Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, January 19, 2011

Sangat bertuah




Assalamualaikum wbt..

Bagaimana hari ni? harapan diangkat moga-moga sekalian kenalanku baik2 semuanya.. so do me, ahli baytku dan aku sndiri sentiasa dalam kebaikan yang Allah limpahkan, segala mehnah dan tribulasi yang muncul merapatkan lagi hati kami, moga Allah terus memberi kami tarbiyah terus dariNya, memberi kami pengajaran terus dariNya serta memberi kekuatan bagi kami menyelesaikan sisa baki hidup kami di duniaNya ini..

Kehabisan gas sobah (pemanas) dah berlaku sejak dua minggu.. tak juga kami top-up.. kesejukan yang menerkam pula makin menggila, yang ada hanyalah sobah elektrik pinjam dari Kak Marwa... Tak call ammu gas ke? kui2, selalu lupa la..kesian ahli baytku.. keluar je dari bilik air, seluruh badan bagai kaku terketar2..

Mujahadah terbesar diperlukan untuk bangun solat subuh, dan lagi besar diperlukan untuk solat tahajjud, ish2.. sepatutnya musim syita' ini menjadi suatu kelebihan buat penuntut ilmu memandangkan malam yang panjang membolehkan mereka bermunajat dengan pemilik ilmu dengan lebih lama, namun, 'aksu (berlawanan) la plak yang berlaku.. sungguh, satu malam dua rakaat tahajjud pun suatu yang boleh dikira bertuah bagi mereka yang diberi Allah keinginan untuk terus mengistiqomahkan tahajjud.. ya Allah.lembik je tangan kami nak angkat hiram.hihi.. ketahuilah diriku, Allah dah bagi kuderat dan kekuatan, hanya kamu je yang tak nak ambik..

Nenek, hati ni dirundung rasa bersalah la plak, time Allah bagi ujian kecik kat bayt aku haritu, dengan mudahnya ku berkata, "nape la duk amman ni.."... Astaghfirullah.. sikit pun takde niat nak kata gitu.. Duk sini la kebertuahannya ku rasa.. Sara hidup yang moderate, suasana solehah (sweileh), selamat lagi... bayangkan jika ku duk irbid mahupun mu'tah, berjalan seorang diri siang hari macam ni tak boleh.... setiap hari diganggu budak arab dan lain-lain.. ish2. Ya Allah, golongkan aku dalam golongan mreka yang bersyukur..

Di Amman ni la paling banyak tempat talaqqi, syabab sungguh bertuah, jadi memang rugilah bagi syabab yang tidak ambik peluang ni dan melemparkannya dengan sia-sia.. hatta orang dari mantiqoh lain datang ke Amman setiap hujung minggu untuk talaqqi..Syeikh Fadhl Hassan Abbas, Ulama' buta yang sangat hebat dalam tafsir, Syeikh solah kholidi, Syeikh al-murobbi Muaz Hawa, Syeikh al-Muhaddith Syuaib Arnout, Syeikh Abdul Malik Sa'di...dan banyak lagi.. jadi nasihatku pada syabab Amman, khususnya Sweileh yang kecik ni, jangan lepaskan peluang kalian. Di wise pula mangumpulkan doktor yang hebat-hebat, jika berpeluang akhawat berpakat nak jadi mustami'ah, syabab boleh la ikut Syed Usamah untuk jadi mustami'ah, akhawat dah ambik nombor Dr.Solah Kholidi, jadi inshaAllah takde masalah untuk jadi mustami'ah.. Di sana ada Dr.Mustofa Bugho, Dr.Zaghloul Annajar, Dukturah Fauziah(sayap kiri Dr.Fadh Hassan Abbas).

Apa lagi ye kesyukuranku duk sini, Ya, University of Jordan tempatku belajar, ok je, walaupun orang kata, duk sini nati jadi wahabi, Dr.Asri kan sini...ceh, lidah nak kena genyeh ngan lada tu.. padahal wahabi pun dia tak tahu.. jangan..jangan ambil kisah dengan mulut manusia..

