Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, May 13, 2011

Kenapa ..

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah.. hari ini dan semalam tempat tinggalku yang bernama Sweileh ini sejuk.. Hujan semalam dan hari ini.. memang tatkala musim panas, rindu kan musim sejuk.. tatkala musim sejuk, menanti2 musim panas.

Terkedu dengan seorang hamba Allah.. dia dan segerombolan kawan-kawannya meng add facebook ku sekian lama.. facebook dah cecah 1ribu lebih friends tanpa pernah ku add orang kecuali orang2 atasan.. rupanya baru kini ku sedar kenapa.. hehe.. rupanya desus mengatakan diri ini merupakan seorang bakal w----- dan pentaksub harakah Islamiyah.. haha.. tak kisah lah.. konfius, cmne ia bleh timbul ni?

Hmm..mungkin sebab banyak share video tuan guru nik aziz.. tp seriously, tak pernah cakap depan umum pun pasal w_ _ _ _ _ ... tu pelik ni.. kita pn tak mau amik kisah.

Rasa nak marah pun ada pd mulanya, membaca kritikan demi kritikan yang dilakukan. Satu tindakan yang silap telah ku lakukan, entah kenapa pergi berbalas hujah dengan mereka.. ish2. Ya Allah. walau ku sedar tiada guna berbalas hujah dan fakta, segerombolan mereka itu tetap tidak akan mengaku kalah, setiap kata2 yang dilontarkan berbaur emosi yang dahsyat, fakta yg keliru, dan cepat ubah tajuk. dan aku juga tak lepas dari emosi, cuma lipat ia kemas2 dengan buat senyuman camni ^^..huhu. tak perlu ambik kisah sebenarnya, sebab kita takde apa2.. mereka jgk takde apa2.. yakni, autoriti dlm masyarakat. wat malu je berperang dengan mereka, menampakkan ketidakmatangan dan kebudak-budakan.. ahaks. I'd stopped it.. inshaAllah..

------------------------------------------------
Ok.. hari ni jom bermuhasabah tentang diri kita.

Melihat gejala sosial yang makin menggila di Malaysia, rasa takut pun ada, rasa bersalah pun ada.

Takut dan bimbang, macam mana sepupu2ku yang kecik, yang remaja di Malaysia sekarang. Timbul satu kumpulan dahsyat yang seksi tahap gaban, pompuan la.. nak tiru korea.. dua muslim, dan yang lain kristian.. itu lah kumpulan official of gula-gula.. mami.. memang dahsyat la.. kita pun segan nak tengok.. dan bimbang sangat kalauu2 sepupu sepipi ku yang kecik2 dan remaja, terikut-ikut diorang..

Sebelum datang sini, di asrama sekolahku, ramai yg terpengaruh dengan shuffle.. iaitu tarian mende ntah.. waa.. sepupu ku yg laki pun dah mula try nak tiru2 shuffle ni.. bimbang eden..

Banyak lagi perkara yg kena update tentang kedhsyatan masalah sosial di Malaysia ni..

Tu la.. ada org tanya.. kenapa PAS bawah PR ni nak sangat menang pilihanraya.. asalkan undi mereka, ok.. kenapa PAS tak tekankan pengajian ilmu akidah, dakwah dan semua.... ni asyik main politik3.

Oho.. bukan gitu.yeke kita tak de penah wat seminar2 ilmu camtu.huhu. pepun, kita kena menang.. why? sebab kita tak nak akar yg rosak tu ada kat Mlaysia.. selagimana faktor utama iaitu media dan sistem pengajian yg byk sekular dipegang oleh mereka yg x de halatuju akhirat, habislah.. dakwah la banyak mana pun.. ia tetap berulang, masalah tetap berlaku.. bukankah baik jika kita buang akar tu, tanam biji baru.. siram dgn ukhuwwah, bajai dengan ilmu dan fikrah yg baik..

Dalam berita harian online 11/5/2011 ritu, katanya 'sekolah remaja hamil penuh'.. sob3.. akhirnya..

Hm.. kalau ikut sejarah.. 13 tahun merupakan zaman makki(Makkah).. tempoh pembentukan aqidah yang mantap, tempoh pembentukan ukhuwwah dan menyatukan fikrah.

Lalu.. tiba masanya, Rasulullah bersama rijal-rijalnya yang hebat membentuk sebuah negara Islam pertama iaitu di Madinah..

Ni menunjukkan bahawa.. persediaan pada pembentukan sebuah kerajaan Islam bukan mudah.. perlu pilih orang2 tertentu untuk dididik, diasuh dan ditarbiyah, hatta mampu meletakkan pengaruh yang baik dalam masyarakat sasaran.. apabila dah mantap bonor, maka.. kumpulkan mereka yg hebat2 ni, sama2 berganding bahu membina kerajaan Islam.. dan diriku tak nampak semua ni melainkan dalam P_ _

Wallahua'lam.. diriku sebenarnya tak tahu sangat pun.. nak mengundi pun tak layak lagi.. bercakap bukan tanda sokong.. tapi just fikir ikut logik.. akal yang Allah bagi ni.. guna kan ia untuk timbang antara keburukan dan kebaikan.. ngeh3.. jom gi kelas.. qadhaya al-qadha' wal qadar..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...