Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, September 4, 2011

Salam aidilfitri dari Amman, Jordan

Alhamdulillah, masih hidup rupanya blogger sorang ni. Moga dengan peluang hidup ini, bertambahnya amalan dan makin hampir pada Allah Yang Esa.

Mengambil kesempatan yang ringkas untuk mengucapkan "TaqabbalaLLahu minna wa minkum" yang merupakan ucapan para sahabat Rasulullah s.a.w tatkala bertembung sesama mereka di hari raya.

Namun, lazimnya kita di nusantara akan mengucapkan "Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir & batin".. Tidaklah salah kerana tidak ada nas yang melarangnya. Malahan tidak ada juga hadis yang menunjukkan ucapan Rasulullah s.a.w khusus pada hari eid.

Lazimnya kita orang melayu akan bermaafan di lebaran. Justeru, saya turut mengambil peluang ini untuk turut sama memohon kemaafan atas segala kesilapan sepanjang bergerak dan bermusafir di bumi Allah ini.huhu. Siapa tidak pernah mengata, mengumpat, mencela dan sebagainya. Sedari kita belajar dan memahami tentangnya, sangat2lah kita dituntut untuk menjauhi semua itu..Moga sejarah terkubur menjadi sejarah yang tidak akan berulang. Allahul musta'an. Allah jua tempat aku memohon pertolongan. (Ceh, ayat pondok ni hehe)

Opss satu lagi.. lupa.. SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN NEGARA MALAYSIA YANG KE 54 ..

Saya sayang bangsa saya, dan saya cintakan negara saya. Namun, makin hari saya tidak lagi melihat bangsa melayu yang macam dulu.. pengaruh barat dah meresap dengan dahsyatnya, kesopanan dan tatamurni orang melayu hanya boleh dilihat di kampung-kampung. Itupun, susah.. anak-anak remaja kampung melepak, hisap rokok, keluar berpakaian sendat, gincu menebal, mekap pun berlapis-lapis. Orang Kelantan kata "daghat sungguh"..

Nak satukan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum...susah. melainkan dengan Islam.. redhakan non-muslim untuk hidup di bawah panji Islam.. kenalkan mereka bahawa Islam sangat lemah lembut, prihatin dan penyayang terhadap semua manusia.. Dalam al-quran, menyebut bahawa Rasulullah s.a.w merupakan "Rahmat buat sekalian alam".. dan bukan "rahmat buat orang mukmin/muslim".. Justeru, muslim kah, atau non-muslim kah.... selagi hidup di alam ini.. layak untuk merasai kedamaian dan ketenangan di bawah panji Islam.........

Hakikat dan bukan majaz.. Selama pemerintahan sekarang, entah berapa kerat usaha untuk menarik non-muslim pada Islam yang dilakukan oleh kerajaan.. nasibb baik ada NGO yang rajin menggiatkan aktiviti dakwah pada non-muslim.. antara yang rajin juga ialah kerajaan negeri Kelantan.... ayah saya selalu menghadiri seminar-seminar anjuran kerajaan negeri yang menerangkan tentang konsep non-muslim dalam Islam dan pernah menjadi pembentang... yang dihadiri oleh segerombolan ramai non-muslim sekitar kelantan dan luar kelantan, serta mengumpulkan NGO NGO yang terlibat...

Tahniah dan syabas pada NGO yang brtungkus lumus utk tujuan itu. Paling kurang, ia membantu sedikit sebanyak..dan insyaAllah usaha mereka diganjari Allah s.w.t...

Ingin menggiatkan aktiviti secara menyeluruh, perlulah memegang tampuk tertinggi.. dan ia tidak tercapai melainkan sesuatu itu melalui jalan yang memang sampai kepada niat tadi.bagaimana nak sihat kalau x makan ubat.. nak tak nak, politik itu perlu..kerana politik terletak di menara tertinggi, semua yang kecil akan kelihatan dan mampu dilihat.dari sistem pengajiannya, sistem ekonomi, kebajikan, tarbiyah, sistem media hebahan dan sebagainya....

Setelah fathu makkah(kemenangan), kita lihat orang berpusu-pusu memeluk Islam... lihat bagaimana aktiviti dakwah Rasulullah s.a.w tidak lagi dihalang, dan lihat bagaimana ia mampu disebarkan secara meluas tanpa mengira kaum mahupun bangsa..

Ok.. sudah hampir subuh... sekian sahaja bebelan hari ini.. sinopsis dari sebuah forum yang saya lihat di youtube..forum ulamak berpolitik kalau x silap.. salah silap komenlah kat video tu.. hihi. linknya sudah hilang.. hmm.

Salam aidilfitri dari perantauan.. mak, ayah, abang, kakak, dan adik.. alhamdulillah, tiada tangisan di pagi raya.. *hehe* Ampun maaf, dan ku sampaikan segenggam kerinduan yang tak terhingga buat kalian.. bertemu tidak akan jemu, berpisah tidak pula gelisah... redhalah akan diriku andai tidak sempat pulang ke tanah air..~kematian hadir tanpa diundang~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...