Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, January 1, 2010

Take it easy



Assalamualaikum warahmatuLLah.

Malam ini sungguh mendamaikan. Hujan pagi tadi masih bersisa sedikit hingga ke malam hari. Saya menaip di waktu malam kemudian menyimpan dalam pendrive. Bila tiba masanya, saya akan post sebagai catatan baru.

Entah kenapa di ketika ini, hati berasa sedikit ‘low’. Korek punya korek, serta menyelidik segenap kotak perasaan dan fikiran, saya tidak temui factornya, mengingatkan saya tentang jalan yang Allah beri kepada kita hambaNya pabila kita buntu.

• Solat. Firman Allah S.W.T yang bermaksud : ‘’Dan mintalah (pertolongan kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang…(hingga ke akhir ayat)’’- Surah al-Baqarah:45
• ZikruLLah. Firman Allah S.W.T yang bermaksud : ‘’ ..Ketahuilah dengan zikruLLah itu tenang tenteramlah hati manusia.’’-surah ar-Ra’d:28
• Membaca al-quran,mendengar dan mengahayatinya. Firman Allah S.W.T yang bermaksud : ‘’dan apabila dibacakan al-quran itu, maka dengarlah akannya dan diam lah , agar kamu mendapat rahmat.’’-surah al-A’rof-bukan sahaja di dalam solat, malah di luar solat juga kita dituntut untuk mendengar dan mendiamkan diri ketika terdengar bacaan kalamuLLah. Mudah-mudahan
• Munajat dan memuhasabah diri. Firman Allah S.W.T yang bermaksud : ‘’Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan hendaklah stiap diri melihat dan memerhatikan apa yang telah ia sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat)..’’-surah al-Hasyr:18

Banyak sekali yang saya tidak tahu, justeru, itu sahaja yang mampu saya sajikan untuk kali ini. Bila mana ketenangan dan keredhaanNya yang dicari, Allah akan uji kita sejauh mana kita benar-benar inginkannya. Saya cemburu melihat mereka yang begitu hampir dengan Allah, bagaimana mereka bisa sentiasa begitu?

Pernah saya terfikir, jika saya bersama mereka, tentunya sayalah yan paling kerdil. Justeru, saya sangat berharap bisa bertemu mereka dan mengenali mereka agar saya dapat kutip mutiara-mutiara dari lidah mereka yang bersumberkan cahaya ilham dari Rabbul Izzati..mudah-mudahan.

Wallahua’lam

Wassalamualaikum warahmatuLLah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...