Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, July 23, 2010

Kita vs kanak-kanak

’’Adik!!! Jangan!! Tu kotor(najis ayam)!!”
Namun, tanpa menghiraukan laungan si kakak, budak kecil yang dipanggil adik tersebut masih tetap menyentuhnya, ye lah, kanak-kanak berumur 3 tahun, apalah yang dia tahu.
-------------------------------------------------------------------------------------
Firman Allah Ta’ala yang bermaksud : ’’Dan Allah telah mengeluarkan kamu dari perut ibu-ibu mu (dalam keadaan) kamu tidak mengetahui sesuatu pun..’’(surah annahl:78)

Jangan panjangkan kalam, tp pendekkan nya agar setiap orang penjangkan fikiran. Suatu perumpamaan yg jelas, benarlah, setiap ssesuatu di sekeliling kita punyai banyak hikmah..

Kanak-kanak kecil yang tidak kenal jijiknya najis ayam, akan terkam je najis tersebut . Sedangkan kita yang kenal akan betapa jijiknya ia, sama sekali akan menjauhinya.

Jadi..

Kita tak ubah seperti kanak-kanak kecil, kerana sering mendahulukan suatu yang tidak pasti, bila dikata judi haram, kita tetap sokong, bila dikata hudud itu ketetapan Allah, kita kata ia menyusahkan manusia. Phd, ijazah dn sebarang kelulusan tertinggi hanyalah ibarat gown cantik yang dipakaikan pada kanak2, indah..tp..Hm..Kita berat untuk melakukan seuatu perkara melainkan dijanjikan dengan upah, hal ini tak ubah seperti kanak-kanak yang tidak akan ke kedai untuk beli barang melainkan ibu berjanji akan beri upah beberapa sen. Itulah hakikat kita,kita kanak-kanak di sisi para ulamak. Moga taraf kanak-kanak ini akan kita tinggalkan dan beralih ke taraf yang lebih matang. Ameen

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...