Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, June 23, 2010

Shabra dan Shatilla



Walaupun bulan september masih jauh lagi untuk kita memperingati kembali kes ini..tapi tidaklah post saya ini menhadiahkan dosa kepada saya..Oleh itu, tak kisahlah bulan berapa pun, apabila dah terbaca, lebih baik saya segera post..

Penyembelihan Sabra dan (Shatila/Chatila) berlaku pada September 1982, di Beirut, Lubnan, dalam kawasan di bawah kawalan Israeli, oleh Nasarani Lubnan. Bangsa-Bangsa Bersatu telah menyifatkannya sebagai "penghapusan kaum (genocide)" -- satu istilah yang mempunyai kesan perhakiman antarabangsa. Kebanyakan perdebatan bertumpu kepada tanggungjawab Israel.

Pada ketika itu, Lubnan berada dalam keadaan perang saudara membabitkan siri pakatan yang rumit. Antaranya adalah pakatan antara Israel dan Nasarani Lubnan, diketuai oleh parti Phalangist( Pemimpin Phalangist pada masa itu, Bachir Gemayel, amat popular di kalangan Maronites, sebenarnya terkenal kerana kejam dan telah pernah membunuh bakal saingannya. Dia dilantik sebagai Presiden Lubnan pada 23 Ogos).

Pihak Israel telah melatih, membekalkan senjata, bekalan, dan juga pakaian seragam kepada pasukan Phalangist semenjak 1976.Mereka sedang bertikaian dengan pihak Muslim, termasuk Palestin yang diwakili oleh Organisasi Pembebasan Palestine "Palestine Liberation Organization (PLO)

Pihak PLO telah menggunakan Lubnan sebagai tapak melancarkan serangan terhadap sempadan utara Israel, dan berasaskan alasan tersebut, Israel telah menceroboh selatan Lubnan..

Namun selepas itu,
Di bawah sebuah perjanjian, pihak PLO bersetuju untuk meninggalkan Lubnan dibawah pengawasan antarabangsa dan Israel bersetuju untuk tidak mara ke dalam Beirut dan menjamin keselamatan orang awam Palestin yang tinggal di khemah-khemah.

Justeru,
1 September, pengunduran pejuang PLO telah lengkap..pengunduran mereka diselia oleh tentera Amerika.

Tiba-tiba,
14 September 1982, Bachir Gemayel(Ketua Phalangist yg bersekutu dgn Israel) telah dibunuh, menyebabkan pasukan Phalangist bersumpah untuk membalas dendam. Pembunuh dipercayai agen syria.

Tetapi,
Menteri Pertahanan Israeli Ariel Sharon meletakkan tanggungjawab pembunuhan tersebut ke atas penduduk Palestin. Menyebabkan Phalangist yang sememangnya membenci penduduk Palestin menjadi semakin marah dan berdendam.

Israeli juga ingin memperkukuhkan kedudukan mereka dengan menceroboh Beirut Barat. Walhal mereka sudah berjanji untuk tidak mara ke Beirut.

Lagi-lagi,


Pihak pengintipan Israeli mendakwa bahawa khemah Sabra dan Shatila untuk pelarian Palestin di Beirut masih mempunyai sehingga 2,000 anggota PLO (yang didakwa tidak berundur, walaupun syarat perjanjian awal di mana PLO perlu meninggalkan Lubnan). Dakwaan yang tidak berasas.

Penat dah nak edit,

Faham-fahamlah pembaca sekalian, apabila orang yang tengah panas semakin di api-apikan, penghujungnya pasti menyeramkan. Phalangist dibantu puak Israel serta sekutunya menyembelih semua pelarian di kem shabra dan shatilla. Mayat mereka bergelimpangan dengan kesan dihiris dengan dahsyat. Justeru, kes ini telah dipertanggungjawabkan terhadap Israel khususnya Ariel Sharon yang merupakan Menteri Pertahanan Israel ketika itu..mereka tidak mempertahankan penduduk palestin yang di bawah pengawasan mereka...malahan, mereka hanya menyaksikan serta membantu menjayakan pesta menyembelih tersebut..

Allahu Robbi.. Sejarah ini kian pudar.
Saya juga tidak benar-benar jelas dengannya. Cuma sekadar tambah-tolak dari petikan asal di wikepedia, serta buku yang pernah dibaca ketika di Maahad dulu.. Saya mengasingkan setiap isi dengan perenggan agar mata kita tidak penat untuk membaca dan memahaminya.. Jangan lakar-lakar..

Akhir sekali..suatu masa nanti, Islam akan kembali berada di puncaknya..

''Khoibar khoibar!! Khoibar ya Yahud!! Jaishu Muhammad saufa ya'ud!!''

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...