Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, September 14, 2011

Memahami keperluan


Alhamdulillah masih mampu meneruskan kehidupan di sini, di bumi Jordan yang banyak mengajar mengenali kepelbagaian kerenah individu.

Berborak dengan adik-adik students baru, membuatkan saya sedikit sebak. Sebak dengan pengalaman untuk menjejakkan kaki ke sini.. dan pengalaman berada di sini. Menguruskan kewangan, menguruskan emosi dan sebagainya.

Tekad dan azam yang dipasak. Tidak akan menggunakan wang ibu ayah ke arah suatu yang merugikan. Melihat insan lain membeli barangan berjenama, kasut berharga hingga 30 JD, beg berjenama yang mencecah harga puluhan dinar jordan, jubah dan jilbab berpuluh helai... geleng kepala sendiri melihat.. Hilang punca..

Sedikitpun hati ini tidak cemburu! Tapi berasa kasihan terhadap insan yang mengusahakan perbelanjaannya.

Kita bersenang di sini, hakikatnya, ada yang bersusah di sana. Mata terkabur dengan kabus-kabus rasa hati yang inginkan kemewahan. Kena ingat,, nilaian usaha ibubapa untuk mendapatkan seringgit itu lebih berharga dan cukup membuatkan kita merasa bersalah untuk membelanjakan wang ke arah suatu yang tidak perlu.

Alangkah baiknya,, wang lebihan yang ada, disimpan, dirancang untuk suatu yang akan datang. Bersenang di tahun 1 bukan bererti tahun seterusnya kita akan senang. Jadi, prepare siap2 segala risiko dan kemungkinan yang akan berlaku. Berjimat bukan bererti kita sengkek.. kedekut untuk keluarkan wang. Justeru, sekali sekala belanja rakan dan ahli rumah bukanlah suatu pembaziran jika ada batasnya.

Semester pertama tahun kedua akan bermula esok.

Doakan!


2 comments:

Qaireen Qanitah said...

Allahumma amenn...ana doakan enti diredhai Allah dalam hidupa enti dan mendapat seluas-luasnya rahmat Allah... ana pun merasai ape yg enti rasai.. =) tapi itu satu didikan untuk masa hadapan

zahra' haras said...

betul tuh..all da best la nani

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...