Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Thursday, November 1, 2012

Halaqah 'Ijlis bina, nukminu sa'ah"


Bismillah.

Alhamdulillah terus dikurnia nikmat Iman, Islam. Moga kekal hingga ke akhhirnya...

Satu perkara yang ingin dikongsikan kali ini berkisar halaqah mahabbah yang lazim ada dalam kehidupan kita iaitu usrah. Kalau di Amman, Jordan, kami panggilnya sbg halaqah murabbi.

Bersama adik-adik baru tahun seramai 8 orang terdiri daripada ; syahirah, syafiqah, husna, fatimah, hani, husna naimmah, syakirah, dan iman :) semuanya pelbagai wajah, warna, jiwa dan pendekatan.. Namun alhamdulillah hati ni rasa seronok dapat berhalaqah cinta bersama mereka.

Melihat kepelbagaian mereka. ada yang pendiam, ada yang suka berbicara, ada yang banyak idea, yang suka hanggukkan kepala dan lain-lain menjadikan halaqah itu tidak bosan.. tidak sunyi dan tidak terlalu 'galak'...

Kematangan mereka semua berjaya membuatkan saya rasa tak segan dan tak kaku dalam meng'handle' usrah... Ada-ada saja yang sudi untuk berkongsi. Justeru, tidak lah terlalu bimbang andai tidak ada sebarang persediaan khas sebelum bermurabbi..

Secara kebiasaannya, kami tidak suka mengambil masa yang lama untuk bermurabbi. Sekadar setengah jam, sejam itu pun sudah memadai.. Andai ia benar2 diisi dengan peringatan, perkongsian yang boleh menambah iman. ia lebih bermakna berbanding berbincang suatu isu dalam tempoh masa yang sangatt lama...

Itulah pengalaman... berdasarkan pengalaman 'rasa boring' usrah zaman lampau yang biasanya dibuat hampir 2 jam, saya dan mereka cuba ubah kali ini agar perasaan itu tidak berulang kembali...dan semestinya tidak terikat dengan silibus.... Usrah bukanlah tempat untuk menamatkan silibus dan sebagainya, tapi ia sebagai suatu tempat penjanaan untuk jana kembali iman kita yang maybe dah hampir layu..

Tahap keimanan itu bukanlah straight sepanjang masa... ia naik dan turun.. Apa yang saya rasai tatkala menerima sebarang perkongsian dari adik2 ni, seolah-olah 'mcm ditiup angin sejuk hingga menaikkan bulu roma' apabila disebut sesuatu yang benar2 menyentuh jiwa...

yup, diakui ketika kami masing2 bercerita tentang bagaimana Rasulullah SAW di akhir hidup beliau, sahabat2 menangis dan ada yang tidak mampu menerima hakikat itu.... tatkala adik2 usrah berkongsi walau sepatah, saya sedaya menahan rasa sebak... ok. halaqah kali itu berjaya buatkan saya rindu pada Rasulullah s.a.w ..

Semalam murabbi diadakan tak sampai 30 minit berkisar tentang amalan istiqamah yang tak sanggup 'anda semua' tinggalkan... itu soalan yang saya lontarkan supaya setiap ahli boleh berkongsi... bukanlah untuk memanggil rasa riak atau ujub dalam diri masing2, tapi supaya menjadi titik tolak perubahan... Lazim apabila kita berkongsi, kita akan amalkan kan?.. :) . Yup. Akan amalkan!

Masing2 berkongsi... ada yang bicaranya memang menyentuh hati... seolah apa yang digambarkan tentang 'indahnya' amalan sunnah itu lahir tulus dari hati masing2, iaitu berdasarkan pengalaman dan apa yang dilalui sendiri..


Tatkala itu, terasa ada sesuatu yang menyapa dalam diri... indahnya jika saya juga mampu rasai hal itu wahai adik2 tercinta.... halawatul iman :)

Subhanallah... :)

Sangat indah untuk berhalaqah , berukhuwah..
Sangat sayang pada mereka.... kalau boleh, tiap masa ingin 'ganggu'..hehe

Moga Allah beri kami kejayaan di dunia di akhirat..

Insan yang baik hubungannya dengan Allah dan Rasul serta manusia.. insyaAllah kehidupannya berjalan dngan tenang.. Pengajiannya makin baik dari semasa ke semasa, dan dirinya makin lama makin menjauhi keburukan.. itulah kemanisan imann yang menepis pahitnya kemaksiatan pada tuhan :)

1 comment:

Syahirah Fathony said...

insyaAllah....
sama2 kite amalkan kebaikan...
moga sama2 kite jumpe di jannah nnt..
bittaufiq wan najah kak nani.. :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...