Alhamdulillah dengan izin Allah, batch tahun ni diluluskan oleh pihak university atas bantuan Kedutaan khususnya Ust. Sulaiman untuk membayar dengan yuran tempatan, kurang dari UIA la yurannya, jadi takde la terbeban ayahku.. setiap tahun zakat disediakan lebih kurang seribu ringgit stiap sorang, aku belum dapat lagi, kena apply, tapi mcm tu la yang senior terangkan.. dan umrah free tanggungan jamiah, untuk akhawat mungkin prosesnya sedikit sukar sebab tiada mahram, namun, Dr.Shukri memberitakan bahawa tahun ni inshaAllah akhawat boleh pergi, mereka dah berbincang dengan pihak Arab Saudi sana..pegi bergroup.. namun, aku tetap meletakkan harapan hanya 50%, urusan dengan orang arab ni bukan boleh dipakai sangat, kejap macam ni, kejap macam tu, segalanya di tangan Allah, sungguh jika baik bagiku pergi awal, moga Allah membuka jalanNya..

Pihak Jamiah jga selalu buat rehlah untuk ajnabi, kadang-kadang free, kadang-kadang dengan bayaran 5JD...

Ya Allah...ampuniku jika nikmatMu ku kaburi dengan hanya sekelumit ujian kecil itu..

Doktor di kuliah shariah pula kebanyakannya yang sangat terkenal di Jordan ni, ramainya penulis buku.. Dr.Naufal, Dr.Khazir Majali, Dr.Sharif Qudhoh, Dr.Sulaiman Ad-duqur, Dr.Ibrahim Burqon, dan lain-lain... adeh..kenapa tak ambik peluang ni baik2 ngan diorang.hehe..permulaan ini biarlah ku mulai dengan melihat wajah mereka, cahayanya sungguh mendamaikan jiwa. Namun, sistem penilaian exam di sinilah yang paling sukar, untuk mendapatkan alif(mumtaz) itu tidak mustahil, namun sedikit payah..hehe.aku 3ba, 1jim..dari 'alamat yang diperoleh, pangiraan pointer pula bakal mengiringi selepas itu.. huhu..pointer tak tinggi sgt.

Ya Allah.. aku dan azeelah rasa bersalah sangat(dia suruh letak namanya ok), moga Allah mengampuni kami...sungguh, duk di sini merupakan saat paling bertuah, datang2, semua sudah lengkap, katilnya, karpetnya, kerusi dan sebagainya, kos kami kurang, syukur pd Allah.. Nak membeli sesuatu juga sangat mudah, berbeda dengan mereka di mantiqoh lain, terpaksa datang ke sini untuk mencari sesuatu, membeli kitab mahupun apa saja, di sini jugalah aku mampu merasai lembutnya isi ikan, (lepas 2bulan baru tahu ikan ada dijual kat sini)..

Last but not least, di sini lah aku merasai 'kerapatan' ukhuwwah dalam organisasi, kami di sini yang hanya berjumlah tak sampai 60 orang (campur kanak-kanak, ibu-ibu, suami-suami, syabab bujang dan akhawat bujang).. sememangnya relation antara kami sngat baik (mungkin), kalau ada pun, hanya segelintir yang menghuru-harakan kami, menyerabutkan keadaan..tapi ia bukan masalah, ia bermasalah bagi mereka yang mencari masalah..

Kami di Amman juga lah yang paling rapat dengan pihak MSD, dek jumlah kami yang kecil, justeru, pelbagai majlis yang diadakan, kami di Amman akan sentiasa turut serta..tanpa perlu dikuota lagi.. alhamdulillah.. di sinilah gian kerinduan terhadap keluarga tak terasa sangat, khususnya apabila berjumpa ibu-ibu yang sangat penyayang, para ust phd dan master bersama anak-anak mereka yang menceriakan keadaan membuatkan kesunyian itu terhapus...resepi juga boleh ditukar-tukar dengan para ibu, kefahaman ilmu juga boleh di upgrade dan update selalu dengan adanya mereka yang menyambung phd di sini..nasykurullah.

Jadi, pokoknya, tiada sebab untuk kami menolak rahmatNya, mengkufurkan diri kami akan nikmatNya, betapa Allah telah memberi kami suatu yang terbaik, jangan lah kami tutupnya dengan sekelumit perasaan terkecil hati yang tidak perlu diambil kisah, yer, syukur pdMu ya Allah...


5 comments:

Anonymous said...

nenek nani..saya xsuruh pon letak nama saya..
ha2.,xbaik betol ..t xnk masak!!:)

Wilayah Ilmiah said...

thniah...

Unknown said...

Alhamdulillah.... :)

p/s: dh jd nenek nani ye.. cmne lah muka azee klu merajuk..keh2x..

Nur Hanani Fadzilah said...

tak..'gurauan' tak diterima ok.. saya anggap apa yang kak azi cakap tadi betui..yelah, cik azi kan penah melafazkan sebagaimana diriku...kih2..

Syamim Ibnuyusuf said...

وأنا أتفق عليه

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...