Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, April 6, 2011

Manfaat dari suasana di negara arab


Assalamualaikum wbt.

Salam seindah suria buat sekalian pengunjung, pembaca, penilai, pentafsir dn sebagainya.
Alhamdulillah dirafa'kan kpd Allah s.w.t..dalam nikmat yg diberi, DIA tambah lagi kesenangan dan berita gembira yg hadir berduyun2. Syukur padaMu ya tuhan.

Tapi makin banyak kesenangan, makin banyak juhud diperlukan utk hal lain.. Bukan duduk relaks semata, mengadap laptop 24 jam.. itu tidak..

Saya memperhatikan suasana di negara arab ini dn tingkah laku mereka, antara yang baik ;

1- Sentiasa berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.. dan biasanya selalu menyebut, "La ilaha illa Allah, Muhammad Rasulullah.."
Itulah..

2- Mencuci halaman kedainya sebelum buka dan tutup..

3- Setiap kali terserempak, mereka akan memberi salam..

4- Selepas beri salam, mereka sentiasa tanya khabar.."Keiffak @ kaifa hal @ keif haluki"

5- Lidah tidak lekang dari doa setiap kali berborak.. "Semoga Allah menambah kebaikan kamu", "Semoga Allah memudahkan urusan kamu".. dn lain2.

6- Tidak akan benarkan pompuan berdiri dalam bas.. ihtirom yg baik.. sdangkan di Malaysia, kalau takde tempat duduk, berdirilah kamu wahai wanita, kalau sejam, sejamlah gamaknya..~selalu je brdiri dlm bas smpai sejam.. dari KB-Machang, bas no.5..

7- Teksi menggunakan meter.. kiranya takleh nak tipu la..

8- Tak bergaduh pasal perkara2 khilaf..

9- Pelajar di kuliah shariah, haram nak tengok diorang berborak @ bertepuk tampar dengan lelaki @wanita bukan mahram.. hatta kalau kita(perempuan) brborak dgn lelaki, sure dipandang pelik.. kecuali borak dgn doktor2 univ.. ni syadid la sikit..

10- Tak pelik kalau tengok diorang bawah tasbih ke mana2 pun..(apa nama benda ni ye, buah sebih bak kata org kelantan)

11- Solat tak kira tempat(tempat yg bersih la), pernah tengok pak cik tu solat tepi kereta dia sbb jalan tengah jem.. lengkap syarat sah solat yg 4 tu.. diorang solat je...

12- Setiap hujung minggu, diorang akan bawa keluarga bersiar2, biasanya makan2 di tepi jalan sefamily.. jadi, tengoklah di hujung minggu, hatta malam hari pun.. diorang hamparkan tikar di tepi jalan, bawah sinaran lampu kereta, diorang berkelah kat tepi jalan.. hehe.. suatu yg pelik!

---------------------------------------------------------------------------Wallahua'lam..---------------------


Ngan best friend, yg tudung pink tu namanya Wafaa'...sy dh perkenalkan pd mak..dia lah kawan baik dari sem1 lg..nangis pun ngn dia, ketawa pn ngn dia.. besar tak orang arab? mmg saiz diorang besar2, tp perangai lebih kurang sama je. ..sorang tu kwn jgk, tp dh ada anak seramai 6 org... Ada rezeki, suatu masa nnti nak bawa dia datang Malaysia.. huhu..~kononnya~inshaAllah..ameen..

1 comment:

Ibnu Azmi yang ke-2 said...

kciknye c.ni kto nie.....
hehehehehehhee

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...