Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, May 1, 2011

Selami jiwa mereka

Gambar sefamily sebelum bertolak ke lapangan terbangggggg tahun lepas:( tahun ni akan bertambah seramai 3 org lg budak2..~ni mood rindu~

Alhamdulillah wa syukr lillah.. selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad tercinta.

Sudah menjengah bulan Mei 2011.. Masa begitu cepat berlalu tanpa disedari. Datang ke Jordan bulan 9 tahun lepas, maksudnya sudah 8 bulan saya di bumi bertuah ini. Dilepaskan oleh ibu dan ayah ke sebuah negara yang mereka sendiri belum pernah jejaki. Alhamdulillah. terima kasih buat mereka.. Doa sentiasa dipanjatkan moga2 suatu masa nanti, saya sempat membawa mereka ke sini, iaitu tempat saya menuntut ilmu sekarang, bagi peluang pada ayah merasai bercakap sndiri dengan orang arab.. bahasa cina ayah dah bleh praktis.. bahasa arab je belum..hehe.. serta sempat menghadiahkan mereka sebuah tiket mencari DIA di tanah suci Makkah.. Ameen ya Robb.. Moga Allah permudahkan segalanya..

Catatan kali ini merupakan suatu yang takkan terhenti.. Itulah cinta dan kasih sayang ibu dan ayah. Betapa ramai remaja cerdik pandai kini merendah2kan ibubapa, tidak lagi berkehendakkan pandangan mereka kerana taraf pendidikan mereka tidak seperti kita, menasihati mereka tanpa uslub(cara) yang tepat.. Ish2.. sombong sungguh!

Paling kurang, dalam berbuat sesuatu, pintalah pandangan mereka agar mereka rasa dihargai. Berbicaralah dengan mereka seolah kita ini masih seperti dulu, memerlukan bimbingan dan pandangan mereka..

Tidak kasihankah kita pada ibubapa? dilepaskan untuk belajar di universiti, tamat belajar, dilepaskan sekali lagi utk hidup berkeluarga.. lalu,tinggallah ibubapa kembali berdua, kembali sebagaimana asal mereka.. dan kita, hidup beranak pinak, jauh dari mereka, pulang hanya ketika raya dan cuti :)

Silih berganti.. bagai pasang dan surut.. bagai sejuk dan panas.. bagai cerah dan gelap..

Kita sebagai anak-anak, kadang-kadang lupa untuk menyelam jauh ke dasar hati ibubapa.. ibubapa yang masih muda tu takda masalah lah. tapi ibubapa yang dah berusia, bagaimana kira ya?

"Apakah yang mereka rasai sekarang?" "Apakah yang mereka lakukan skrg?" "Bosankah mereka di sana?" "Sunyikah mereka?"..

Mak pandang ayah, ayah pandang mak.. lalu saling tersenyum.. sungguh, kehidupan tanpa anak-anak sangat menyepikan..

Jangan prnah tinggalkan mereka..
Sayangi mereka selagi hayat mereka masih ada..
Pinta lah pandangan dan adu lah sesuatu pada mereka..
Jangan pernah lupa utk mendoakan mereka sepanjang masa..

Kita lah aset ibu ayah.. aset mereka utk perpindahan ke alam lain.. Jadilah sebaik-baik aset yang bisa mereka banggakan di akhirat nanti..!!

~Cewahh semangat tu.. semangat nak berbakti.. semangat nak salurkan pahala2 dan redha buat mereka.. moga2 di akhirat nnti, mereka dan kita tidak tegolong dalam golongan muflis~ameen..

Jom upgrade cinta dan ksih sayang pada mak ayah..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...