Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Thursday, January 23, 2014

Ruqayyah al-munirah

Alhamdulilllah, syukur pada Allah. Kami dengan ini menamakan puteri tersayang dengan nama WAN RUQAYYAH AL-MUNIRAH :)

Sebelum bersalin, macam2 nama bermain dalam kepala, paling saya suka nama Amal, Iman, Syifa', Nida'... namun tak lupa juga list senarai nama beberapa tokoh dalam sejarah Islam. Fatimah, Khadijah, Aisyah dan lain2.

Malam pertama di wad, suami menghubungi gurunya tercinta,Syeikh Solah al-Khalidi untuk memberi khabar gembira kelahiran permata pertama. Syeikh cukup teruja dan bertanyakan nama apa kami nak bagi.. Lantas suami pula meminta Syeikh untuk mencadangkan nama..... terkeluarlah dari mulut syeikh nama2 para sahabiat sebagai cadangan.... :) safiyyah, ruqayyah dll....

Ehem.

Tak salah nak panggil Ruqayyah. Munirah pun boleh...... tapi tak perlulah pendek2kan namanya hehe... moon ke, qayah ke kui3 XD xmo2

Syukur juga, Ruqayyah kini dah jadi saudara susuan Alaa', Ammar dan anak2 kak Husna Hussain, ustazah phd tafsir kat sini.. disebabkan hari pertama tu, ruqayyah menangis2 kelaparan. Syukur malam tu kak Husna datang melawat. Semalaman penuh Ruqayyah kenyang, tidur, uk uk bersusukan susu orang lain :) takpe, kak Husna orang hebat dan orang baik... jadi saya senang hati dan seronok :)

Hari pertama menguji saya dan suami.. tanpa pengalaman, tunjuk ajar.. kami cuba salin pampers baby, tahan telinga mendengar tangisannya, berjaga malam, tukarkan baju dan tidurkan bayi kecil berusia dua hari.. fuh, suami yg asalnya kekok pegang budak kecik dah jadi pro hehe.. sakit2 luka tempah czer juga terpaksa ditahan gitu je..

Syukur ada teman usrah mutazawwijat,, siang hari ramai datang membantu.. mengurut, sapukan minyak, tolong tukar pakaian baby, masakkan lauk untuk saya dan suami dll... jazakumullah khairan kathira pada kak Fida dan ust Rozaimi yg 3 hari berturut2 masak untuk saya, kak husna hussain, mak cik pah dan keluarga, kak shila, kak ida, ust syed amni :)...

Tak lupa juga jiran arab yg baik hati.. p.cik sohib bayt kami, abu bassam, yg sudi lambatkan bayaran sewa bulan ini, mak cik ummu bassam yg datang menjenguk dan mengajar macam2 tips sempena syita', juga su'ad ummu dhiya'uddin yg datang membawa air zam2, babunaj, masakkan kek, buatkan lauk pantang dan bg baju baby yg disimpan turun temurun...ya Allah, rasa sangat indah hidup berjiran, terasa roh Islam dan ukhuwwah yg Islam ajar... saat kita tiada saudara mara yg dekat, Islam menjadikan kita semua miliki nya :')

Permata kami tidak banyak meragam melainkan ketika inginkan susu... dan pastinya malam2 hari tu dah jadi macam burung hantu... secara jujurnya sejak ada anak, malam sudah tiada ok! :) Siang hari pula bukan nya dapat tidur.. jadi dlm sehari2 hanya sempat tidur dalam 3 jam sahaja.....

:)

Yang cabaran paling besar tentulah breastfeeding... haus, penat, mengantuk, letih, lenguh, sakit... semua ada. Apapun, saya bertekad untuk exclusive breastfeeding kan ruqayyah.... insyaAllah... sekarang dah elak2 susu tepung, hatta time penat sangat2 dan kena bangun tiap setengah jam pun, saya cuba tahan jugak dari minta suami bancuhkan susu tepung..... hanya yang mengalami dan sedng mengharungi akan memahami perasaan ini :) nampak macam senang, tapi sebenarnya sangat2 sukar.

oRITE.. badan dah rasa segar sikit ...

Tak sabar nak kuasai dapur, masak macam2 dan kembali sehat macam dulu..

Cara mudah untuk sentiasa sihat.. fikirkan anak kita bila dah makin besar.. time kcik ni memang la penat dan letih sikit :)

All the best untuk mommy to be di luar sana...

Setkan dalam kepala untuk menjadikan journey seorang ibu sbg tabung pahala untuk kita di akhirat kelak.... dgn cara ini, kita akan rasa sentiasa tenang dan kuat... !

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...