Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Tuesday, January 24, 2012

Friendship is love


Bismillah..
Alhamdulillah, bersyukur pada Allah. Dapat juga hari ni merenovate kembali rumah sewa tercinta yang dinamakan Bayt Sakeenah. Shukran pada Dik Dalilah dan Ulfah yang setia membantu, dan jiran tetangga akhawat yg sentiasa memberi semangat. Semoga penghuni2 rumah ini juga sentiasa dalam sakeenah dan hidayah dari Allah. Petang tadi juga mengadakan sebuah majlis surprise buat Kak Suhaila Mohd Sood sempena ulang tahun kelahirannya.


Penulisan malam ini tidaklah seilmiah blog lain, namun dapat menulis sikit tetap memberi kepuasan dan kelegaan. Moga ada juga manfaat buat pembaca walaupun sedikit.

Makin lama saya makin menyedari ..
Sayangi rakan bukan kerana hajat atau sebab tertentu, tapi kerana merasakan ia tanggungjawab. 
Right?
Memang tanggungjawab kita untuk sayang pada rakan.. baik mahupun buruk, senyap mahupun happy-go-lucky, hitam atau putih, PAS atau UMNO..

Ada sesetengah manusia mula mendekati manusia lain dek ada hajat dan harapan yang disimpan..err. Jika itu yang berlaku, maka akan kecewalah dia suatu masa nanti tatkala rakannya tidak mengisi harapan itu, lalu menganggap masa yang diluangkan utk mendekati insan tersebut adalah...sia-sia..

Sebaliknya bagi yang menganggap ia sebagai tanggungjawab dan kewajipan.. Masa yang diluangkan terasa berharga, sekalipun kita mungkin ditinggalkan selepas ini, atau kita mungkin dibiarkan susah.. Senyum tetap terukir kerana tenang dgn hati yang tidak berkehendakkan sesuatu dari manusia lain, dan tenang usai melaksanakan tanggungjawab..

Yes..tanggungjawab..
Iaitu ..
Menyayangi rakan kerana ALLAH...bukan kerana 'sesuatu'..

~Love ALLAH~

p/s : Berpersatuan mengajarku untuk berdepan dengan pelbagai ragam manusia. Ada yang menampakkan akhlak tarbiyah, ada yang menampakkan akhlak yang 'lain macam'.. dan diriku mula belajar untuk menyayangi semua mereka, sekalipun kadang2 kita sendiri terluka... 

p/s : Berpersatuan mengajarku untuk tidak mengharapkan sesuatu dari manusia, sebab ust penasihat pernah cakap, ''anda bergerak tanpa gaji''..tapi gaji kita mungkin dapat di akhirat nanti.. jadi, teruskan bekerja untuk semua, moga2 dalam banyak2 kerja itu , ada yang diterima olehNYA..

~Ya Allah, suluhi jalan ini, dan mudahkan semuaNYA~

4 comments:

Unknown said...

I Like..! ^__^

fasihah nasuha said...

Alangkah indahnya sayang sahabat kerana Allah =)

Nadi_asyraf said...

Ragam yg "lain macam" tu camne eh?

Nur Hanani Fadzilah said...

Fasihah : Aiwah, soheeh.. it's very wonderful.

Nadi_asyraf : 'lain macam' tu banyak tafsiran. antaranya mungkin jenis nakal n else. pokoknya,mereka tetap menceriakan suasana :D

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...