Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Saturday, September 7, 2013

Simple resepi : Sotong Pedas, Kuetiow Goreng


Semua resepi di bawah sesuai untuk yang rasa tak sempat. Dengan syarat dah potong awal2 ayam dan cuci sotong. Just nak masak sahaja. Campak campak jadi. insyaAllah




Tumis : 
Bawang merah, bawang putih, bawang besar sikit, dan lada.
Diikuti ayam yg telah dihiris. Kalau takda takpa. Letak je apa2. Ikan bilis or else.
Bila dah naik bau, masukkan sos tiram dalam 1 1/2 sudu besar. Kacau.
Kemudian masukkan sos apa-apa yang ada kat rumah. Sos cili , sos tomato dalam 2 sudu besar tiap satu.
Diikuti kicap dalam 3 sudu besar.
Kemudian masukkan air dalam setengah cawan (lagi kurang lagi bagus).
Kacau slow-slow dan bagi ayam masak. 
Sambil tu letak lah garam secukup rasa. 
Lastly, bila kuah dah nampak sedikit pekat baru lah masukkan kuetiow.

 
Gambar tak cantik sebab fon murah, ini pun dah diletak atas nasi. Share pinggan dengan suami. :)


Blend : 
Bawang besar sebiji, bawang putih 3 ulas, halia 2 inci, dan lada kering dalam 10 helai (depend - Kalau dah ada cili boh segera tu takyah letak lada kering) 

Panaskan minyak (biar betul betul panas)
Masukkan bahan blend tadi. Kacau supaya tak hangit. 
Masukkan gula dalam beberapa sudu. 
Kacau sampai bau dah ok :)
Then, letak asam keping satu. (Atau asam jawa. Untuk yang tak sempat, letak je asam keping).
Masukkan sos cili sikit supaya dia likat. 
Masukkan air dalam secawan. 
Kacau lagi dan masukkan beberapa cubit garam. 
Last sekali, bila dah menggelegak, masukkan sotong yang dah dicuci. 
Kacau slow-slow. 
Kalau ada serai, letak lah sikit yer :) takda takpa ja. 
Tunggu dalam 20 minit insyaAllah dah masak. 


Sedap sangat alhamdulillah. 
Jangan lupa mulakan segalanya dengan bismillah. 
Niatkan hendak memberi makan insan tercinta kerana Allah. 
Hiasi dengan zikir2.... :) 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...