Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, June 19, 2013

Adikku-adikku yang gigih

Ketika Asar tadi, sambil-sambil mengajar anak-anak kecik mengaji iqra'..
Saya didatangi dua adik-adik yang gigih..
Yang tahu erti hidup dalam menyumbang dan memberi..
Yang berusaha untuk menjadi penggerak pada perubahan..

Semangat yang sepatut dipuji..
Saya senyum.. indahnya..
Kebusy-an sebenarnya sangat cantik..
Saat itu sedang dilalui oleh mereka..

Ketahuilah adikku...
Setiap tahun kita tidak terlepas dari tanggungjawab..
Sekalipun setelah jawatan itu tidak lagi dipegang..
Kita masih miliki bergunung amanah yang menanti untuk dilaksanakan..

Kita mungkin memikirkan banyaaaaaaaak program..
Mana satu yang patut aku buat??
Kalau buat macam ni, kang orang ni tak suka..
Kalau buat macam ni, orang jadi boring..
Kalau buat macam ni, takut tak tercapai hadaf...

Banyak kita fikir, kan?

Adikku..

Kita hambaNYA yang lemah..
Pengajian itu Allah beri dalam pelbagaaaaaaai cara..

Ta'allum melalui teladan..
Ta'allum melalui sistem yang ada..
Ta'allum melalui try and error..

'Try and error' inilah yang kita takut nak buat..
Inilah yang berlaku pada aku suatu ketika dulu..

Hingga kadang memaksa aku untuk soal kembali..
"Kenapa takut tersilap?"
Ini yang memerlukan jawapan...

Hidup ini sering macam tu..
Kita banyak cuba, kita banyak tersilap cara..
Tapi selepas itu kita belajar 'apa yang betul'..

Apa yang penting..
Kita tadabbur kembali peringatan dari Allah...


Kalau pada manusia pun..
Kita sudah terhari lihat kawan-kawan berusaha buat sesuatu utk kita.
Sekalipun sesuatu tu belum tentu 'cantik'..
Tapi ia sangat bernilai..

Wa Lillah al-mathalul a'la..
Apatah lagi untukNYA yang KAYA dengan ganjaran, cinta, maghfirah..
Yang Maha Mengetahui segala isi hati..
Pasti DIA tahu kita hanya mampu mencuba dan tidak sesekali ingin menentukan natijah..

Semoga terus tabah.

Bila tengok Dato' Husam Musa datang Amman..
Dia yang kepenatan.. tapi diberi segala macam tugasan..
Kejap ke sana, kejap ke sini..

Tak tengok lagi insan-insan lain yang hebat berjuang..
MasyaAllah.
Insan apakah itu..
Dari mana dia miliki kekuatan..
Seolah tiada masa rehat buatnya..

Itulah mereka yang ditarbiyah hebat..
Sudah lali untuk berada dalam kepenatan..
Kerana mereka yakin, kerehatan hanya di syurga sana..
Mereka sedang mengumpulkan sebanyak yang mungkin tiket untuk miliki cinta Allah..

Aku hanya mampu berbicara..
Kerana diri aku tidak seperti mereka.
Namun aku berharap untuk menjadi seperti mereka..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...