Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, June 27, 2010

Osteoma/osteoblastoma

Assalamualaikum warahmatuLLah.

Syukur pada Allah. Hari ini adik bongsu selesai menjalani pembedahan membuang tumor di tulang betisnya. Memasuki dewan bedah jam 10.00 a.m, pembedahan ini yang diketuai doktor Anuar serta doktor Aaron selamat selesai jam 1.00 p.m.

Berdasarkan penerangan yang diberikan oleh kedua-dua pakar tulang tersebut, penyakit adik ini namanya 'Osteoma' atau jika lebih melarat, namanya 'osteoblastoma', yakni terdapat sejenis tumor yang tidak merbahaya terbentuk di dalam tulang. Jika tidak dibuang, tidak apa, tetapi bakal menyebabkan kesakitan serta tulang akan membesar secara abnormal. Itulah yang dapat saya lihat dan perhatikan, setiap malam merupakan detik yang menyeksakan bagi adik dek kesakitan yang hanya beliau rasai hatta mengganggu waktu tidurnya sejak beberapa bulan lepas. Manakala, berdasarkan hasil x-ray, tulang betisnya telah membengkak. Merujuk pada CT scan pula, tumor tersebut juga kelihatan semakin membesar.

Disebabkan tumor tersebut bukanlah aggresif, maka ia tidak akan menjadi seperti kanser yang mudah sekali merebak ke mana-mana parts of our body.

Dalam kebanyakan kes-kes osteoma, pakar dari unit ortopedik biasanya akan menjalankan pembedahan terhadap pesakit. Pakar akan membuang bahagian tulang yang mengandungi tumor. Bak kata Dr Aaron ''buang ibunya/puncanya''..

Pesakit yang menghidap osteoma perlu sentiasa di susuli dengan rawatan susulan selama lebih kurang setahun dengan pakar ortopedik bagi memastikan ia benar-benar sudah lenyap, kerana jika pembedahan sebelum ini tidak membuang 'puncanya' secara complete, maka ia boleh kembali wujud(tak mustahiil) di bahagian tulang tersebut. Namun, selepas itu, pesakit boleh terus menjalani hidup secara normal.

Wallahua'lam. Ini hanya informasi yang sedikit, segala kekurangan dan kesilapan merupakan kelemahan diri saya sendiri.
Nak lebih lagi, layarilah wikepedia atau web ini.

Wassalamualaikum warahmatullah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...