersebut diteruskan.."

Pesanan tersebut kadang-kadang ingat, kadang-kadang lupa... adeyh. InsyaAllah nak kena semat lg ni.

Apapun, suatu team yang baik tak akan terbentuk melainnkan adanya GIVE and TAKE. Saling perlu memberi dan menerima. Bukan mengharapkan satu pihak sahaja berhikmah terhadap kita, namun kita tidak lakukan perkara yang sama.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...