Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Monday, January 19, 2015

kita dan sumbangan

Termenung saya.
Insan2 seusia sudah ada yang menyiap kan karya, menyumbang bakti, sedangkan saya sendiri entah ke mana.
Bakat memimpin, menulis, bercakap berkongsi di khalayak, semakin pudar dari diri.

Ya Allah. Hmm.

Baru saya sedar, berjuang dan erti perjuangan yang sebenar,
Bukan seperti yang saya laung-laungkan ketika bujang dahulu kala,
Bukan seperti yang saya tulis dan baitkan suatu ketika dahulu.

Haa. Kini baru saya tahu, erti tinggal anak bini dan keluarga bukan mudah semudah yang saya sangka masa bujang dulu, erti mengeluarkan harta yang kita usaha dan berpenat, bukan sesenang ayat sebagaimana yang saya selalu laungkan ketika berusrah dulu.

Ya Allah bantulah hambaMu.

Saya ingin mencuri masa, ingin membuang hasutan facebook, instagrm, dll, untuk saya kembali duduk membaca, menterjemah kitab, paling tidak pun sebuah kitab kecil yang dipanggil kutayyib, untuk ummat.

Sukar dan masih belum pandai.

Benar, kewujudan insan kecil yang memerlukan perhatian, layanan, kadang buat saya berbelah bagi. Apa awlawiyyat aku? Anak? Masyarakat? ... fuh..

Jawapan yang saya temui ialah.

Anak lebih sikittttt pada masyarakat... hehe.. mungkin ada yang tak setuju, tapi bagi saya, bila kita didik dan asuh anak untuk menjadi insan yang berguna, baik akhlaknya, kita telah pun menyumbang untuk ummah sebenarnya, anak yang baik akan menjadi agen agama, yang akan memakmurkan serta rahmat buat masyarakat !

Tapi untuk lebih advance, berusahalah untuk keduanya, mendidik anak, dan mencuri masa untuk ummah.

InshaAllah.

Ya Allah teguhkan langkahku,
Bantulah aku untuk menjadi salah seorang agen2 dakwah Mu.

Ameen.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...