Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, January 9, 2011

Oh my dear friends


KECEWA.

KECEWA DENGAN DIRI SENDIRI..

Pada awalnya, 'alhamdulillah', aku mampu menjejaki kawan-kawan lama yang bersama berjuang di medan sekolah rendah, yang merupakan zaman muda paling menyeronokkan, zaman yang mana aku masih berlari, masuk lumba lari, masuk kawad pengakap, perkemahan..

'Mereka', turut sama dilatih untuk berpuasa pada hari khamis, dan setiap malam jumaat akan ada solat hajat serta majlis berbuka puasa bersama guru tercinta, En Osman, kemudiannya extra class seperti biasa.. 'Mereka' dan aku belajar sama-sama, di bawah satu bumbung bangunan yang baru, SK MACHANG 1, gah ke? tidak..sekolah yang biasa saje.

Yer, walaupun 'mereka' dan aku masih kecil, aurat itu 'mereka' dan aku kenal.. 'mereka' dan aku tahu erti 'malu'.. kerana kami sama-sama diajar mata pelajaran Pendidikan Islam oleh Ustazah Salasiah..di sekolah, fully bertudung.. di rumah, jangan ditanya lah..kanak2 lagi.

'Mereka' dan aku juga tahu sedikit bahawa tak boleh perempuan dan laki-laki bersentuhan.. jadi, kadang-kadang, kami mengumpat guru-guru yang tidak jaga batas tersebut..kuang3. dalam masa yang sama, kami buat jugak.. ketuk kepala org ni, ketuk orang tu, tarik tudung org ni, cabut songkok org tu.. ish2. kanak2.

Ya Allah.. sesungguhnya Engkaulah Yang memberi hidayah pada siapa pun yang Engkau kehendaki, dan mencabutnya dari sesiapa pun yang Engkau tidak kehendaki..

Tatkala ingin menaip entry kali ini, betapa kepiluan menyucuk-nyucuk jiwa.. uslub apakah yang aku mampu guna sedang aku tidak mampu untuk berbahasa seperti bahasa mereka.. cara bagaimanakah bisa aku guna, sedangkan aku sangat jijik dengan cara mereka.. apakah jalan terbaik untuk ku dekati mereka sedangkan selama ini aku tidak pernah mendekati orang seperti mereka..

Berhembuskan angin solehah yang sungguh mendamaikan, suasana syamsul maarif dan maahad muhammadi sangat berbeza dengan suasana luar.. ketenangan berada di persisiran MSMP dan MMP tidak pernah menggugatku.. mengajak pelajar MSMP dan MMP kepada mengislah diri itu sangat mudah kerana mereka turut sama menyedut udara yang aku sedut.. mendekati pelajar sekolah biasa yang umurnya lebih muda dariku sangat mudah kerana hati mereka masih belum dibekukan dengan freezer kejahilan..

Apa yang mataku lihat, apa yang lidahku terbaca.. Ya Allah, aku inginkan mereka kembali seperti dulu.. biar tidak berlitup, tapi cukup jika mahkota itu mereka lindunginya.. lindungi dari dibakar api nerakamu.. Ya Allah.. kami sama-sama membesar, besarkan kami dalam lingkungan hidayah dan rahmatMu..muliakan kami dengan agamaMu, dekatkan kami dengan kebenaran di sisiMu..

Sob..sob.. mendekati non-muslim lebih mudah berbanding muslim yang tidak beramal dengan Islam.. Ya Allah, keluarkan mereka dan aku dari kepompong jahiliyah..moga kami mampu terbang bebas dengan kasih dan redhaMu.
Kecewanya terhadap diri sendiri.. Aku berani, tapi takut tatkala membaca perbualan mereka di laman facebook.. Aku berani, namun kecut perut tatkala melihat gambar-gambar mereka, gambar yang jauh menyimpang dari hakikat diri mereka zaman UPSR dahulu..

Ya Allah,
Apa guna cantik wajah,
Jika nanti bakal dipanggang,
Dengan api yang marak..
Apa guna ayu mata,
Jika nanti bakal melebur,
Dicurah tembaga panas..

Ya Allah,
Apa guna suara yang lunak,
Jika nanti melalui tengkuk itu,
Bakal dialirkan air nanah..
Apa guna semua ini,
Jika nanti,
Bakal dipaksa,
Menelan makanan berduri..

Ya Allah,
Tiada guna semua ini,
Andai segalanya menghalakan kami pd murka..

Berilah hidayah pdku dan pada sekalian temanku.. sepanjang permusafiran yang entah tinggal berapa lama lagi.. hembusan nafas kami yang terakhir, muslim haqiqi kah? atau fasiq? atau munafiq? wal iyazu billah minhuma..

Sungguh, beruntunglah mereka yang berakhir dengan pengakhiran yang baik..

dan Sungguh, betapa ruginya mereka yang berakhir dengan seburuk-buruk pengakhiran..rugi hayat mereka di dunia ini.. rugi masa mereka.. rugi segalanya..nauzubillah..

Semoga Allah mengampuniku..dan memberi kekuatan pd diriku......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...