Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, June 13, 2010

Dauroh al-Lughatul Arabiah 2010


Assalamualaikum warahmatullah..

Kali ini tentang 'Addaurah al-Mukasthafah limultahiqil Jami'ah al-Arabiah':

Tarikh : 4 Mei 2010-3 Jun 2010
Tempat : Markaz Bahasa Arab, Yayasan Islam Kelantan, Nilampuri, Kelantan
Bilangan peserta : lebih dari 200 orang (tak concern mana tentang ni)
Penginapan : Asrama KIAS (muslimin dan muslimat)
Sasaran : Lepasan STAM dan SPM yang bakal melanjutkan pengajian ijazah di Mesir, Jordan dan Maghribi

Ya Allah, saat saya mencatat tentang dauroh ini, terasa sedih dan sebak, tak sangka dauroh ni sangat menyeronokkan, hingga di saat akhir dauroh, saya dan rakan sekepala menangis bersama. Termasuk ustazah yang mengajar kami madah kitabah, ustazah Aisyah. Teringat lagi kata beliau : ''Ana memulakan tugas sebagai pegawai Pusat Bahasa Arab bersama antunna, first masuk sini, ana kelih(tengok) muka antunna lah, sebule duk sekali, ana tak tahu dah gano hari ahad ni tanpa sep2 dauroh(peserta kursus), deme(demam) dah..''

Namun, untuk bahagian muslimat, insyaAllah, ukhuwah yang dibina bersama tidak akan putus begitu sahaja. Credit kepada kak Suaidah Hannan yang bertungkus lumus menyiapkan biodata para peserta muslimat yang terkandung di dalamnya alamat, gambar, emel dan seumpamanya.

Sebulan bergelut dengan masalah air, elektrik..(la nubali bih/kami tak kisah)

Setiap hari praktis bercakap menggunakan bahasa mulia ini yakni bahasa arab, dalam kursus ini, tiada apa yang nak dibimbangkan atau dimalukan kerana masing-masing memahami situasi masing-masing, yang fasih tidak merendahkan yang kurang fasih, manakala yang kurang fasih tidak pula malu-malu dengan yang fasih. Begitu juga dengan para asatizah(guru-guru), huu..kami tidak dengar kalimah melayu dari lidah mereka, hatta ketika menalefon mereka juga, la budda min bahasa arab..Yes, I'm really like this situation..

Malamnya dihiasi dengan acara 'maharotul kalam', seperti debat bahasa arab, perbualan, forum, syarahan dan usrah.. Saya, fathiah dan Muslihah sama-sama bergandingan dalam debat, alhamdulillah, sangat menarik.. Tidak lupa buat teman-teman semajmu'ah, k.nida, humaira' dan k.mira yang berusaha memberi mata kepada kumpulan kami dalam acara hiwar. Serta k.hidayah, k.azrah dan k.ain yang mewakili kumpulan kami dalam forum. Manakala, syarahan pula melibatkan setiap ahli kumpulan. Allahu Robbi, aku sangat merindui mereka.

Di akhir dauroh, kami menempuh ujian tasmi' al-quran serta ujian keseluruhan madah yang berjumlah 100 soalan kesemuanya. Alhamdulillah, dua orang dari majmu'ah kami (majmu'ah arrobitoh) terpilih sebagai top3 best student dauroh. Bersyukurlah..



Rindu serindunya kepada kalam ustazah Zaimah, mengajar kami madah 'qiroah'..yakni membaca teks tanpa baris sememangnya suatu yang sangat menarik, silap faham, silaplah baris yang diletak.begitulah sebaliknya. Memerlukan kemahiran dalam nahu sorof..Manakala ustazah Aisyah, mengajar kami kitabah..ustazah yang paling rapat dengan pelajarnya..Yang paling penting, madah yang paling saya minati yakni qowaid arobiah, diajar dengan penuh gemilang dan menarik oleh ust Mohamad bin Mohamad Nor..Cehh.hakikatnya, semua madah saling berkait.semuanya saling berkait..

Antara aktiviti yang sangat saya gemari ialah istima' serta muhadhoroh am, kami perlu mendengar nasyid/ceramah yang disampaikan 100% dalam bahasa arab. Aktiviti yang kurang saya gemari tapi minati ialah pembelajaran lahjah ammiah misriah oleh ust Zulkifli, tiba turn beliau, tidak kering gusi jadinya para peserta.

Di akhir dauroh, kami dibawa ke Pantai Bisikan Bayu untuk rehlah dan sekaligus majlis penutup diadakan di situ..

Credit kepada sahabat yang ''sebulan berkenalan, terasa seperti sudah seabad''..Mereka ialah k.suhaila, k.ain, k.fatimah, k.lina, dan k.suaidah. Rindu sangat terhadap mereka, memang sekepala lah.. 'Boleh masuk' dengan mereka..

Di dauroh ni jugaklah saya first time memukul bola tampar.. wal hasil,lebam tangan kanan..

MasyaAllah.. Ana musytaqqah awi ilaihinna.

Ya Allah, ikatlah hati kami dengan ikatan cinta terhadapMu..Amiin

Wallahua'lam

Wassalamualaikum warahmtullah.

1 comment:

Cik As said...

salam nani tahniah kak as ucapkan..kesungguhan nani dalam dauroh dapat dimanfaatkan di jordan nanti..I'allah,langkah persediaan kesana kan..kak as doakan moga cita2 nani tercapai dengan berkat dan rahmat allah taala..take care dik..ingat allah bersamamu sentiasa..doakan kak as juga yang masih bertatih dalam dunia pengajian ini..moga semua beroleh taufiq wannajah..=)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...