Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, April 15, 2011

Yang pahit tapi manisnya tetap ada


Assalamualaikum wbt..

Salam terindah di malam hari .. semoga terus ceria bersama rahmat ilahi.
Alhamdulillah, kita rafa'kan, moga terus tabah menempuh hari mendatang..

Suatu masa dulu, saya sangat benci apabila dimarahi, diarah, dan disuruh melakukan sesuatu yang tidak saya sukai. Disuruh minum air masin, makan nasi mentah, makan bersuap, berlari ke sana ke mari, ditinggalkan dalam gelap..

Ketika tingkatan 1, saya menangis.. tatkala didenda kerana tidak tepati waktu. didenda apabila menghilangkan barang yang ditaklifkan untuk menjaganya, sedangkan hakikatnya kakak fasi yang merampasnya dari tangan saya.

Kikiki..

Antara yang tidak boleh dilupa juga ialah, ketika dikejutkan pukul 2pagi.. dengan kesejukan yang mencengkam, jantung terkejut dgn bunyi siren, lalu disuruh berkumpul.. Pak cik 2x askar yang garang,sungguh menyeramkan suara mereka.. Bangkitlah kami.. untuk mengikuti night walking dalam kawasan hutan.. lupa namanya, Lata Belatan kalau tak silap.

Kami ditutup mata, dan dilarang sama sekali membawa henpon atau lampu.. dengan saling berpegangan tangan membentuk keretapi panjang.. berjalan dalam gelap, mendaki gunung tebu.. melalui lalang2, pokok2, lubang2, ranting2 yang menyakitkan. Kemudian sampai di suatu kawasan lapang, kami dipisahkan.. dibawa masuk dalam kawasan getah.. diusik dgn bunyi2 yang menyeramkan.. lidah saya ketika itu kelu~penakut~, tak tahu nak panggil siapa..hanya Allah saje meniti di bibir..

Sesi brainwash merupakan sesi yg paling berat.. berat mental.. bingit suara perempuan menaikkan suara untuk memarahi, mencari kesalahan walau sebesar kuman, dan menegur dengan cara yg tidak berhikmah.. ia semmangnya sangat menyakitkan hati..

Rupanya,
Semua saat itu sangat memberi makna, sangat dirindui kini...
Kerana diajar makan sedulang dahulukala, kini setiap hari ia menjadi rutin..tidak lagi berasa jijik.. dn sedar bahawa setiap manusia itu sama sahaja...
Namun, semakin diri ini lari dari ditekan sdemikian, semakin diri ini mengajar diri untk mnjadi manja, dan takut untuk menghadapi risiko..~mcm sekarang la..pndai ckp je ni.dlm proses tatbiqkan~

-----------------------------------

Bertuah buat mereka yang Allah berinya pentarbiyahan untuk membentuk peribadi yang cekal, kuat dan teguh..pastinya kerana kemampuan mereka untuk memimpin org suatu masa akan datang..!

Lalui setiap fasa cabaran..

Jika fasa 1 sudah dilalui, maka beralih pula ke fasa 2..
Jika tidak dilalui langsung, sampai bila pun kita tidak akan naik..kan..

Tabik spring buat mereka yang telah berjaya merempuh dgn ganasnya setiap fasa cabaran dlm hidup mereka..

Itulah para rasul dan anbiya'.. mereka diherdik, dihina, dibenci, dilemparkan batu..hm.

Cabaran diri sndiri, cabaran keluarga, cabaran masyarakat, dan ummah..

Sedangkan kita kini mungkin masih lagi di tahap pertama.. iaitu dalam fasa merempuh cabaran dalam diri sndiri.. cabaran utk mengubah sikap.. dari penakut kepada berani~mcm aku.
dari pendiam kepada peramah, dari pemerajuk kepada pemujuk..

Jadi, jangan takut untuk tempuh apa yg tidak pernah ditempuh... anggap saje ia suatu cabaran, yg merupakan pintu gerbang kpd cabaran di marhalah yang seterusnya..

2 comments:

mujahidfiddeen92 said...

masyi2...=)
merelakan diri ditarbiyah itu indah...walaupun terasa sakit dan pahitnya....
hingga calar2 bile kene masuk hutan...hihihi
diherdik dengan macam2 tohmahan.....
pada waktu itu...tempat pergantungan hanyalah pada Allah....

~ hasbiallahi wa ni'mal wakil, walahaula wala kuwwata illa billah...~

zahra' haras said...

bak kata seorang senior pada ana
Tarbiah bukan untuk org manja

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...