Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Saturday, May 8, 2010

Seketika di Rantau Panjang

''Ramai orang pergi belajar jauh-jauh, hafal hadith, hafal nahu sorof, hafal syair arab, hafal ni, hafal tu.. tapi tak hafal quran.. bermakna ke apa yang mereka hafal selama ni, sedangkan hak lebih patut diutamakan untuk dihafal diketepikan dahulu.. Bila orang tanya hadith ni, hukum ni, boleh je jawab, siap dengan nama kitab lagi. Tapi bila orang tanya pasal ayat quran, kedudukannya, surah mana, ayat mana, muka surat berapa, mula lah 'nanar' mencari, teraba-raba..''-kata-kata yang saya fahami dari al-fadhil tuan guru haji Lah.

Sungguh bermakna apa yang beliau utarakan.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud : ''Sesungguhnya Kami lah yang menurunkan al-quran dan bagi Kami lah menjaganya.''

''Jaga macam mana?'' tanya Tuan Guru. ''Jaga situ ialah dengan DIA bagi dorongan ke dalam hati hamba-hamba DIA yang DIA pilih untuk hafal quran''

''Bukan sorang dua, tapi ramai, sepanjang zaman ada. ila yaumil qiamah..''

''Nak jadi guru quran kena ada 5 syarat : 1)tahu tajwid dan wakaf ibatida' 2)nahu sorof/qawaid arabiah 3)qiraat 4)pandai bahasa arab 5)talaqqi dengan orang yang ahli''

Hampir tiga minggu berada di sana, Rantau Panjang, hati belum puas untuk terus talaqqi di sana, dengan seorang yang sangat ahli dalam bidang al-quran.

Kadang-kadang sedih melihatkan, cerita lamanya tidak diendahkan, pengalaman yang ingin dikongsi bersama anak muridnya tidak didengari, malah ada yang mengata di belakang.. Maha Suci Allah, natijah yang diperoleh hamba Allah itu ialah, tiada keberkatan. Walaupun hamba Allah tersebut merupakan antara 'orang lama', namun, masih tiada perubahan dari dulu sampai sekarang..hm..ni kata2 sape ye?..lupakan2..Nasihat saya, hormatilah guru anda. Jangan berganjak selagi beliau tidak habis berbicara.

Banyak sangat kebaikan yang dilakukan, tidak kering lidah beliau memberi tazkirah dan berkongsi pengalaman, tidak penat beliau menghulurkan kitab-kitab rujukannya. Namun masa yang singkat menyebabkan kitab tersebut dipulangkan tanpa sempat menghafal kesemuanya, hanya beberapa tajuk sahaja sempat..

Tak mungkin dilupakan jasa baik al-fadhil yang memberi saya madu, haha, memandangkan saya sering kehabisan suara selepas talaqqi dengan beliau.. Mulanya, terasa amat gerun memandangkan malam itu saya di jerkah dek kesilapan menyebut huruf 'ro' berulang sebanyak 3 kali. Hampir saja saya putus asa memikirkan bagaimana sebetulnya. Kali ke 4 baru lah 'jumpa' how to do..alhamdulillah.praktisnya masih perlu.

Beliau sering bercerita tentang anak murid kesayangannya, zulkifli, yang pernah memenangi hafazan kebangsaan. Katanya, budak tu bagus, cerdik dan banyak lagi pujian yang diberi, masyaALLAH.. bertuah sungguh orang tersebut, nama nya sering menyenangkan hati tuan guru..

Rindunya suasana tersebut..

Allahu Robbi.
Suatu masa nanti, segala cerita dan segala leteran dan jerkahan beliau pasti akan dirindui oleh semua anak didiknya..Ya Allah, panjangkanlah umurnya dalam keberkatan dan rahmatMu..Amiin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...