Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Tuesday, May 10, 2011

Marah - Maaf [2M]

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, praise to Allah.. kesyukuran tak trhingga krn masih lagi bernafas dalam keimanan dan keIslaman.

Hoho.. cari gaduh.. dua perkataan ini langsung tak terbit .. dan kalau boleh memang tak nak diterbitkan pun.. yee. memang wanita itu penuh dgn emosi.. tapi kesedaran kita akannya mampu utk mengawal emosi tersebut.. biarpun dimarahi.. biapun dikeji.. diuji.. dan sbgnya..

"Menahan marah" ..

Terapi terbaik dalam menahan marah ialah memuji, mendoakan orang yg nak dimarahi.. walaupun mungkin dalam sesetengah part, pujian dan doa itu diiringi genggaman gigi dan tangan yg dikepal membentuk penumbuk.. haha..

Tapi bagi yang kena marah.. cara terbaik utk hentikan amarah orang ialah dengan meminta maaf.

Di sini Allah mengkhabarkan sifat mereka yang beriman..

وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ 37

Firman Allah s.w.t :
"dan orang2 yg menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan keji, apabila mereka marah, mereka segera memberi maaf."[surah as-syura : 37]

dan dalam ayat ini mengkhabarkan ciri-ciri orang yg bertaqwa..


الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِى السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ

Firman Allah s.w.t yg bermaksud :
"dan orang-orang yang menginfaqkan hartanya baik ketika senang mahupun susah, dan para mereka yang menahan kemarahannya serta yang memaafkan kesalahan manusia lain. sungguh Allah menyintai mereka yang melakukan kebaikan."[Surah Ali-Imran,3 : 134]

Huhu.. kalau tengok.. ayat menahan marah dan memaafkan kesalahan orang sentiasa bersama.. Jelas sekali sign dari al-Kholiq(pencipta) yang mengetahui akan makhlukNya .. bahawa kita, ketika marah, sukar sekali utk memaafkan(walaupun orang dah minta maaf).. apatah lagi apabila "berkuasa" time itu.. tapi bagi certain manusia, dgr je lafaz minta maaf, sejuk truih hati depa..

Cntohi Rasulullah s.a.w ketika Fath Makkah (thun ke 8h bln ramadhan).. time tu, boleh je nak balas balik kejahatan kuffar quraisy yg menyakiti baginda dan para muslimin sebelum ni.. tapi jalan termudah Rasulullah pilih ialah memaafkan..


عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ - رضى الله عنه - أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - أَوْصِنِى . قَالَ « لاَ تَغْضَبْ » . فَرَدَّدَ مِرَارًا ، قَالَ « لاَ تَغْضَبْ »
Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya seorang lelaki berkata pada Nabi s.a.w, " nasihatilah aku". Maka sabda Nabi s.a.w : "Jangan marah(tahanlah marahmu)" dan Nabi s.a.w mengulanginya beberapa kali. [diriwayatkan oleh Imam bukhari : 6116]

Agak-agaknya lah, kalau kita bertemu Nabi s.a.w dan diberi peluang untuk minta nasihat dari baginda, apakah nasihat yang bakal kita terima dari baginda?? huhu..

Ngeee.. mudah-mudahan Allah jadikan kita org yg sejuk ammarahnya.. tidak berdendam.. dan mudah memaafkan orang lain. Orang tenang dengan kita, kita juga tenang dgn mereka.. ketenangan hakiki hanya dari Allah.. dan ia terbit bagi mereka yang mampu menenangkan diri.

~klo kena marah..apa nak wat ye? .. sabar ke merajuk ke cmne? .. hmm.. pandangan saya, depend pada si pemarah tu, kalau dia dikenali sbg pemarah tegar, jangan sesekali membalas balik. kelak, api akan membara.. mintak maaf cukup la.. kalau dia dikenali sbg seorang yg sejuk tp marah tiba2, boleh je tegur slow2.. sebaiknya, cuba utk tidak menjawab.. diamkan diri sudah ler.. ~ pokoknya, org yg bersalah perlu minta maaf..

2 comments:

ibnu qiabl said...

kalau lagi marah ambil wudhu' la neng..kajeng Nabi saw mengajarkannya begitu. sbb syaitanirrajaim diperbuat dari api, so nak bagi padam api tu kite berwudhu' ler.. :)

Nur Hanani Fadzilah said...

em.. btul tu.. shukran.. inshaAllah akan dimasukkan nanti.. cuma td x jumpa hadis tu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...