Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Saturday, April 23, 2011

Laut kehidupan

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah dipanjatkan kepada Allah, masih lagi diberi waktu untuk hidup bagi terus mengumpul dan mengintip rahmatNya, agar dijauhkan dari menjadi antara muflisin di akhirat kelak.

Dalam melalui laut kehidupan, kadangkala laut berombak, kadangkala laut tenang.

Kehidupan kadangkala sedikit sukar, kadangkala sedikit mudah.

Ketika Allah menguji dan menduga dengan pelbagai dugaan, manusia sering rebah, tersungkur merayu dan melutut pada Allah, hatinya seolah lunak dalam linangan air mata, sepenuh hati bersandar pada Pencipta Yang Maha Agung.

Ketika Allah memberi kesenangan dan kemudahan, manusia tersenyum riang, hati membesar dalam kegembiraan, ada yang bersyukur, namun tak kurang juga yang lupa akan zaman kejatuhannya iaitu waktu di mana dia melutut merayu pada Allah..

"dan apabila Kami berikan sesuatu rahmat kepada manusia, nescaya mereka gembira dengan rahmat itu. Tetapi apabila mereka ditimpa sesuatu musibah(bhaya) krn kesalahan mereka, seringkali ketika itu mereka berputus asa."[surah ar-rum: 36]

Kebaikan dan keburukan yang sudah ibarat roda sangat berkait dengan keimanan kita yang turun dan naik.

Berdoalah kepada Allah, sememangnya kerosakan kita, kecelaan diri dan hati kita hanya mampu dirujuk balik kepada Pencipta. Sebagaimana komputer yang rosak, kembalikan ia pada yang pakar.

"dan tuhanmu berfirman, berdoalah kepada-Ku nescaya Aku akan perkenankan bagimu..."[surah alghafir:60]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...