Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Monday, July 15, 2013

وفوق كل ذي علم عليم

Sering saya ingatkan diri .. 

Memang kita merancang sesuatu itu dengan ilmu dan thaqafah(pengetahuan am) yang dimiliki. Kita merancang program, merancang keluarga, kewangan dan sebagainya. 

Tapi jangan dilupa pemilik ilmu yang lagi luas, itulah Allah SWT Yang Maha Bijaksana ( Al-Hakeem) yang ilmuNYA mengatasi segala apa di langit dan di bumi.

وفوق كل ذي علم عليم
"Atas sestiap yang miliki ilmu itu ada DIA Yang Maha Mengetahui segala ilmu"

Menurut Hasan Al-Basri, seorang tabi'in yang masyhur, di atas seseorang yang merasa tahu itu, ada yang lagi tahu / lagi berilmu darinya, begitulah seterusnya hinggalah insan yang paaaaaaaling berilmu di dunia ini, di atasnya ada yang lebih mengetahui dan DIA lah yang mengetahui segalanya.

Justeru, tatkala mengangkat tangan berdoa pada Allah SWT, jangan dilupa memohon Allah permudahkan apa yang terbaik untuk kita, kita merancang dengan pengetahuan yang terbatas. Sedang DIA mengetahui yang sebenar2nya. 
_______________________________

Bila kita sedar kelemahan, dan kita mengakui serta akur akan kelemahan ini. Kita akan merasa tenang. Kita tidak menunjuk2 dan menyangka2 apa yang kita target itu terbaik, tapi menyerahkan sepenuhnya pada Allah SWT.

Menyerah dengan erti kata masih lagi berusaha agar ia berjalan dengan lancar dan jayanya.

_______________________________

:')

Ramadhan ini, sama-sama tingkatkan doa. Khasnya buat mereka yang kita sayang, dan buat saudara2 kita di Mesir, Syria, Palestin, Malaysia dan lain2 nya yang diuji dengan pelbagai ujian. 

Berdoalah dengan penuh kasih sayang, penuh mengharap dan merendah hati pada Allah. 

Semoga Allah kabulkan! Ameen.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...