Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Tuesday, December 6, 2011

Self modification

Bismillah.

Memulakan kalam dengan serba sedikit kekesalan. Rasa "terkena" pada diri sendiri. Bila meletakkan persatuan, akademik serba sedikit menurun. Bila meletakkan akademik, serba sedikit tanggungjawab lain mula kurang komitmen, termasuk tugas sebagai ahli rumah yang baik..Tapi silapnya bukan pada persatuan, tapi pada diri sendiri, khususnya dalam membahagikan masa..

Pelik jika sesorang menyalahkan persatuan, sedangkan kerja persatuan itu hanyalah sampingan bagi mengelakkan keboringan belajar sepanjang waktu.. menghabiskan masa di depan facebook tak pula menjadi masalah ye ^^, itulah masalah sebenar yang tidak kita sedari.. waaaah.. banyak perubahan yang perlu dilakukan, alang2 tahun baru buat umat Islam..jadi sama2 lah kita berazam untuk berhijrah.. hijrah ke arah yang lebih baik...

Kehebatan hijrah menyebabkan Saidina Umar r.a menjadikan ia sebagai titik tolak permulaan kelendar Islam. sebab itu dinamakan kelendar hijri.

Berhijrah bukanlah kerana ingin menunjukkan kelemahan, ataupun kekurangan dan ketakutan. Tetapi untuk membina kekuatan serta membentuk jiwa baru yang mampu berjuang lebih jauh.

Ketika Nabi dilanda dengan tahun kesedihan. Israk & mi'raj menjadi kekuatan bagi Nabi..

Hijrah pertama umat Islam ke Habsyah iaitu pada Rejab tahun ke 5 kenabian Muhammad S.A.W..

Allah AL-kHOLIQ mengkhabarkan pada hambaNYA bahawa bumi yang diciptakanNYA ini bukanlah sempit.

Firman Allah dalam surah azzumar ayat ke 10.

قُلْ يَا عِبَادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ
"Katakanlah pd mereka bahawa Allah mengkhabarkan ,, wahai hambaku yang beriman, bertaqwalah pada tuhanmu, untuk mereka yang melakukan kebaikan di dunia ini pahala, dan sesungguhnya bumi Allah ini sangatlah luas,dan DIA menjanjikan ganjaran yang tidak terkira buat mereka yang bersabar"

Diketuai oleh Uthman bin Affan r.a, rombongan hijrah pertama ke Habsyah terdiri dari 12 orang lelaki dan 4 wanita..dan bersama rombongan ini ada anak perempuan Rasullah S.A.W merangkap isteri kepada Uthman bin Affan, iaitu Roqiyah...

Tahun yang sama juga mereka pulang kembali ke Makkah dek mendengar berita palsu kononnya quraisy Makkah telah masuk Islam..

Jadi... HIJRAH KALI KE DUA KE HABSYAH..

dan pastinya bilangan muslimin kali ini lebih ramai, iaitu seramai 83 orang lelaki dan 18 (ada berpendapat 19) wanita.. dan ketika itulah, musyrikin Makkah turut menghantar 2 orang "orang mereka" iaitu Amru bin Al 'as serta Abdullah bin Abi Robi'ah ketika mereka masih lg dalam jahiliyah- ..untuk menipu raja Habsyah iaitu an-Najasyi... namun Allah menggagalkan perancangan mereka apabila melembutkan hati anNajasyi untuk terus mengizinkan umat Islam Makkah tinggal di Habsyah dgn aman.. ^_^

---------------------------------------------------------------------------------------------
Jika mahu diceritakan semua, panjang lah jadinya... cukup kita ketahui serba sedikit, itu belum lagi hijrah ke Madinah dan fasa2 menuju padanya..

Pokoknya..
Jika begitu hebat kesungguhan mereka dalam mempertahankan ISLAM, dalam menjaga keimanan,,, mengapa kita dengan mudahnya berasa lemah, merosot sekali bukan bererti merosot selamanya.. Islam tidak pernah mengajar umatnya untuk berputus asa..sebaliknya sentiasa mencari kekuatan di mana pun peluang yang ada.. bukan kerana diri sndiri ingin mncari nama.. tapi krana ISLAM mengajar umatnya untuk kelihatan hebat di mata org lain.mencari nama untuk tegakkan ISLAM..

Berhijrahlah sambil muhasabah diri... sejauh mana penekanan terhadap pengurusan diri, emosi dan rohani... sejauh mana penekunan kita dalam menuntut ilmu sedangkan kita menyebut ''datangnya kita ke sini'' ialah untuk menuntut ilmu..


1 comment:

Yildirim Fateh said...

Hijrah menuju Rabbi satu kewajiban

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...