Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, January 2, 2011

Ada lebih, ada kurang


Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 155 yang bermaksud: “Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.

(Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, Inna lillahi wa inna ilaihi raaji’un (sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya kami kembali). Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.”


Firman Allah SWT dalam surah az-Zumar ayat 10, bermaksud: “Sesungguhnya hanya orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.”

Akhir-akhir ni, ahli bayt ni kekurangan kesihatan.. penangan musim sejuk la ni+musim peperiksaan akhir semester 1. Sebelum saya, khadijah, sebelum khadijah, kak jannah, dan sekarang azilah pula. Syukur juga pada Allah, betapa dia mempergilirkan antara kami. Bila ada yang sakit, akan ada yang sihat..

dan saya... jangan sekali-kali sakit. Imtihan sudah hampir.. Kata prof dr. yusuf, punca utama sakit kita ialah kerana kegusaran hati. Pokok pangkalnya pada hati, jika hati terlalu bimbang memikirkan pada suatu perkara hingga menyebabkan keluh-kesah, maka nantikanlah effectnya pada jasad.. kelak, jasad pula akan merana..

Faktor lain itu memang tidak dapat dinafikan, faktor cuaca, makanan dan sebagainya..

Buat sekalian,

Seseorang yang Allah tarik penglihatannya.. ketahuilah bahawa anda sudah terhindar dari dosa mata, dosa melihat perkara haram..

Seseorang yang Allah tarik anggota badannya, dipotong tangan, dikerat kaki.. ketahuilah anda sudah terhindar dari dosa menzalimi manusia lain, dosa mencuri, dosa menjejakkan kaki ke tempat haram..

Seseorang yangg Allah bisukan lisannya, ketahuilah bahawa anda sudah terhindar selamanya dari dosa mengumpat, dosa mengata orang, dosa fitnah, dosa menyakiti hati orang..

Seseorang yang Allah sempurnakan matanya, ketahuilah tergalas padanya arahan menjaga pandangan dengan sebaik mungkin.

Seseorang yang Allah sempurnakan lisannya, ketahuilah, tergalas padanya arahan untuk menyampaikan kebenaran, serta menjaga lidahnya dari segala perkara haram..

Seseorang yang Allah sempurnakan tubuhnya, ketahuilah, padanya tergalas amanah Allah... amar makruf dan nahi munkar..

Ujian untuk mereka yang Allah tidak sempurnakan jasadnya ialah penerimaan terhadap ketidaksempurnaan itu.. Mungkin... Dia segan untuk bermuamalah bersama manusia lain, rasa kekurangan memanjang..

Namun ujian untuk mereka yang Allah sempurnakan jasadnya itu lebih besar..

Allah Maha Adil..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...