Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, November 20, 2013

Nov 2013 :)

Bismillah.

Alhamdulillah, setelah sekian lama jari jemari tak menaip laju, hari ni Allah bagi peluang untuk itu...

1- Imtihan al-awwal 

Syukur pada Allah, telah berlalu beberapa subjek imtihan. Smooth dan alhamdulillah, Allah permudahkan segalanya, saya sebagai hambaNYA hanya mampu berusaha , berusaha menjaga adab dalam kuliah, berusaha untuk tidak ponteng, berusaha untuk faham dan mendengar, serta berusaha untuk ulangkaji pelajaran.

Yup. Saya yakin dan percaya kejayaan itu bukan mutlaq milik kita. Ia adalah suatu kurniaan yang diizinkanNYA untuk sampai pada kita. Kunci keizinan datang daripada Allah, dalam masa yang sama, Allah dah perintahkan kita untuk berusaha, bukan menanti dan berdoa semata. Inilah sunnatullah!

Sementelahan bagi yang dah berusaha dan menjaga segala macam, tapi kejayaan itu masih belum digapai, pasti tersemat hikmah yang cantik untuk diamati dan dikoreksi. Insan yang cerdik, mampu berfikir sesuatu di sebalik sesuatu..:)

Saya bersyukur Allah beri peluang merasai dapat markah tinggi. Alhamdulillah.

Sebelum ini, nama NUR HANANI dipanggil dan ditegur. Hari itu, nama NUR HANANI dipanggil untuk diberitakan markah yang membuat mata hampir menitis. alhamdulillah... inilah pemberian dari Allah untk menguji sejauh mana hamba NYA bersyukur, atau kufur.

2- 32 Minggu (Fasa trimester akhir)

Semester pengajian dirasa makin mencabar, apatah lagi bila kandungan sudah mencecah 8 bulan. Sakit tulang pelvis semakin kerap, kadangkala perut juga terasa pedih-pedih(terfikir, adakah itu rasanya contraction??).

Tiap kali bangun dari kerusi dalam dewan kuliah, terus terasa semacam bayi menolak2 untuk suruh mama dia 'pergi tandas'..... tapi bila tengok jam, hanya ada 10 minit sahaja untuk melangkah ke kuliah seterusnya... Inilah saat paling perit yang saya rasai sepanjang semester ini. Berjalan dalam keadaan ''nak ke toilet'' sangat-sangat, ia sungguh memeritkan... sakit, apatah lagi bila kena langkah tangga satu persatu.

Tulang belakang juga makin kerap lenguh, pernafasan makin sukar tatkala duduk. Kekurangan oksigen menyebabkan diri rasa mengantuk.

Tapi saat indah ialah bila 'si solehah' dalam rahim ini menendang-nendang seolah bagitau "mama/ ummi jangan tido!! " hehe... alhamdulillah, sering saya tersenyum dalam kelas... kadang-kadang bila dia terlalu aktif, saya gosok perut perlahan-lahan sambil pesan "awak senyap sikit..... mama/ummi tengah belajar ni"

Bila musim exam, saya suka belajar dalam keadaan bising, sambil menerangkan apa yang dibaca kepada dia dalam rahim....

Semasa scan, Dr memberitahu beratnya kini 2.3kg :) alhamdulillah, normal la walaupun lebih berat sikit. hihi. harap anak mama/ ummi tak terlalu berat, dan tak terlalu kecik, sedang-sedang dan sekadar apa yang mama/ummi awak mampu la ye...

Hm...

Sekali sekala menangis juga depan suami, bila rasa macam sangat tak larat dan nak rehat..suami yang penyayang sering memberi nasihat, sambil borak-borak dengan baby dan berpesan pada baby agar jangan buat mama / ummi sakit..... hehe...

Apapun, inilah saat yang rasanya saya tak mungkin temui dah lepas ini,, belum tentu next pengalaman mengandung sama seprti kali ini....

Ya Allah peliharalah hambaMU ini ameen.


1 comment:

Cik As said...

Assalamualakum wbt nani...:) suka akak ikuti perkembangan kandungan nani... akk baru mula mengorak langkah..skang pn dh rasa penat..:) alahan kuat jgk awal2 ni..semoga nani dpermudahkan sgala urusan nnti bula bsalin...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...