Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, July 14, 2010

Ibu3x..ayah,.

Semalam ibu banyak bercerita tentang ahwal kami(adik-beradik) ketika masih dalam kandungan ibu, hatta af'al kami ketika lahir dan melihat dunia.

''Hui..bulan puasa ma? mesti banyak kena ganti, kesian ma..'', saya ajukan rasa hati terus kepada bonda tercinta. Ibu berkata, ''Tak, tak banyak..ma tetap puasa sampai dekat sangat dengan tarikh nani dilahirkan.''.. Fuh, terkesima sebentar, dahlah yang dikandung ni bukannya ringan, 3.45kg tuu, kagum sebentar dengan ibu. MashaAllah..

Saya lahir dalam bulan Ramadhan, seingat ibu, hampir seminggu sebelum umat islam bakal menyambut aidilfitri. Dalam perkiraan falak, mungkin 23@24 Ramadhan 1412H. Justeru, majlis aidilfitri tahun tersebut turut disertakan dengan majlis selawat.(erm..nama formalnya majlis ini saya kurang pasti)..seorang permata baru dalam keluarga ibu dan ayah, entah permata entah pasir yang diri ini bawa dalam hidup mereka..

Kata ibu, selepas tangisan pertama kami kedengaran, ketika itu, terasa seolah semua hutang di dunia ini terlangsai, sakit terasa hilang serta merta walaupun langsung tak dibius, lantas, dalam susah, senyuman tetap terukir, dek gembiranya menyambut kami. Saya tersenyum mendengarnya, ibu memperihalkan ahwal bunga hatinya dengan penuh perasaan, sukanya tatkala melihat ibu gembira.

Dan..hati ayah pastinya berbunga juga, tatkala mampu mengiqomahkan permata-permata beliau, dalam sakit ibu, ayah banyak menolong, menolong memberi semangat dan doa, serta menolong dalam urusan kerja rumah seharian, seingat saya, ayah sangat tegas, ketika kecil, saya pernah bergaduh dengan kakak, kepala saya di ditolak lalu terkena dinding bilik mandi, walaupun tanpa rasa sakit, saya menangis sekuat hati, lalu didengari oleh ibu dan ayah, lantas, saya dan kakak dibawa ke ruang tamu, saya mengadu bahawa kakak memukul saya, manakala kakak pula cuba bela dirinya..hehe..entah siapa yang benar. Ayah ketika itu, sedang memegang penyangkut baju, pada fikiran saya, kakaklah yang akan kena rotan kerana membuat saya menangis seolah kecederaan yang saya alami itu parah, tapi tanggapan itu salah, kedua-dua kami dirotan. ''Bo baloh!!''-kata ayah. MashaAllah, inilah satu peristiwa yang masih segar di ingatan.

Setiap pengalaman lepas, membuatkan kita lebih menghargai.. Hargai ibu, hargai ayah.
Moga2 penulisan ini bakal menjadi ingatan buatku tika mana perginya mereka berdua dari sisi ku.

5 comments:

Anonymous said...

salam...
majlis selawat itu sebenarnya majlis aqiqah..

Nur Hanani Fadzilah said...

O..yeke,syukrn anonymous.. kite nya kurang perbendaharaan kata

nadhirah nashit said...

ish.....
nakal jgak deh k nani msa kecik

Nur Hanani Fadzilah said...

eh..macam kanak2 lain jugak dik

Cik As said...

=)
suka jah baca kisah nani time kecik2 dlu..
mengimbau kembali kenangan silam...
;)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...